Gå til innhold

oppensoning!!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

HVA ER OPPENSONING? og hva synes du om det???

Sheri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpen soning betyr vel egentlig bare at de ikke behøver å sitte innelåst på cella tjuetre timer i døgnet, gjør det ikke? At de har frihet til å bevege seg rundt, men dog innenfor gjerdet rundt fengselet. Ofte jobber de med forskjellige ting, produserer, bygger, pusser opp der de "bor"... tror jeg.

For alle de som sitter for mindre forbrytelser og ikke er farlige for noen, og straffen kun er frihetsberøvelse må jo dette være en bra løsning. De farlige forbryterne og/eller de som prøver å stikke av så fort det gir seg en anledning er dette ikke ideelt...

Skrevet

Jeg tror (ikke vet 100% korrekt) at lukket avdeling er å være innelåst på avdelingen 23 timer i døgnet, 1 time i luftegård. Så har du "vanlig" avdelinger med mindre sikkerhet og vakthold og sjekker av de innsatte. Jeg tror begge de over prøver å gi innhold i soningstiden med oppgaver og undervisning på dagtid; man kan lære seg et yrke eller jobbe i kjøkken f.eks.

Åpen soning derimot er et sted som minner lite om vanlig fengsel, og de innsatte går utenfor portene på dagtid, f.eks 8-17. Med dette kan de ha en normal jobb utenfor, som en god hjelp til å få livet deres igang igjen, og det lærer dem ansvar og forpliktelser. Hvis de ikke overholder innetidene, mister de det godet som åpen soning er. Åpen soning brukes helt i slutten av en soning som et ledd i å føre personen tilbake til samfunnet i en mer glidende overgangsfase, heller enn sjokk. Håper dette hjalp litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...