AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ønsker å gå ned fem-seks kg. til utgangen av juni, og tenker på å spise lavkarbo. Ketose er vel å holde seg under 25 gram karbo om dagen..? Jeg merker at dagsmenyene blir litt mer begrenset, og det blir veldig mye fet ost, egg, bacon, kylling.. Har dere noen tips til annen mat som inneholder så og si null karbohydrater? I tillegg lurer jeg på om det er sånn at man "raser ned i vekt" ved å spise lavkarbo? Hvor raskt kan jeg forvente meg å gå ned i uken hvis jeg ligger på ca. 1500 kcal om dagen og spiser lite karbo? Trener ca. 3 ganger i uken, styrke og turer på tredemøllen, moderat intensitet. Legger til at jeg er langt i fra overvektig i utgangspunktet, men har litt fett her og der som jeg ønsker å få bort(så dere som kommer med anoreksi-kortet kan bare gå å gjemme dere).
Gjest Mauna Lee Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Jeg tenker at du ikke må blande lavkalori og lavkarbo, du er jo nødt til å få i deg energi. Skal du først starteseriøst på lavkarbo (hva jeg mener om lavkarbo er en annen sak ) så les deg opp på det og bestem deg for hvilken retning du skal følge (fedon, atkins... jeg kan dessverre ikke så veldig mye om andre enn atkins).
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Jeg tenker at du ikke må blande lavkalori og lavkarbo, du er jo nødt til å få i deg energi. Skal du først starteseriøst på lavkarbo (hva jeg mener om lavkarbo er en annen sak ) så les deg opp på det og bestem deg for hvilken retning du skal følge (fedon, atkins... jeg kan dessverre ikke så veldig mye om andre enn atkins). Så du mener at 1500 kcal. om dagen er lavkalori..? Haha
Gjest Mauna Lee Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Det var i utgangspunktet ikke det jeg mente å si. Poenget mitt var at man må passe litt på å lese seg opp på lavkarbo og hvor mye man skal spise slik at man ikke får i seg for lite. Lager man seg en lavkarbodiett helt på egenhånd uten å vite mye om det tror jeg det er lett å legge opp til å spise for få kalorier, siden det er det alle andre slankekurer legger opp til. Haha
FrøkenJosefine Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 Grønnsaker! Tomater, agurk, squash, aubergine, løk ,sopp, avokado osv.. Melkeprodukter som skyr, ost osv.. Er du i ketose skal du ikke trene hardt, men holde deg til moderat mosjon (gåturer, lett jogging) Lavkarbo er ikke en rask løsning, men er livsstil..
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Du kan trene hardt i ketose, det gjør jeg. Men du må huske å lytte på kroppen. Spis mest mulig rent og unngå poteter, pasta, ris, brød. Grønnsaker som vokser under bakken og mais. Jeg ta magnesium for å unngå leggkramper. 1500kcal er lavkalori, og om du er noenlunde normalvektig så kan det hende du må ha noe lavere kcal inntak enn overvektige. Men begynn på et normalt 2000kcal+ før du evt kutter kaloriinntaket om du ikke går noe ned i vekt. Ellers så vil jeg råde deg til å kutte ut alt av kusntig søtning i det daglige (pepsi max, skyr, sukkerfri sjokolade etc) da det ofte bremser vektnedgang eller skaper sukkersug hos flertallet. Og husk å få i deg nokk fett!! Det er viktig. Ca 70% av energien du inntar skal komme fra fett. Les innpå lavkarbo.no, der er det mye bra info De fleste raser ikke ned i vekt på lavkarbo, men går greit ned i vekt. Og som nevnt tidligere, kjøp ei bok og sett deg inn i emnet
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Det er btw ikke noe poeng å bruke denne "slankemetoden" om du kun planlegger å bruke den over mindre tid. Da må du nok spise mindre og sunnere og bevege litt på deg!!
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 For det første er det et sunt kosthold og trening som det beste "trikset" får å gå ned et par kilo. Med trening får du strammet opp kroppen, og høyere forbrenning. For det andre anbefales ikke ketolyse-kuren for personer som ikke har "betydelig overvekt", dvs. personer som skal gå ned 10-15 kilo. Ref. Dr. Torkil P. Andersens bok Slank med ketolysekuren (Og før noen skyter meg for å kalle 10-15 kilo for mye for betydelig overvekt, så er dette et sitat fra boken til Dr. Andersen, ikke min personlige mening om kropp). 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 For det første er det et sunt kosthold og trening som det beste "trikset" får å gå ned et par kilo. Med trening får du strammet opp kroppen, og høyere forbrenning. For det andre anbefales ikke ketolyse-kuren for personer som ikke har "betydelig overvekt", dvs. personer som skal gå ned 10-15 kilo. Ref. Dr. Torkil P. Andersens bok Slank med ketolysekuren (Og før noen skyter meg for å kalle 10-15 kilo for mye for betydelig overvekt, så er dette et sitat fra boken til Dr. Andersen, ikke min personlige mening om kropp). Hvorfor anbefales ikke ketolyse-kuren for normalvektige?
FantasDick Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 Synes det er litt dumt at man snakker om å bruke lavkarbo som en "kur" - det er ment å være en livsstil. Ser også at blandes en del med lavkarbo/ketose; det finnes mange filosofier innen lavkarbo! Les litt på lavkarbo.no og se om du finner noe du tror kan passe for deg, og les mye om filosofien før du hiver deg på den. Jeg synes du først kan prøve deg på en annen filosofi innen lavkarbo før du hiver deg i ketose, om du ikke har prøvd det før. Ikke alle trives i ketose og ofte må man prøve seg fram med hvor mye karbo kroppen liker.
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Hvorfor anbefales ikke ketolyse-kuren for normalvektige? Kortversjonen er at ketolyse-kuren er hard for kroppen og anbefales derfor ikke for normalvektige personer. Du taper en del vitaminer og mineraler på kuren (man skal ta div. kosttilskudd hvis man går på ketolyse), og i starten består det meste av vekttapet av vann. Anbefaler å google noen artikler eller lese en bok om emnet dersom du vil ha utdypende svar, jeg må legge meg nå
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #13 Skrevet 9. mai 2011 Kortversjonen er at ketolyse-kuren er hard for kroppen og anbefales derfor ikke for normalvektige personer. Du taper en del vitaminer og mineraler på kuren (man skal ta div. kosttilskudd hvis man går på ketolyse), og i starten består det meste av vekttapet av vann. Anbefaler å google noen artikler eller lese en bok om emnet dersom du vil ha utdypende svar, jeg må legge meg nå Men nå skriver virkelig ikke ts at hun skal gå på ketolysekuren heller...
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2011 #14 Skrevet 9. mai 2011 Vel, TS nevner ketose og spør om tips til mat som inneholder sitat "så og si null karbohydrater", så da tenkte jeg at hun vurderte ketolyse-kuren. Godt mulig det var en feilvurdering av meg, men rådene.mine var ikke dårligere av den grunn
Gjest Silvermist Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 Skriver forresten fra mobilen nå, så beklager tastefeil.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #16 Skrevet 9. mai 2011 Vel, TS nevner ketose og spør om tips til mat som inneholder sitat "så og si null karbohydrater", så da tenkte jeg at hun vurderte ketolyse-kuren. Godt mulig det var en feilvurdering av meg, men rådene.mine var ikke dårligere av den grunn Sofie Hexeberg feks mener at det ikke er noe galt å leve ketogent, så lenge man trapper ned karboinntaket i løpet av et par uker og venner kroppen til tilstanden. Hun anbefaller 1 multivitamintabelett om dagen, men det har mer med at vitamininnholdet i grønnsaker og div er sunket drastisk de siste 10årene. Og det anbefaller hun alle, lavkarbo eller ei. Om du spiser variert og passer på hva slags grønnsaker du spiser så trenger du ikke noe annet tilskudd en det. Men det er da slik at for de fleste så gidder man ikke det, ergo bør man da ta noen tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #17 Skrevet 9. mai 2011 Vel, TS nevner ketose og spør om tips til mat som inneholder sitat "så og si null karbohydrater", så da tenkte jeg at hun vurderte ketolyse-kuren. Godt mulig det var en feilvurdering av meg, men rådene.mine var ikke dårligere av den grunn Forresten så er det utallige ketogendietter der ute; atkins ketolysekuren spis deg slank skaldermann i tillegg til andre som anbefaller ketogen kost som Hexeberg, Dahlquist osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå