liv Skrevet 6. november 2003 #1 Skrevet 6. november 2003 Lurer på om vi skal kjøpe digitalt kamera til oss selv i julegave. Vil gjerne ha minst 5 mega pixler. Noen som har et å anbefalle?
liv Skrevet 6. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2003 Hadde vært en drøm det ja! Kanskje litt dyrt, det billigste kosta rundt 70 000! Vi er studenter da!
manji Skrevet 6. november 2003 #4 Skrevet 6. november 2003 :D Annet enn det vil jeg anbefalt deg å sjekke olympus.no. Olympus har meget gode kameraer.
Orthia Skrevet 6. november 2003 #5 Skrevet 6. november 2003 Canon EOS 300D. Digitalt speilrefleks til under 10 000,- meget godt kjøp for dem som ønsker skikkelig kvalitet. Kan bruke standard EF-optikk (fra analoge EOS kameraer). Et kamera du kan ha glede av i flere år framover. Vil du ha et kompaktkamera, syns jeg Canon Powershot S50 gir gode bilder. www.dinside.no tester stadig digitale kameraer, du kan jo prøve der for en uavhengig vurdering. Bladet Fotografi har også ofte kameratester.
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #6 Skrevet 7. november 2003 Jeg vil også anbefale Olympus. Etter å ha prøvd flere forskjellige merker, kommer jeg hele tiden tilbake til Olympus. God kvalitet, lette å bruke og tilsynelatende robuste. Mitt har i hvertfall tålt at jeg har drasset det med meg alle mulige steder, i ryggsetter og bæreposer (!) og det som verre er.
Orthia Skrevet 7. november 2003 #7 Skrevet 7. november 2003 Jeg vil også anbefale Olympus. Etter å ha prøvd flere forskjellige merker' date=' kommer jeg hele tiden tilbake til Olympus. God kvalitet, lette å bruke og tilsynelatende robuste. Mitt har i hvertfall tålt at jeg har drasset det med meg alle mulige steder, i ryggsetter og bæreposer (!) og det som verre er. [/quote'] Jeg har også gode erfaringer med Olympus, men de er mest knyttet til Mju-serien. De er- som du beskriver- robuste og brukervennlige. Desverre finnes det ikke noen mju-kameraer med 5 megapixler.
Achmed Skrevet 8. november 2003 #8 Skrevet 8. november 2003 liv, du bør gjøre deg opp en formening om hva du skal bruke kameraet til, og hvor mye du har tenkt å legge i det. Skal du for eksempel ha et digitalt speilreflekskamera, eller skal du ha et bra kompaktkamera? Megapixler er et mål jeg tror er mye misbrukt. Jeg mener å ha belegg for å kunne si at det ikke bare er megapixlenes antall som er avgjørende, men også kvaliteten på dem. Når det gjelder kvalitet, er det mye som slår inn, både kvaliteten på CCD-brikka, og kvaliteten på optikken. 5 megapixler er sikkert fint å ha det, men husk at du ikke har særlig bruk for det ved mindre du skal beskjære mye eller printe bildet i stort format. I tillegg skal du huske på større pixelomfang gir større filstørrelse, som igjen gjør bildene tyngre å jobbe med. For all del, jeg sier ikke at du ikke skal kjøpe deg 5 Mpx-kamera (kunne godt tenke meg det selv, jeg), men tenk over andre kriterier også. Noe sier meg at du ikke har tenkt så mye over det når megapixler er det eneste kriteriet.
Joplaya Skrevet 8. november 2003 #9 Skrevet 8. november 2003 Kan anbefale deg å titte litt på www.akamera.no. Les om de forskjellige kameraene, les tester o.l. Kjøp gjerne kameraet på nettet, du kan spare mye penger på det. Se hvilket minnekort de forskjellige merkene krever, store prisforskjeller. Sony og Kodak bruker dyre minnekort f.eks mens nikon og canon bruker minnekort til halvparten av prisen. Men dyrere minnekort kan gi bedre bilder og gjøre slik at bildene raskere blir tatt. Vil si at 4 mpix også holder lenge. Kjøp et kamera med optisk zoom og du slipper å zoome så mye digitalt i etterkant, det er med på å holde bildekvaliteten oppe. Batterilader og oppladbare batterier er et must! Personlig vil jeg anbefale canon ixux 400, men det er jo eneste kameraet jeg har erfaring med. Får en del røde øyne, men de fikser jeg på datan i etterkant. Bildene er alltid i veldig god kvalitet, god fargegjengivelse, enkelt å bruke.
Achmed Skrevet 8. november 2003 #10 Skrevet 8. november 2003 Men dyrere minnekort kan gi bedre bilder og gjøre slik at bildene raskere blir tatt. Raskere bilder, ja. Bedre bilder, nei. Ved mindre du tenker på at et det blir dårligere bilder av at det du skal ta bilde av forandrer seg fordi du må vente på et tregt kamera, da...
Joplaya Skrevet 8. november 2003 #11 Skrevet 8. november 2003 Noen billig-minnekort gir dårligere kvalitet på selve bildene - har jeg hørt... Holder man seg til de gode merkene, enten det er for nikon eller sony skal man vel få god kvalitet uansett. Mulig jeg tar feil da, bare noe jeg har hørt/lest et sted.
Chiquita Skrevet 8. november 2003 #12 Skrevet 8. november 2003 Etter å ha brukt Canon PoverShot S50 i noen mnd, så må jeg si jeg er VELDIG fornøyd ned den. Den har bestått mine "tester" på -feriebilder -festbilder -familiebilder -dyrebilder -dokumentasjonsbilder *anbefales* (Litt negativt er jo at jeg synes batterikapasiteten er litt dårlig, men med to batterier går det HELT fint!) *klem*
Achmed Skrevet 8. november 2003 #13 Skrevet 8. november 2003 Noen billig-minnekort gir dårligere kvalitet på selve bildene - har jeg hørt... Holder man seg til de gode merkene, enten det er for nikon eller sony skal man vel få god kvalitet uansett. Mulig jeg tar feil da, bare noe jeg har hørt/lest et sted. Spør nok det I den digitale verden er det enten 1'ere eller 0'er, uavhengig om det er et godt eller dårlig lagringsmedium. Og er det så dårlig at man ikke får ut hverken 1'ere eller 0'er, ja så får du ingenting i det hele tatt ut. Det er det som er så genialt med digitale ting. Jeg skal dog ikke si hundre 100% sikkert si at et bilde ikke kan inneholde pixelfeil fordi en av lagringscellene er dårlige, men jeg tviler på at det skjer, iallefall om vi snakker om CF, smart media osv. Og hva resultatet ville blitt om det hadde skjedd vet jeg hller ikke, men jeg vil tippe at du ikke ville fått noe ut av minnet i det hele tatt. Som sagt, jeg er på tynn is, så om noen vet mer om dette enn meg, så skrik ut. Men at du får bilder som er for eksempel gråere, blassere, har feil farger osv, kan vi iallefall ikke skylde på minnet for. Det har med kamerats optikk og CCD-brikke å gjøre.
liv Skrevet 8. november 2003 Forfatter #14 Skrevet 8. november 2003 tusen takk til alle. Jeg vet jeg vil ha optisk zoom(zoome før jeg tar bildene), gjerne mer enn 3*. Ønsker meg et speilrefleks kamera, men vet at om jeg har et kompaktkamera blir det mer brukt for det er lettere å ta med rundt. Tar ikke så mye bilder som jeg ønsker. Lyd og videosnutter er ikke avgjørende. Det bør være grei batteri tid men hvor lenge bruker man et kamera av gangen, i de fleste tilfeller er det jo mulig å lade litt innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå