Lista Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Saken er som følger: Jeg skal fly med SAS direktefly til New York en fredag, og skal videre inn i landet samme dag. Flyet ankommer Newark 13.10, og jeg har sett på et fly som går videre 16.00. Greia er om dette er nok tid? Noen med lignende erfaring? Utrolig surt å skulle miste innenlandsflyet, men også kjedelig å vente i tre timer om alt skulle gå på skinner. Jeg vet at customs kan ta litt tid, men har aldri måttet rekke et fly etter dette tidligere, så litt usikker på hvor mye tid jeg egentlig trenger.
SmallTalk Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 (endret) I mine ører så høres dette ut som noe som burde gå bra, men nå har ikke jeg vært på Newark før. Kun San Fransisco og Los Angeles, og der er det mulig å klare seg med 1,5-2 timer dersom man virkelig MÅ. Hvilket selskap skal du reise videre med? Det er nemlig sånn at hvert flyselskap har en spesiell terminal de ankommer og reiser fra, så da kan du på forhånd finne ut hvor du lander og hvor du skal videre fra. Det kan gi deg en viss pekepinn på hvor lang tid du må beregne (unntaket er selvfølgelig tidsforbruk i passkontrollen). SAS bruker f.eks alltid terminal B. http://www.panynj.gov/airports/ewr-airlines.html Endret 8. mai 2011 av SmallTalk
Lista Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Ja, vet det der med terminaler Tror det blir Continental og de bruker samme terminal som SAS. Veldig kjekt det i såfall. Men jeg kom til å tenke på baggasjen også. Blir jo nødt til å hente den, og så sjekke inn på nytt, siden ikke alt er bestilt gjennom SAS. Edit: Reiser over med SAS, som det står i første innlegg Endret 8. mai 2011 av Fraise
Gjest Fikira Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Jeg hadde 3 timer, og jeg ble pekt ut til inspeksjon, så jeg nådde det på hengende håret. De skulle akkurat til å stenge gaten når jeg kom hoppende avgårde. Andre gangen måtte jeg ikke gjennom ekstra sjekk, og da gikk det flytende. Null problem.
Lista Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2011 Hm, på din link står det terminal C, men jeg fant et sted som sier terminal B. Veldig rart! Men på reisa jeg fant så står det at flyet flyr fra terminal C.
Lista Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Jeg hadde 3 timer, og jeg ble pekt ut til inspeksjon, så jeg nådde det på hengende håret. De skulle akkurat til å stenge gaten når jeg kom hoppende avgårde. Andre gangen måtte jeg ikke gjennom ekstra sjekk, og da gikk det flytende. Null problem. Sa du at du hadde et fly å rekke da? Eller dreit de i det? Måtte du hente baggasjen din og sjekke inn på nytt på den turen, eller hadde du bestilt alt sammen? Endret 8. mai 2011 av Fraise
Gjest Fikira Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Man må hente bagasjen og ta den gjennom customs og sjekke inn på nytt, gjennom sikkerhetskontroll og så komme seg til gaten. Og de mildt sagt driter i om du har ett fly å nå, for de har en jobb de må gjøre, og den tar den tia den tar.
SmallTalk Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Du må hente bagasjen på Newark uansett, ettersom den skal gjennomlyses før den slipper inn i landet eller eventuelt videre på neste fly. De sjekker blant annet at du ikke har med deg matvarer eller ulovlige gjenstander. Forskjellen er at du må sjekke den inn på nytt, og ikke bare levere den inn til noen som legger den på samlebåndet igjen. Når stenger innsjekking for innenlandsfly med Continental?
Lista Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2011 Det står at de stenger 30 min. før flyet går. Men det står også at fredager er ekstra travle, og at man trenger mer tid, så ikke greit å vite. Kan ta et fly som går 17.00 også. Og så kan jeg evt. høre om jeg får bli med 16.00-flyet om jeg rekker og de har plass. Noen som har gjort det før? Det er lik pris på reisene.
Gjest Fikira Skrevet 8. mai 2011 #10 Skrevet 8. mai 2011 Ville satses på 17 flyet, sånn i tilfellet. Og en time ekstra er jo ikke så mye å vente, og nok tid om det skulle gå galt. =)
Lista Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2011 Ville satses på 17 flyet, sånn i tilfellet. Og en time ekstra er jo ikke så mye å vente, og nok tid om det skulle gå galt. =) Nei, det er bare det at da får jeg litt dårlig tid til å rekke et tog jeg skal ta fra stedet jeg skal fly til Hehe. Det er siste toget som går den dagen. Det er ikke krise. Kan fly enda en gang også, evt. bli henta, men det er best om alt bare klaffer.
Lumsk Skrevet 8. mai 2011 #12 Skrevet 8. mai 2011 Har landet på Newark og det tok flere timer bare å komme seg fra flyet og ut døra. Vi skulle være i New York, men det ville jo tatt enda lengre tid hvis vi skulle videre. Vi hadde sikkert ekstra uflaks da, men det var fredag og vanvittig mye folk, pluss at en av oss var en av svært mange som måtte til ekstra kontroll av fingeravtrykk. Flyet kan jo bli forsinket også... Har reist ganske mye med fly, men har aldri opplevd noe i nærheten av de køene. De hadde TV'er rundt om som vi sto å så på mens vi ventet.
Gjest Fikira Skrevet 8. mai 2011 #13 Skrevet 8. mai 2011 Aaaah....jah..hehe, da blir det vel litt pest og kolera valg.
Lista Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 8. mai 2011 Lumsk: Såpass ja. Jeg er ikke så bekymra for at flyet blir forsinka egentlig. Flyr jo direkte fra Gardermoen, og der er fly rimelig sjelden forsinka egentlig. Jeg har ihvertfall aldri opplevd det. Det er tida på Newark som bekymrer meg! Men om jeg har 4 timer bør jo det gå bra. Om det skulle bli sånne køer ut fra flyet som du skisserer her, så må det vel gå an å komme litt før de som ikke skal rekke et fly videre. Jeg satser på det jeg
Lumsk Skrevet 8. mai 2011 #15 Skrevet 8. mai 2011 Håper det ikke er sånn der til vanlig for å si det sånn:) reiste med SAS vi også foresten. Amerikanerne hadde egen kø, så de gikk kjemperaskt igjennom... 4 timer bør begynne å holde, men tror ikke jeg ville hatt mindre:) lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #16 Skrevet 8. mai 2011 Prøv å få plass nær utgangen i flyet, du kan spare mye tid på å komme langt frem i køen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå