Gå til innhold

Symaskin..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på å kjøpe meg symaskin. Ettersom jeg ikke har vært i nærheten av en symaskin siden ungdomsskolen (12 år siden), har jeg ikke anelse om hva slags type jeg bør satse på.

Har lyst til å ha muligheten til å sy litt om på egne klær (etter litt øvelse..), og kanskje etter enda litt mer øvelse prøve meg på å sy noe helt fra bunnen av.

Ser at mange av de nybegynner symaskinene til 2000-2500 kr gjerne har opp mot 20 forskjellige sømmer, knappehullsfunksjon osv. Holder det til mitt bruk som nevnt ovenfor? Har også sett på overlock maskiner. De finner jeg fra ca 3500 kr, så igrunn ikke så dyrt det heller. Men hva i all verden er forskjell på en overlock og en vanlig maskin? Skjønner av overlock har fler funksjoner, men hva eksakt skiller de? Er det kanskje like greit å slå til med en sånn med en gang, så slipper jeg finne ut av senere at jeg egentlig trenger en mer avansert?

Trenger desperat hjelp fra kyndige og flinke damer!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er forkjellige syforum som du kansje kan mmelde deg inn? Der får du helt sikkert svar av andre som liker å sy og har erfaring fa forskjellige maskiner. Eller ta deg en tur i en butikk som har eksitert i noen år. De vil nok kunne si hva slags maskin du burde starte med.

Skrevet

Heisann

Ein overlock maskin er ein tilleggsmaskin til symaskina og kan ikkje erstatte ei vanleg symaskin. Det er kjekt å ha begge deler, men viss du skal kjøpe 1 maskin så kjøper du vanleg symaskin. Du kan klare deg utan overlock, du kan ikkje klare deg utan symaskin.

Overlock maskina syr saman ein søm, kutter det som blir til overs og kaster over sømrommet. Veldig kjekt når ein skal sy saman plagg med lengre sømmer. Du klarer dog å gjere det same med ei vanleg symaskin, men da i fleire operasjoner. Så den er kjekk å ha, men ikkje heilt nødvendig.

Det mest vesentlege på ei symaskin er rettsøm, sikksakk, trestings sikksakk, og knapphullsfunksjon. Har maskina det så kan du lage all slags fine kreasjoner. Ta å handle maskina i ein butikk som fører symaskin og kan faget. Ikkje fall for fristelsen å handle på elkjøp, europris, jysk eller tilsvarende butikker som ikkje fører symaskiner. Dette er billige maskiner som ofte ikkje har god kvalitet og som fører til stor frustrasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for et veldig oppklarende svar!:-) Symaskin neste!

Skrevet

Jeg har Janome Easy Jeans, sterk og god mekanisk symaskin som takler det meste! Usikker på hva den ligger på i pris, rundt 4000 når den er på tilbud tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...