Minnimusepus Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Lurer på dette med ferie, jeg jobbet hos arbeidsgiver hele 2010. Dvs at jeg hadde permisjon fra til mai, men jeg har iallefall 100% stilling. Nå har jeg kontrakt frem til 30. juni, men lurer veldig på dette med ferie. Kan arbeidsgiver kreve at jeg skal ta ut ferie som ble inntjent i 2010 når jeg kun skal jobbe der 6 mnd av dette året? Har ikke hørt noe fra jobb, men dette er vel strengt talt mitt eget ansvar eller? Hvis jeg må ta ut ferie så må jeg jo få ræva i gir.
Nalla Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Siden du jobbet hele 2010 kan arbeidsgiver kreve at du tar ut ferie (med mindre du har gått veldig opp i lønn). De er derimot ikke pliktig til å sette deg opp på ferie siden du slutter 30. juni (kanskje ønsker de ikke bruke penger på å lære opp en til å vikariere i din jobb/andre ansatte prioriteres. Grunnen til dette er at de kan "overføre" ansvaret for å gi deg ferie til din neste arbeidsgiver (siden du har krav på tre ukers ferie mellom 1. mai og 30. september). Arbeidsgiver har styrerett over ferien, og du skal få beskjed senest to måneder før du går på ferie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå