AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Jeg og samboer skal kjøpe større leilighet, og kommer til å dele lånet 40/60. Hvis vi kjøper for maks lånebeløp vil min andel bli 1,5 mill, som skal betjenes med min lønn på 400.000. I tillegg kommer jo felleskostader (tipper 1500) samt at jeg betaler 2000 i mnd til Lånekassen. Har ingen barn, bil eller andre store utgifter, men må selvfølgelig betale strøm, internett, tv, mat ++ Noen andre som er i en lignende situasjon som vil fortelle meg hvordan dere syns denne lånebelastningen fungerer? Er villig til å strekke strikken litt langt, lønnen kommer jo til å stige fremover (om ikke annet så i alle fall med årlige lønnsjusteringer) mens lånebeløpet er jo konstant. Samtidig ønsker jeg jo ikke leve på nudler de første tre årene heller...
Riskrem Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Jeg synes absolutt at det høres overkommelig ut. Jeg kjenner veldig mange med samme lønn som har fått minst 1.5 mill i boliglån. Hvis du går inn på forskjellige boliglånskalkulatorer på nett kan du se hvor mye du må betale i mnd.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Det tror jeg skal gå fint Kjæresten min har nesten samme lønn som deg (380 000) og han har vel boliglån på 1,6 og studielån på 200 000. Han klarer seg helt greit han! Dere er i tillegg to som skal dele på strøm, mat etc. Jeg og kjæresten bor ikke sammen. Han hadde nok hatt en del bedre råd om vi gjorde det.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Takk for svar! Jeg syns også det høres overkommelig ut i teorien, men det er jo vanskelig å vite før man sitter i situasjonen. Skal jo være overkommelig med minst 4% høyere rente også, men innen den tid regner jeg med at lønna også har steget noe. (Er ganske ny i arbeidslivet etter utdanning). Tenker det uansett er lurere å betale litt mer for en leilighet nå der vi kan bo i 5-10 år enn å kjøpe noe litt billigere vi plutselig syns er litt for lite om tre-fire år...
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Jeg kjenner en dame som tjener 500 000 i året nå, og hun stiger vel litt i lønn med årene. Hun har et lån på 3 mill og hun har en datter som er snart 16 år. Itillegg har hun bil.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Jeg syns ærlig talt det høres litt mye ut. Tommelfingerregelen sier jo at man ikke bør låne mer enn tre ganger egen årsinntekt, og da inngår eventuelle andre lån som studielån og billån inn i dette. Jeg anbefaler deg å lese denne kommentaren i Aftenposten. Selv har vi regnet med en "verstefallsrente" på 12%. Det høres usannsynlig ut i dag, men da vi tok opp lån for tre år siden var det faktisk det banken gikk ut i fra (mens de i dag ser på 8% som verstefall, en rente vi faktisk nesten var innom et par måneder etter at vi tok opp lånet). Det betyr også at vi per i dag har det relativt romslig økonomisk, og har muligheten til å enten betale ned lånet fortere eller å spare opp en skikkelig buffer til dårligere tider. I en nyetableringsfase, hvor vi har måttet anskaffe alt fra møbler til hvitevarer har det også vært greit å ikke måtte ta opp dyre forbrukslån. For ordens skyld, jeg har omtrent tilsvarende lønn som deg og min andel av lånet er på rett under millionen.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har boliglån på 1.6, og en lønn som såvidt overstiger 400 000. I tillegg har jeg maks studielån og forsørger to barn. Kjøpte for 2.300, så hadde en del egenkapital. Det er litt trangt, men det går. Har boutgifter på drøye 11 000.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Hei. Jeg har alene 2,8 mill i boliglån med en årsinntekt på 400.000 ,- jeg leier ut en etg og får derfor måntlige leieinntekter. 7000,- Har det helt fint. Drar på en til to utenlandsreier i året. Har firmabil med fri bensin så ingen utgift der. Så - I forhold til meg, har du lite lån og som sagt lever _jeg_ helt greit!!
Hvitdrøm Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 Lurer på hva de i tråden anser som å leve greit? Seriøst... jeg begynte nylig i fast jobb og tjener 600.000, og jeg synes at et boliglån på 1,5 mill er mye. Har itillegg studielån på 300.000.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har boliglån på 1.100.000,- og en inntekt på 200.000 og klarer det fint. Ingen rike foreldre som trår til heller. ) 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Her er en artikkel fra Dine Penger, der de omtaler bl.a. lånebeløp vs. økonomisk belastning i forhold til inntekt. Hvis du ser på figuren et stykke ned på siden, som heter "Så mye kan du låne", finner du et eksempel for par uten barn med samlet inntekt på 1 mill (siden dere skal dele 40/60 og du har 400', regner jeg med dere tjener omtrent 1 mill totalt?). Låner dere maksbeløpet på 3.750' vil dere ifølge denne beregningen fortsatt ha normal økonomi, og har enda mye å gå på før det begynner å bli stramt (dere må jo da også ta studielån inn i beregningen). I eksempelet har de i tillegg regnet inn at paret har bil; en utgift du (dere?) ikke har. Selvsagt må man ta høyde for fremtidige renteøkninger. Men det er jo et pluss at dere er ferske i arbeidslivet og kan forvente større inntekt etterhvert.
MO.. Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Jeg betaler boliglånet her i huset på 1.5 Tjener 270000 i året.
lulle Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har boliglån på 1.100.000,- og en inntekt på 200.000 og klarer det fint. Ingen rike foreldre som trår til heller. ) Kan ikke skjønne hvordan du får det til... med 200 000 i året har du vell knappe 14 000 utbetalt, og alle regninger i tillegg til huslån, nei det skjønner jeg ikke overhodet.
Sweetpea25 Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Jeg synes det høres veldig mye ut å betjene et lån på 1,5 millioner når man har ei inntekt på 400.000, men mye avhenger jo også av hvor glad du er i å bruke penger ellers også, og hvilke utgifter du vil komme til å ha utenom huslånet.. Endret 12. mai 2011 av Sweetpea25
Sissan9 Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Dette må da være helt uproblematisk? Det er noe annet å låne sammen enn alene tenker jeg. Dine renteutgifter med 4% vil ligge på ca 5000 i måneden, og om du og mannen er enige om at dere worst case kan leve med avdragsfrihet en periode om det kniper, ser jeg ingen problemer. Men dere bør absolutt være enige om sånne ting. Nedbetalingstid, hvor fleksible er dere osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå