AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Nysgjerrig førsteårs- og enkeltemnestudent som sliter med 20 studiepoeng. Altfor dårlig på å konsentrere meg og sitte i ro, og altfor flink til å gjøre ting i siste liten. Jeg er veldig interessert i hvordan dere som greier mer enn normert, og durer i vei med 40-50-60 studiepoeng i semesteret, legger opp dagen deres om dere i det hele tatt tar dere en fridag i ny og ne? Jeg begynner å studere fullt til høsten, og ser for meg nok kaos med 30 studiepoeng og 3 fag, om ikke jeg skulle ha tatt på meg mer også. Enlighten me Og dere som tar 30 studiepoeng i semesteret og er flinke til å lese - stresser dere like mye med eksamen, eller føler dere at dere rekker å komme gjennom alt i god tid og er godt forberedt? Tips og råd for å bli en bedre student tas også veldig gjerne imot:)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Jeg tar 45 studiepoeng hvert semester, funnet ut at det passer meg best. Nøkkelen ligger vel i å delta på alt av aktiviteter som tilbys, for deretter lese effektivt det man kan:) Føler at det er jevnt over overkommelig arbeidsmengde gjennom semesteret, med mange "fridager", og nokså stressende periode like før eksamenene (som ofte havner oppå hverandre). Litt greit at fagene er relaterte til hverandre/noe overlappende i teorien, det letter en hel del. Må legge til at jeg er over gjennomsnittlig interessert i det jeg studerer og trives godt med pensumbøkene.
Gjest minsin373 Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har 3 fag, altså 30 studiepoeng per semester. Jeg tilbringer ikke alle dagane mine med nesen ned i bøkene. Har heller lest jevnt og trutt hele semesteret, følger forelesningsplanen (leser om det som forelesningen skal omhandle). Det har virkelig hjulpet meg! Så det anbefaler jeg. Ta pauser og om du bare ikke får til å lese, gjør heller andre ting for en stund. Ikke noe vits å lese samme setning 15 ganger uten at det "går inn". Lykke til
Rights Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Jeg var alt for lat jeg også, når jeg studerte. Alt ble gjort i siste liten. Tror det er 30sp som var vanlig å ta i halvåret på det jeg studerte (noe som holder i massevis). Men klarte å ro i land 60sp ene halvåret (ikke at det er noe å skryte av..) Det som fungerte bra på meg, var å ta skippertak på meg selv, litt før eksamenene. Da tok jeg turen til nærmeste bibliotek, og på mirakuløst vis klarte jeg å lese i fred og ro der (selv om det ble mye att å frem der også: se i magasiner.. spise mat.. surfe på nettet, osv.) Kommer mye an på hvilke fag en tar også, selvsagt. Noen er mye lettere enn andre.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Har vanligvis 30poeng pr semester, men dette semesteret ble det 54 gitt. Vært mye syk, så hadde ikke noe valg. Har fire fag totalt, ferdig med to, og to gjenstår. Har igjen 29 av poengene, de resterende er bestått og i boks Jeg har ikke hatt noe liv dette semesteret egentlig. Gleder meg til neste semester, med BARE 30 poeng igjen!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Tusen takk for svar Jeg liker best å ha en ting å konsentrere meg om om gangen, og merker at jeg synes det er litt vrient bare det å ha to fag om gangen - det hadde vært lettere å hatt intensivfag og hatt to etter hverandre istedenfor samtidig. Derfor er jeg litt nervøs for hvordan det blir med tre fag om gangen når jeg begynner på fullt studie til høsten. Nå har jeg ni dager å lese på før min neste eksamen, og jeg har hatt fullt fokus på den jeg hadde i dag en stund, og jeg kjenner det skal skikkelig innsats til for i det hele tatt å stå på den neste eksamenen min. Hvor lenge i forveien begynner dere med eksamensinnspurten, dere som har mange fag om gangen? Leser dere litt om hverandre på fagene, eller konsentrerer dere dere om ett fag om gangen? Hvor lang tid bruker dere evnt. på hvert fag før eksamen? Lenge leve nysgjerrigheten Jeg har liksom aldri vært flink til å koordinere - jeg er best på å fordype meg i en ting om gangen.
Gjest Jalle Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Nysgjerrig førsteårs- og enkeltemnestudent som sliter med 20 studiepoeng. Altfor dårlig på å konsentrere meg og sitte i ro, og altfor flink til å gjøre ting i siste liten. Jeg er veldig interessert i hvordan dere som greier mer enn normert, og durer i vei med 40-50-60 studiepoeng i semesteret, legger opp dagen deres om dere i det hele tatt tar dere en fridag i ny og ne? Jeg begynner å studere fullt til høsten, og ser for meg nok kaos med 30 studiepoeng og 3 fag, om ikke jeg skulle ha tatt på meg mer også. Enlighten me Og dere som tar 30 studiepoeng i semesteret og er flinke til å lese - stresser dere like mye med eksamen, eller føler dere at dere rekker å komme gjennom alt i god tid og er godt forberedt? Tips og råd for å bli en bedre student tas også veldig gjerne imot:) Har alltid tatt 30 stp, hadde lyst til å ta 37.5 i fjor men endte med at jeg ikke leste noe i det ekstra faget så da ble det 30.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Tar det vanlige, 30 studiepoeng, og stresser som en faen gjennom hele året. Samboeren min har tatt 40-60 studiepoeng, og han stresser aldri. Sånt har nok mest med personen å gjøre, er du en stressa person så kommer du til å stresse før eksamener uansett om du tar 5 eller 50 studiepoeng 1
MsBrightside Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Tror faktisk dette også er avhengig av fag og studie. For min eigen del, er det ikkje så mykje arbeid å studere til saman 60 sp dette året, men da spørs det jo kva for eit nivå ein vil liggje på, og som sagt kva for fag det er
Gina_ Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 Prøver meg på 60 dette semesteret, så får vi se om jeg står i alle fag Har vært mye stress og lite fritid dette semesteret, så det er ikke noe jeg anbefaler. Har jobbet ganske så jevnt hele semesteret, men ser jo at jeg kunne ha gjort mer
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 Først og fremst tror jeg det kommer veldig an på hva man studerer, og på de bestemte kursene... Jeg har pleid å ta 35 studiepoeng i semesteret, noen ganger 40. De 5-10 poengene ekstra er pga korte kurs vinter og sommer, så føler jeg har helt normal arbeidsmengde gjennom semesteret, bare korte ferier. Dette semesteret tar jeg 40 studiepoeng + 10 vinter/sommer. Det kunne gått helt fint, og jeg tror det kommer til å gå bra i to av tre fag, men det ene av disse var veldig tidkrevende i tillegg til at det er viktig og obligatorisk, så det siste faget har blitt nedprioritert. Står nok, men ikke god karakter. Jeg har i grunn ikke stresset gjennom semesteret, bare jobbet (veldig) mye, hatt lange kvelder og nesten ikke fridager. Uansett - jeg synes det kan være vanskelig å forutsi arbeidsmengden i et fag. Hos oss kan fagene variere fra 5 - 15 studiepoeng, og det kan være mer slitsomt å ha tre ganske forskjellige og "vanskelige" 5 poengsfag, enn ett greit 15-poengs. Studerer realfag, og pga obligatorisk undervisning, kontinuerlig oppgaveløsning o.l for å forstå stoffet, labrapporter o.l, ville jeg ikke tatt fler poeng enn jeg gjør nå - og kommer til å være bevisst på å bare ha normal progresjon framover.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Jeg tok 70 poeng på ett semester en gang. Det gikk fint, men jeg sov nesten ikke fra påske til midten av juni. Anbefales egentlig ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #13 Skrevet 9. mai 2011 Jeg skrev innlegget 18.48, og vil legge til at fordelen for meg ved å ta fler studiepoeng enn jeg må, er at det stimulerer meg til å jobbe mer kontinuerlig med fagene. Jeg innser at jeg har mye jeg må få gjort, så jeg utnytter tiden bedre, i stedet for å surre bort dagen. Har litt lett for å ta skippertak ellers, selv om det nok ville blitt vanskelig uansett dette semesteret, da vi har hatt mange innleveringer (over 20, innenfor 30 poeng...). Det er nok også en av fordelene om man har verv, deltidsjobb eller unger - man strukturerer seg bedre. Men ulempen kan være at man kanskje ikke rekker over alt, og må godta at man ender med mer overflatisk kunnskap og kanskje ikke så gode karakterer. Å ta 60-70 studiepoeng pr semester høres helt uoverkommelig ut fra min situasjon, jeg hadde rett og slett ikke rukket å møte til undervisning eller få levert rapporter og semesteroppgaver som flertallet av fagene mine krever. Men det kommer an på hva man studerer og om det holder å stå...
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #14 Skrevet 9. mai 2011 Jeg skrev innlegget 18.48, og vil legge til at fordelen for meg ved å ta fler studiepoeng enn jeg må, er at det stimulerer meg til å jobbe mer kontinuerlig med fagene. Jeg innser at jeg har mye jeg må få gjort, så jeg utnytter tiden bedre, i stedet for å surre bort dagen. Har litt lett for å ta skippertak ellers, selv om det nok ville blitt vanskelig uansett dette semesteret, da vi har hatt mange innleveringer (over 20, innenfor 30 poeng...). Det er nok også en av fordelene om man har verv, deltidsjobb eller unger - man strukturerer seg bedre. Men ulempen kan være at man kanskje ikke rekker over alt, og må godta at man ender med mer overflatisk kunnskap og kanskje ikke så gode karakterer. Å ta 60-70 studiepoeng pr semester høres helt uoverkommelig ut fra min situasjon, jeg hadde rett og slett ikke rukket å møte til undervisning eller få levert rapporter og semesteroppgaver som flertallet av fagene mine krever. Men det kommer an på hva man studerer og om det holder å stå... Jeg er brukeren med 70 studiepoeng, og jeg er helt enig i at man blir mer effektiv med økt studiebelastning (pleier å ta 10-15 poeng ekstra i semesteret). Men det er klart at det er grenser, og de går nok et godt stykke før dobbel+ studiebelastning... At det ble 70 på meg det ene semesteret var på grunn av en del uforutsette omstendigheter, og var som sagt absolutt ikke optimalt. Jeg ville aldri ha gjort det hvis jeg ikke rett og slett måtte. Jeg hadde full kontroll på når kvalifiseringsoppgaver, semesteroppgaver og sånt skulle inn og fra og med påske hadde jeg klare ukeplaner slik at jeg alltid visste hvor mye jeg hadde igjen og hva som måtte gjøres. Men forelesninger overlappet hele tiden, så der måtte jeg prioritere, og utover skole og deltidsjobb hadde jeg ikke tid til noe annet. I ettertid skjønner jeg ikke at jeg klarte det. Jeg gikk forøvrig på et kjent studium som regnes som krevende og hadde A/B i snitt det semesteret.
Gjest Rampunge Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 45 på det meste i løpet av et semester. Da med 100 % jobb i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #16 Skrevet 9. mai 2011 Jeg er brukeren med 70 studiepoeng, og jeg er helt enig i at man blir mer effektiv med økt studiebelastning (pleier å ta 10-15 poeng ekstra i semesteret). Men det er klart at det er grenser, og de går nok et godt stykke før dobbel+ studiebelastning... At det ble 70 på meg det ene semesteret var på grunn av en del uforutsette omstendigheter, og var som sagt absolutt ikke optimalt. Jeg ville aldri ha gjort det hvis jeg ikke rett og slett måtte. Jeg hadde full kontroll på når kvalifiseringsoppgaver, semesteroppgaver og sånt skulle inn og fra og med påske hadde jeg klare ukeplaner slik at jeg alltid visste hvor mye jeg hadde igjen og hva som måtte gjøres. Men forelesninger overlappet hele tiden, så der måtte jeg prioritere, og utover skole og deltidsjobb hadde jeg ikke tid til noe annet. I ettertid skjønner jeg ikke at jeg klarte det. Jeg gikk forøvrig på et kjent studium som regnes som krevende og hadde A/B i snitt det semesteret. 18.48 her Må man så må man, og det er jo tøft at du klarte det. Jeg har hatt overlappende forelesninger dette semesteret, og i tillegg har vi hatt ca 6 timer lab pr uke fordelt på to fag (= to-tre omfattende rapporter pr uke), en semesteroppgave som også har krevd oppmøte (30-40 timer til sammen + estimert over 100 på skriving, vi har nok brukt mindre), og ytterligere to semesteroppgaver. Jeg har sikkert skrevet rundt 150 sider dette semesteret, og hadde min første fridag siden begynnelsen av mars, nå i helga. Så jeg får bare bøye meg i støvet På den annen side har jeg jo faktisk 50 poeng totalt f.o.m januar t.o.m juni. Jaja, det var egentlig ikke meningen å sammenlikne her. Jeg tror også egentlig at dersom man ikke trenger å møte på undervisningen, og kan lese seg til det man trenger til semesteroppgaver og sånt på egenhånd, så går det an å ta ganske mange poeng. For min egen del kommer jeg til å prøve å unngå det framover, da jeg har latt det gå veldig utover tid til familie, samboer og venner (som jeg egentlig hadde en klar intensjon om å prioritere). Hadde jeg klart å balansere det bedre, hadde jeg sikkert fortsatt å ete studiepoeng Mye fordi det er mange spennende fag jeg vil ta.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #17 Skrevet 9. mai 2011 Jeg holder på å ta 70 sp dette semesteret, 35 sp igjen nå så vi får se om jeg står. Jeg har alltid trodd jeg var en forholdvis rolig person, men i dette semesteret har jeg omtrent utviklet angst så det anbefales ikke..
solkrem Skrevet 9. mai 2011 #18 Skrevet 9. mai 2011 Har prøvd å ta 30 studiepoeng der jeg kun klarte 7,5. Det var første semesteret mitt, og jeg var ikke overraska siden fagene var helt håpløse og uinteressante. Etter hvert bytta jeg studieretning, og tok 60 studiepoeng på et semester. Disse fagene var litt lettere, og så synes jeg de var veldig interessante. I tillegg omhandlet fagene mye av det samme, så jeg fikk mye gratis slik sett. Etter det har jeg tatt 30-45 studiepoeng hvert semester.
Anita den Fagre Skrevet 12. mai 2011 #19 Skrevet 12. mai 2011 jeg tok 9 fag med 6poeng på hver en gang. det ble litt stress i eksamensperioden da alle eksamene var i løpet av to uker. Ellers har jeg 5 fag med 10 poeng dette semesteret, og det er mye greiere selvom det er litt mye. Har så langt klart å holde meg litt over B i snitt, så trenger ikke gå så mye utover karakterene heller.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 Tar 60 poeng i året, dvs 30 pr semester. Greier meg fint. Leser lite gjennom året, men rett før eksamen. Får med meg det viktigste på forelesninger, og i noen fag har jeg kun lest notater og PP, ikke åpnet pensumbøkene engang. Bestått i alt. Syns studentlivet er riktig så slakkt, selv om jeg har fulltid-studium og 2 jobber. Stresser ikke før eksamen overhodet, leser litt, men har da et liv utenom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå