Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har et stort problem,dette med snop/søtsaker..kan være alt fra kjeks til kaker og smågodt,sjokolade.jeg tenker på det HELE tiden,føler meg nesten som en junkie som må ha dop :tristbla:

vurderer nesten å begynne å røyke igjen(er festrøyker men har ikke røykt fast på flere år)for å dekke "må ha behovet",for det synes jo tydelig på kroppen min :(

det er så gale at det er det første jeg tenker på når jeg står opp øynene om morgenen,blir helt manisk og får panikk om jeg vet det ikke finnes noe godt i huset.

idag har jeg forsøkt å pimpe på pepsi max i håp om at det hjelper når suget melder seg...

noen som vet hva jeg kan gjøre,trenger seriøst alvorlig hjelp! :tristbla:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd kromtabletter?

Skrevet

Det som hjelper meg, er å ha opp kuttet frukt i kjøleskapet som jeg kan spise av når jeg får skikkelig sug etter noe søtt :)

AnonymBruker
Skrevet

Avvenning som ved det meste annet. Sukker er et dop, ingen tvil om det. Kutt ut absolutt alt sukker i mat og søtsaker, det er kneika som er ille å komme over. Men det går ann! Planlegg hva som skal handles hver uke og ikke dra på butikken noe mer, med mindre du har nettopp spist deg god og mett.

Få en hobby for å fylle dødtiden hvor du vanligvis ville ha spist noe. Tren, gå tur, spill, sy, venner..

Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan spiser du ellers? Får du i deg nok mat? Nok fett? Nok proteiner? Forsøk å holde et fornuftig (ikke for lavt) kaloriinntak og redusere karbohydratene i kosten. Spesielt karbohydrater med høy GI, som påvirker blodsukkeret (f.eks lyst og vanlig brød, pasta, hvit ris osv) bør kuttes helt ut. Å erstatte det med andre usunne ting, som Pepsi Max som er fullt av aspartam, løser ikke kjernen til problemet.

Å spise søtsaker blir en vond sirkel. Søtsakene gjør at du får svingninger i blodsukkeret, noe som gjør deg sugen på mer søtsaker, noe som gjør av blodsukkeret fortsetter å fyke opp og ned, noe som gjør at du får lyst på mer søtsaker, osv osv osv..

Kutt hardt og brutalt ut alt som påvirker blodsukkeret i noen uker, og søtsuget vil sannsynligvis forsvinne.

• Liker 1
Gjest Lillekanin
Skrevet

Mange gode råd over her. Jeg har tidligere slitt med ekstremt søtsug og kunne stappe i meg dagen lang. Du kan bli kvitt det, jeg greide det og det var en befrielse.

Fått litt gode råd på veien av PT'er og ernæringsfysiologer og spiser MYE sunn mat hver dag og har gått ned i vekt. Får kroppen det en skal av næringstoffer vil en ikke ha søtsug ( i hvertfall i betydelig mindre grad). Litt tips som har hjulpet meg veldig (sier ikke det gjelder for alle, men jeg syns hvertfall de virka:))

-www.kvinnetrening.no --> Helt sinnsykt dyktige folk som kan hjelpe deg der til lav pris

-Hold deg til grove kornprodukter,rene matkilder (kyllingfilet,karbonadedeig,fiskefileter,biff++), pålegg skal ikke være søtt, men det bør være proteinrikt.

-Hold deg til kalorifattig drikke, primært vann. Kaffe og te er ok ute søtt selvsagt. Et glass juice om dagen er NOK (blir mye kcal av det og kroppen trenger det ikke heller). Få i deg magre meieriprodukter som skummetmelk/xtralett,skyr,yoghurt naturell og oster med lite fett

-Spis jevnlig,dvs hver 3-4 time

-Kom deg på trening,søtsuget avtar gjerne da:)

-Godis i begrensede porsjoner kun en gang i uka!

AnonymBruker
Skrevet

Ok tusen takk for gode svar dere!jeg har ikke prøvd krom..hva er det..?

har/har hatt jernmangel,(tomme lagre)aner ikke hvordan nivået der er nå.burde vel sjekket det på nytt hos legen.

spiser stort sett "det jeg har lyst på" av mat..rugbrød med lettmajones,ost og agurk går det mye i,to skiver brød til hvert måltid.prøver å spise jevnlig,men så tenker jeg av og til sånn at "nå har du kun spist to skiver og en yoghurt på hele dagen,det var bra!"men har fått med meg at sånt ikke er bra..

av og til spiser jeg bare knekkebrød med ost hele dagen,uten middag.knekkebrød til frokost,lunch og kvelds,og litt most frukt innimellom der.og snop da.

men tenker bare på om man skal gå ned i vekt så teller jo alle cal. på hele dagen.om jeg da spiser veldig lite så blir jo det lite cal;= går ned i vekt.

Ellers drikker jeg en del eplejuice,og pepsi max..er IKKE glad i vann.(vann med saft i derimot)

melk drikker jeg lite av,1-2 glass om dagen på det meste.

Middag varierer; spaghetti,pølse med potetmos,pizza,fiskekaker o.l.

litt vanskelig å lage "spesiell" middag hver dag,da vi er en familie på 4 :) ungene og mannen vil gjerne ha "vanlig" middagsmat,om dere forstår.er nok lite flink å variere den veien ja..og er ikke flink med å vite hva som er sunt o.l. men passer på mengden jeg spiser da,gafler ikke i meg til det tyter ut ørene liksom :)

men etter middag får jeg ALTID enormt snopekick,og blir gal om jeg ikke finner noe søtt.herregud..sukkerslave deluxe.

har nok ikke så veldig mange overflødige kilo,går jeg ned ca 5-6 kg og "strammer opp" så blir nok ting bra.er av bygning høy og slank bygget,men med ekstra polstring på mage og lår spesielt.(henger en del igjen på magen etter graviditetene)

er bare så vanskelig med motivasjonen..leser jeg blogger og ser på supertynne folk feks.så får jeg motivasjon i massevis,men det varer bare noen timer så er det glemt..har faktisk vært så gale at jeg skulle ønske jeg hadde anoreksi,fordi de klarer å kontrollere matinntaket sitt :tristbla:

vet jo at det er en skrudd måte å tenke på men sånn er det.HATER at jeg ikke har kontroll over sukkeravhengigheten :(

kansje jeg har mangler på noe som kan bidra til dette ekstra suget mon tro..?blir sprø av å ikke ha noe annet enn sukkerting på hjernen HELE dagen,hver time,hvert minutt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorvidt man er glad i vann og andre livsviktige ting kroppen trenger spiller ingen rolle. Man er voksen og har ansvar for sitt eget liv, så da får man sørge for å få i seg det man trenger.

Du burde dessuten tilegne deg litt elementær kunnskap om kropp, ernæring og helse. Man blir verken slank eller sunn av å spise så ekstremt lite som to brødskiver pr dag. Herregud, det sier seg vel selv at kroppen trenger mer næring enn som så for å vedlikeholde alle nødvendige prosesser? Spiser man for lite går vektnedgangen ekstremt sakte, og både humøret, helsen og utsendet ditt vil gå nedover. Det er faktisk ikke så enkelt som at jo mindre man spiser desto slankere blir man. Kroppen er uhyre komplisert, og den er en levende organisme med millioner av prosesser som må holdes i gang for at du ikke skal dø, så før du gjør noe så idiotisk som å proppe deg full av sukker eller leve på to brødskiver om dagen: Skaff deg KUNNSKAP.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nå er det ikke slik at jeg kun spiser to skiver for dagen da,det er i ekstremtilfellene de dagene jeg rett og slett har "glemt" å spise når jeg er opptatt med ting hele dagen.så kommer jeg på det på ettermiddagen og da spiser jeg selvsagt.

som regel spiser jeg hver 3-4 time,tror du misforsto meg litt over.snopesuget har jeg konstant uansett,selv om jeg er proppmett så har jeg lyst på det.

Skrevet (endret)

Jeg finner ingenting om grønnsaker, bær og frukt i kostholdet ditt. Ei heller noe om sunne fettkilder som nøtter vegetabilske oljer eller avocado. Du har søtsug fordi du mangler vitaminer/mineraler. Hvilke dette er må du ta en blodprøve for å finne ut.

Endret av The Kitten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...