AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Samboeren min og jeg har nettopp kjøpt hus, og vi ønsker av den grunn å få mer kontroll på hvem som betaler hva. Vi har tatt utgangspunkt i at jeg har en månedlig inntekt på 10 000 kr (studielån + ekstrajobb. Dette vil endre seg noe til sommeren da jeg kommer til å jobbe 100 % i ekstrajobben min) og han en månedlig inntekt på 20 000 kr. Lån og renter ligger for tiden på 7 700 kr/mnd. Faste utgifter som er felles (forsikringer, nett, tv, kommunale avgifter o.l.) ligger på 2759 kr/mnd. Til å begynne med snakket vi om å dele alt likt, men jeg så fort at jeg ville sitte blakk gjennom hele måneden, da jeg har utgifter til månedskort på toppen av alle de andre utgiftene. Hadde da ikke hatt mulighet til å bidra til mat og andre ting i husholdningen. Nå sakker vi om å dele utgiftene prosentvis. Unntaket er lånet, det deler vi 50/50 fordi vi eier sammen. Stemmer det da at han skal betale 50 % mer enn meg i utgifter, at fordelingen blir 25/75?
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Vi har tatt utgangspunkt i at jeg har en månedlig inntekt på 10 000 kr (studielån + ekstrajobb. Dette vil endre seg noe til sommeren da jeg kommer til å jobbe 100 % i ekstrajobben min) og han en månedlig inntekt på 20 000 kr. ...... Nå sakker vi om å dele utgiftene prosentvis. Unntaket er lånet, det deler vi 50/50 fordi vi eier sammen. Stemmer det da at han skal betale 50 % mer enn meg i utgifter, at fordelingen blir 25/75? Lånet deler dere 50/50 så det holder vi utenom akkurat nå. Totalinntekten deres er (tilsammen) 10.000 + 20.000 = 30.000 Av disse 30.000 er din inntekt 10.000, altså 1/3 av totalen. Din samboer's inntekt er 20.000, altså 2/3 av totalen. Om dere da deler etter inntekt så skulle det bli slik: Du: 1/3 (33,33%) Han: 2/3 (66,66%)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Lånet deler dere 50/50 så det holder vi utenom akkurat nå. Totalinntekten deres er (tilsammen) 10.000 + 20.000 = 30.000 Av disse 30.000 er din inntekt 10.000, altså 1/3 av totalen. Din samboer's inntekt er 20.000, altså 2/3 av totalen. Om dere da deler etter inntekt så skulle det bli slik: Du: 1/3 (33,33%) Han: 2/3 (66,66%) TS her. Takk skal du ha, jeg følte på meg at 25/75 ikke var helt riktig! Da skal jeg betale 2759*0,33=920 kr Han skal betale 2759*0,66=1840 kr stemmer? Sikkert veldig teit å spørre, men er det noe jeg ikke vil krangle om, så er det faste utgifter.
juliane Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ville heller valgt å dele 50/50 på alle faste kostnader, og ha ulik eierandel på lånet slik at du betaler så mye du klarer og eier tilsvarende stor andel i boligen. Dermed betaler dere like mye i mnd hver som med den løsningen du skisserer ovenfor, men du slipper å føle at du blir forsørget av din samboer. Skulle det bli slutt "får han igjen" de pengene han har betalt ekstra. Og så kan dere jo regulere eierandelene når du er ferdig med studiene og har mer penger å bidra med. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ville heller valgt å dele 50/50 på alle faste kostnader, og ha ulik eierandel på lånet slik at du betaler så mye du klarer og eier tilsvarende stor andel i boligen. Dermed betaler dere like mye i mnd hver som med den løsningen du skisserer ovenfor, men du slipper å føle at du blir forsørget av din samboer. Skulle det bli slutt "får han igjen" de pengene han har betalt ekstra. Og så kan dere jo regulere eierandelene når du er ferdig med studiene og har mer penger å bidra med. Takk for innspill. Jeg tror nok heller jeg vil føle meg "forsørget" enn å legge penger i "ingenting" (altså, det er jo ikke ingen ting, men jeg vil jo ikke få noe håndfast igjen for de pengene så lenge huset ikke brenner ned e.l.). Det kan jo hende at det blir slutt mellom oss før jeg er ferdig med studiene mine og ikke får "tatt igjen" den delen av huslånet jeg ikke har betalt, og da vil jeg bli sittende igjen med et høyere lån og et dårligere utgangspunkt enn hvis jeg velger å legge mer penger i huslånet nå. Det er i alle fall den tankegangen jeg har nå, er den helt på jordet sier jeg ikke nei takk til andre fornuftige tanker.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Regnestykket ditt ser riktig ut TS Når det gjelder andel betaling på felles lån så er jeg litt uenig med Juliane Dette fordi at dersom det skulle bli brudd så kan det fort bli bråk om hvor stor andel av leiligheten hver av dere faktisk eier (trenger ikke bli, men du verden det kan fort bli) dersom dere ikke har betalt inn like mye... Slik sett synes jeg det er vedlig lurt av dere å ha lik innbetaling slik at dere begge betaler inn halvparten. Disse innbetalingene vil være dokumenterbare med utskrifter fra nettbank (og kunne bekreftes av banken) dersom det skulle bli "bråk" om dette i en situasjon hvor dere skal dele. Endret 8. mai 2011 av Lille-pus
Aud Long Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Husk også en plan for fordeling av strømutgiftene.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Regnestykket ditt ser riktig ut TS Når det gjelder andel betaling på felles lån så er jeg litt uenig med Juliane Dette fordi at dersom det skulle bli brudd så kan det fort bli bråk om hvor stor andel av leiligheten hver av dere faktisk eier (trenger ikke bli, men du verden det kan fort bli) dersom dere ikke har betalt inn like mye... Slik sett synes jeg det er vedlig lurt av dere å ha lik innbetaling slik at dere begge betaler inn halvparten. Disse innbetalingene vil være dokumenterbare med utskrifter fra nettbank (og kunne bekreftes av banken) dersom det skulle bli "bråk" om dette i en situasjon hvor dere skal dele. Lånet vil bli trukket fra hans konto (han er "hovedlåntager"), så banken vil vel ikke kunne dokumentere noen ting for oss. For dem vil det se ut til at han betaler inn hele summen. Vi må selvsagt få ned hvem som eier hva på papir, vi må ta oss selv i ørene og skrive samboerkontrakt. Nytter ikke å ha snakket pent om det den dagen man faktisk trenger disse tallene sort på hvitt. Husk også en plan for fordeling av strømutgiftene. Ja, takk. De utgiftene vil jo vise seg når første strømregning kommer.
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Lånet vil bli trukket fra hans konto (han er "hovedlåntager"), så banken vil vel ikke kunne dokumentere noen ting for oss. For dem vil det se ut til at han betaler inn hele summen. Vi må selvsagt få ned hvem som eier hva på papir, vi må ta oss selv i ørene og skrive samboerkontrakt. Nytter ikke å ha snakket pent om det den dagen man faktisk trenger disse tallene sort på hvitt. Får jeg lov til å komme med et forslag til dere ? Opprett en egen lån-og regningskonto, han må gjerne stå som eier av denne kontoen, men du skal ha bruksrettigheter på den. Så setter dere inn på den kontoen det beløpet dere hver skal betale i lån & renter på hus + den delen av de fast utgiftene hver av dere skal betale. Så ordner dere med banken slik at lånet trekkes fra denne felles kontoen. Når dere så i tillegg har skrevet samboeravtale hvor eierandel og betalingsandel av huslån står beskrevet, så er det meste på plass Det er veldig praktisk med en slik felles regningskonto fordi det betyr at dere begge kan ta ansvar for at f.eks. kommunale avgifter blir betalt selv om den andre parten skulle være bortreis i jobbsammenheng i en periode Dersom dere begge merker beløpet som overføres med f.eks. "50%huslån + fellesutgifter" så erdet meste dokumenterbart også i ettertid - noe som er godt for begge parter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 Får jeg lov til å komme med et forslag til dere ? Opprett en egen lån-og regningskonto, han må gjerne stå som eier av denne kontoen, men du skal ha bruksrettigheter på den. Så setter dere inn på den kontoen det beløpet dere hver skal betale i lån & renter på hus + den delen av de fast utgiftene hver av dere skal betale. Så ordner dere med banken slik at lånet trekkes fra denne felles kontoen. Når dere så i tillegg har skrevet samboeravtale hvor eierandel og betalingsandel av huslån står beskrevet, så er det meste på plass Det er veldig praktisk med en slik felles regningskonto fordi det betyr at dere begge kan ta ansvar for at f.eks. kommunale avgifter blir betalt selv om den andre parten skulle være bortreis i jobbsammenheng i en periode Dersom dere begge merker beløpet som overføres med f.eks. "50%huslån + fellesutgifter" så erdet meste dokumenterbart også i ettertid - noe som er godt for begge parter Felles regningskonto er foreslått, og jeg tror nok jeg skal pushe ham mer på dette. Jeg tror han tror det er tungvint å forandre konto banken trekker lånet fra, jeg tror dette er en smal sak. Ønsker meg også en konto med to kort som vi kan bruke til innkjøp av mat. Jeg virker kanskje litt strikt på dette, men så lenge jeg har under halvparten så mye å rutte med som ham, og faktisk et høyere forbruk, så vil jeg gjerne ha alle felles avgifter på stell. Et lite spørsmål om kommunale avgifter: Er det avgifter som går på vann, avløp og renovasjon? Pleier det å ligge mer i denne avgiften enn det?
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 Jeg virker kanskje litt strikt på dette, men så lenge jeg har under halvparten så mye å rutte med som ham, og faktisk et høyere forbruk, så vil jeg gjerne ha alle felles avgifter på stell. Et lite spørsmål om kommunale avgifter: Er det avgifter som går på vann, avløp og renovasjon? Pleier det å ligge mer i denne avgiften enn det? Jeg kan i nettbanken min selv endre hvilken konto lånet mitt skal trekkes fra Med alle forbehold om at en nettbankløsning ikke er 100% lik en annen så er det iallefall ikke noen stor jobb å endre kontonr. for betaling av lånet Synes du tenker veldig riktig når dte gjelder å ha spesielt utgiftene på stell Ja, kommunale avgifter er vann, avløp og renovasjon (inkludert feier'n) I de kommunene som har eiendomsskatt så kommer også denne på de kommunale avgiftene, det kan være greit å vite om man bor i en kommune med eiendomsskatt
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Vi har hatt felles regningskonto og felles matkonto en stund nå, og det er absolutt å anbefale! Med litt planlegging er dere alltid sikret at det er penger på regningskontoen til å betale det som kommer av regninger, og så lenge begge har tilgang så er det ikke noe problem at den ene er bortreist. Felles matkonto med to kort er også utrolig praktisk. Dere vet alltid hvor mye penger som er igjen av matbudsjettet, og det har plutselig ingen ting og si hvem som faktisk tar seg av handlingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå