fionel Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har tanker om å ta opp ett bolig lån og kjøpe en leilighet. Men jeg er redd for at jeg om 5-10 år har lyst til å begynne på skolen igjen. Mange som sikkert tenker at det hadde vært lurer og fortsatt og leie til jeg var helt ferdig med utdannelse, men sånn som tilstanden er nå i Oslo er det så sinnsykt dyrt og leie, at jeg føler jeg bare kaster penger ut av vinduet. Og de pengene jeg bruker i mnd på leie kan jeg likegjerne bruke på nedbetaling av lån. Men så kommer det store spm, hvordan gjøres dette med boliglån om man tar en utdannelse over fx 3 år. Jeg mener om jeg begynner på skolen igjen, vil jeg kun sitte med stipend og eventuelt studielån. Dette vil da ikke være nok til nedbetaling av gjeld, husleie, mat etc..
saltvann Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Du burde jobbe ved siden av studiene Finn ut hvor mye du har i utgifter, så finner du ut hva du minst må tjene hver mnd. Du kan også kun betale renter de årene du studerer. Blir ikke utgiftene så store. Om du vet at du har lyst til å studere, og det er om mange år, så kan du spare penger hver måned som du kan ha mens du studerer. Kan få spart opp en god del penger hvis det er lenge til du skal studere Lykke til med boligkjøp! Smart gjort
Britt Banditt Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Man sparer ikke så fryktelig mye på å ha avdragsfrihet, i og med at den største delen av det du betaler i måneden er renter (dessuten vil du jo selvfølgelig måtte betale mer i måneden når du først begynner å betale igjen). Valgene du har er som jeg ser det å enten selge, eller jobbe ved siden av sånn at du får råd til å beholde. Evt. bo sammen med noen som kan dele utgiftene med deg.
SmallTalk Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Du vil ta opp lån nå, og er bekymret for hva du skal gjøre dersom du skulle få lyst til å begynne på skolen igjen om 5-10 år??? Vel, det du gjør om 5-10 år er å ta en vurdering på om du har råd til å begynne på skolen økonomisk sett. Har du råd til å kjøpe noe nå (og får lån til det), så blir det galskap å sitter og vurdere alle mulige "hvis og om og dersom atte" som kan skje iløpet av 10 år. Da kommer man aldri til å få kjøpt seg bolig. Avdragsfrihet er aldri lønnsomt, så å ta sikte på det er ikke noen god økonomisk løsning. Da er det bedre å betale litt mer i avdrag hver måned når lånet er ferskt og heller utsette løpetiden litt når du begynner på skolen igjen. Endret 8. mai 2011 av SmallTalk
fionel Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2011 Ja jeg tenker veldig mye på dersomatte, hvis osv. Jeg vil også gjerne ha barn innen 5-10 år. Den dag i dag eier kjæresten min en leilighet, men vi har lyst til å kjøpe sammen. Og jeg vil gjerne ha den tryggheten at jeg også eier noe. ( spessielt om det blir snakk om ett barn) Og da blir det vanskeligere og skulle gå fulltid på skole, og jobbe dersom jeg plutselig skulle blitt alene med dette barnet. Nei herremin jeg blir jo helt gal av å tenke på alt som kan skje.. Min største frykt er å havne i skikkelig knipe økonomisk, forid jeg tar noen gale valg nå..
Sissan9 Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 Hvis det er billigere å eie enn å leie når du jobber, er det jo også billigere dersom du blir student? Du må jo bo da også... Om du betaler ned så mye du har mulighet til i 5-10 år - altså langt mer enn banken sier er minstekravet - er det ikke noe problem å ha avdragsfrihet et år eller tre mens du studerer videre. Med mindre du fullfinansierer boligen nå og markedet dropper da....
saltvann Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Hvis du har 3-roms, kan du leie ut det ene soverommet mens du studerer. Får du litt ekstra inn i mnd
Anita den Fagre Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Jeg studerer og har boliglån (og bil). Fungerer greit, men må jo jobbe en del ved siden av. Har også samboer som jobber fult og tar halve utgiftskaka.tror vi er oppe i ca 15 000 i boutgifter i mnd. det går akkuratt med en 50 % deltidsjobb og lite forbruk på alt annet
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #9 Skrevet 15. mai 2011 Hvis du fortsatt har kjæreste/samboer om du begynner å studere igjen, har kanskje han ok inntekt som dekker lånet. Ellers går det kanskje an å selge med gevinst, og leie eller kjøpe noe mindre for en periode. Fler av mine voksne medstudenter eier bolig, men deler utgifter med ektefelle/samboer. Ei får nok finansiert studiene ved attføring pga en arbeidsskade, en annen jobber ca 50 % ved siden av i det vedkommende er utdannet i fra før. Det blir nok ofte litt trangt, men det blir en vurderingssak man må ta den dagen det evt blir aktuelt. Vil man veldig gjerne omskolere eller videreutdanne seg, får man det nok ofte til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå