springerinne Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Eg holder på å jobbe meg ut av en spiseforstyrrelse som har vart i flere år. Mensen mistet jeg først i 6 år, deretter kom den tilbake i 3 år, og for 4 år siden mistet jeg den igjen. Da jeg i vinter fant ut at dette ikke går lenger begynte jeg veien mot et friskere liv. Jeg har nå klart å legge på meg så mye at mensen er tilbake og jeg har nå min andre eggløsning. Dette kjennes helt herlig og både mannen min og jeg er lykkelige. Vi er igang med prøvingen og er selvsagt spente på når vi får klaff. Er forberedt på at det vil ta tid. Er det noen andre her som har same bakgrunn som meg og fått barn? Korleis har dere opplevd det å bli gravide? Jegser ikke på meg selv som helt frisk, men er på god vei til å nyte livet på en helt anna måte enn før. Vil aldri tilbake til det helvete som har regjert i så altfor lang tid.
sequin Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Så koselig å lese, altså at kroppen din fungerer på den måten :D Akkuratt på grunn av det at jeg vil få barn en gang, motiverer meg til å bli frisk. Lykke til fremover
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 kjære deg, kjempebra jobbet du har all grunn til å være stolt av deg selv. med den tankegangen du har, er jeg sikker på at du aldri vil havne ned i gjørma igjen! selv har jeg selv anoreksi, og mensen har jeg ikke hatt på 5 år. men jeg er på vei til et friskere liv selv, og har lagt på meg 10 kg. men for å være heeelt ærlig, så vet jeg at jeg aldri kommer til å bli helt frisk. men jobber nå med å leve MED spiseforstyrrelsen. det å bli kvitt alle tankene 100 prosent er det de færreste som desverre klarer. men det jeg har merket er at kroppen har en UNIK evne til å lege seg selv(med tanke på for eks fordøyelsesystemet), så bare du passer på å få i deg ett variert kosthold, og kanskje vitamintilskudd, så tror jeg det ordner seg av seg selv... ( eller, ikke helt av seg selv da! du trenger jo noen svømmere )
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 og en ting til jeg glemte; jeg går jevnlig til legen min for å skjekke blodverdier, og da skjekker hun samtidig de hormonelle verdiene. Legen kan finne ut hvor fruktbar du er! det kan være lurt for deg også vet du
Punky Brewster Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 For det første: Gratulerer med at du har kommet så langt i riktig retning! Jeg vet det er veldig tøft å jobbe seg ut av spiseforstyrrelser så du fortjener all skryt for de skrittene du har tatt. Jeg har vokst opp med spiseforstyrrelser i nær familie og har også en nær venninne som har vært i din situasjon, men jeg har ikke selv vært der du er. En ting du bør være bevisst på er at en del opplever at spiseforstyrrelsen forverrer seg/kommer tilbake ved graviditet. Dette er ikke en grunn til å unngå graviditet, men det kan være greit å være forberedt på muligheten. Min venninne fikk til dels store problemer med å takle de kroppslige endringene som graviditeten førte til, og spesielt i etterkant av fødselen var det vanskelig for henne at kroppen ikke returnerte til slik den var før graviditeten. Jeg vil understreke at barnet var friskt og nær normal vekt og lengde ved fødselen (dog noe under), og at hun i dag er en god og omsorgsfull mor selv om hun fortsatt sliter med spiseforstyrrelsen. Slik jeg opplever det er hun flink til å ikke gjøre mat og spising til en problematisk sak ovenfor barnet, noe som ofte er et problem for mødre med spiseforstyrrelser. Jeg antar at du har vært under en eller annen form for behandling, og kanskje fortsatt er det. I så fall vil det nok være lurt å ta opp barneønsket der slik at du kan få hjelp til å møte evt. utfordringer på en best mulig måte. Personlig ville jeg nok anbefalt å vente litt til med aktiv prøving, siden du selv sier du helt nylig har fått tilbake mensen etter flere år. Noe forskning kan også tyde på at underernæring forut for graviditet kan være problematisk. I tillegg kan det være en fordel å stabilisere seg litt først, men jeg har stor forståelse for at barneønsket er sterkt og at både du og mannen er bekymret for om det kan ta lang tid og dermed vil komme i gang så snart som mulig. Lykke til med veien videre ut av spiseforstyrrelsen og med barneønsket! Du er veldig sterk som har kommet dit du er i dag. Her er noen lenker med litt informasjon: Spiseforstyrrelser kan forverres under graviditeten - DoktorOnline Spiseforstyrrelser og svangerskap. Klikk.no Forskning.no Artikkel av Finn Skårderud (2000)
springerinne Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2011 Åh tusen takk for gode svar. Eg har tatt opp barneønsket og prøving med psykiateren min og har ein god dialog. Eg er heldigvis blitt normalvektig og får i meg godt med sunn mat. Trenar også , men det er kun rolege løpeturar og styrketrening. Vi er veldig OBS på at dette kan ta tid, men det å forbrede seg mentalt på kossen eg vil reagere den dagen eg er gravid og får bolle på magen er jo litt vanskeleg, men eg har trua på at det skal bli ein god opplevelse så lenge eg ikkje blir veldig sjuk og dårleg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå