Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I løpet av de siste 6-7 måneder har jeg jobbet en del pålagt overtid. Det vil si, overtid som sjefen har ment at oppgaven gjøres. Disse krevende oppgavene som krever planlegging og arbeid utover ordinær arbeidstid, har jeg notert ned i eget arbeidstidsregnskap: dato, hva oppgaven var og klokkeslett.

Det har blitt noen kvelder og noen helger - i løpet av de siste 6-7 månedene.

I noen tilfeller har jeg spurt sjefen direkte: "Jeg gjør gjerne dette, men det krever da overtid / "pålagt overtid"", hvor sjefen svarte "da får noen av de andre ta det".

Jeg svarte da at de andre faktisk ikke har denne spesialkompetansen, så det å få andre til å ta det er ikke et alternativ. Da sa han seg enig i det. (Han har kort lunte og utbryter ting og tenker etterpå...)

Spørsmål:

Kan jeg nå i etterkant levere en timeliste og be om overtidstillegg (som er minimum 40% og står omtalt som en plikt for arbeidsgiver) i Arbeidsmiljøloven?

Det handler om ca. 50 timer utover ordinær arbeidstid.

Er det greit?

AnonymBruker
Skrevet
:fnise: Ingen som kan noe om det?
Skrevet

Ta kontakt med din fagforening.Du må sjekke hva som står i kontrakten din ang.arbeidstid og eventuell overtid

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med din fagforening.Du må sjekke hva som står i kontrakten din ang.arbeidstid og eventuell overtid

Det spiller mindre rolle...

Overtidstillegg (tillegg for pålagt overtid) er obligatorisk - det vil si at selv om arbeidsplassen praktiserer avspasering og ikke utbetaling av overtid,

MÅ arbeidsgiver betale ut overtidstillegget, som etter AML er obligatorisk å betale ut - dette er en rettighet alle arbeidstakere har, for pålagt overtidsarbeid!

Dette er på minimum 40%. Har du tariffavtale i bedriften, er det gjerne på 50-60%.

Skrevet

Tja, for pålagt overtid har du rett på minst 40 %, men det er jo et spørsmål om det reelt må regnes som pålagt her. Når sjefen din har sagt spesifikt nei til overtid, skulle du nok heller bare latt være å gjøre oppgavene - det ville vært sjefens ansvar å ordne opp. Eller var det så at han ga aksept da han var enig i at ingen andre kunne gjøre dette? Her er du jo selv nærmest til å tolke situasjonen du var i. Dersom han faktisk ga aksept, har du krav på tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Eller var det så at han ga aksept da han var enig i at ingen andre kunne gjøre dette? Her er du jo selv nærmest til å tolke situasjonen du var i. Dersom han faktisk ga aksept, har du krav på tillegg.

Han har gitt aksept - fordi det gikk plutselig opp for han at ingen andre hadde spesialkompetansen. Hans løsning var jo å "gi det til en annen", og vi er få...

Skrevet

Jeg tenkte mer på at det var greit å få kontakt med fagforening slik de kunne bistå hvis det skulle oppstå problemer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...