Gå til innhold

Koselige eventyr for barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei dere!

Jeg vil begynne å lese eventyr for lillemann når han skal sove. Er på jakt etter en koselig eventyrbok for barn, uten bilder. (Bilder distraherer, og da får han ikke sove).

Orker ikke tanken på å lese om troll osv. når han skal sove (orker egentlig ikke å lese om troll for han i det hele tatt).

Hadde vært supert med noen eventyr om engler, alver osv. som bare er snille og koselige.

Noen som vet om en sånn bok?

Klem fra Mari :)

AnonymBruker
Skrevet

for barn ca 4år+:

-kongen, heksemesteren og den indre sirkel

-du er unik

og så er det ei bok som jeg ikke helt husker hva heter, men det er noe sånn som tilllififf og halen... den var yndlingsboka mi i 2-3-4års-alderen

Gjest annemor30
Skrevet

Her har Thomas og Emma bøkene vært topp i alle år;) Men er bilder da;)

Gjest Ruccola
Skrevet

Hjelper å få vite alderen på lillemann ;)

Gjest Ruccola
Skrevet

Da ville jeg kjøpt en sånn stor bok med godnatthistorier :) De med 365 små korte historier, en for hver dag :) De er søte og greie til de små :)

Ellers tror jeg bøker uten bilder kan bli for avanserte for så små barn, da de helst er myntet på de som er over skolealder :)

Kanskje du bare rett og slett kan lese hvilken som helst bok, men bare lære ham til at han ikke får se sammen med deg, bare lytte? Da kan du jo lese karsten og petra bøkene foreksempel - de handler om daglidagse ting som de fleste barn kjenner seg igjen i :)

Skrevet

Jeg stemmer også for Karsten og Petra - flotte bøker!

Skrevet

Syns engler og alver høres litt voldsomt ut for en 2,5 åring jeg? De er jo gjerne litt mer konkrete i sin tilnæring. Da ville jeg heller gått for bøker om teddybjørnen og dukken eller noe sånt.

Alderen passer for bildebøker, så vil du finne noe annet bør du kanskje dikte opp noen eventyr selv? For eksempel dikte opp en historie om en bamse som har gjort nøyaktig det samme som sønnen din hele dagen, bare på en morsommere måte. De liker ting de kjenner seg igjen i, og dukker/bamser/dyr osv er konkrete ting de liker.

Skrevet

Albert Åberg! :D

Personlig elsker jeg pulverheksa, men det er kanskje for litt eldre barn?

Skrevet

Da ungene mine var i to-årsalderen var de glade i Ole Brumm, Lille Ludde, Emma og Thomas-bøkene. Lille Ludde er herlige bøker:-)

Det er noen år siden (minste er 8 nå), men jeg tror Karsten og Petra, likedan Pulverheksa ikke var det jeg leste da. Tror de bøkene er for litt eldre barn, mulig en 4-årsalder.

Tror det skal bli vanskelig å finne bøker til en toåring uten bilder, da mye dreier seg om at det er lite tekst, og bilder som barna kan lese og sette seg inn i. Da får du nesten heller gå for de klassiske eventyrene, men det skal godt gjøres å komme unna tusser og troll :sjenert:

Skrevet

Hvis du vil ha eventyr, er Märtha Louises eventyrsamling Rodinia en flott bok.

Skrevet

Gutten vår på 2,5 år er veldig glad i både "Hakkebakkeskogen", "Karius og Baktus" og "Folk og røvere i Kardemommeby". Vi leser ett kapittel hver kveld :)

Gjest boblebrus
Skrevet (endret)

Da jeg var veldig liten kjøpte foreldrene mine 10 bøker i en eventyrsamling. Spesielt den éne boka likte jeg, den var fyllt med med både korte og lange historier, dikt og regler. Det var enkle tegninger i hele boka, og det var akkurat passe spennende og koselig. Både klassiske eventyr som f.eks. Snøhvit, og mindre kjente utenlandske fortellinger. Den eventyrsamlingen har vi enda, og jeg tar jevnlig frem den éne boken for å bla litt og mimre.

Ellers likte jeg Thomas og Emma-bøkene veldig godt husker jeg, og Thorbjørn Egner-fortellingene :)

Edit: Eventyrsamlingen het "Mitt skattkammer"! Blandt annet Alf Prøysen som satt i redaksjonen for de bøkene :) Men det er en ganske gammel bokserie (utgitt først i 1956), så jeg vet ikke hvor en kan få tak i disse nå :/

Endret av boblebrus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...