Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satte opp et budsjett i dag, og fikk et resultat det nesten ikke går an å leve av. Trenger derfor noen råd for hvordan jeg kan bedre resultatet.

Inntekt: Har utbetalt 17677 pr mnd.

Utgifter: Husleie inkl strøm: 7000 (her er det mulighet for å spare inn litt, men det er ikke lett å finne noe som er stort nok for meg og to barn under denne prisen)

Studielån ca 1400 pr mnd (skal søke om rentefritak nå)

Forbrukslån 1000 pr mnd

Billån 1375 pr mnd

Barnehage 3375 pr mnd

Forsikring 250 pr mnd

Årsavgift bil tilsvarer ca 250 pr mnd

Mobiltlf ca 200 pr mnd

Internett 449 pr mnd

TV 259 pr mnd

Tilsammen 15558 kr i utgifter pr mnd.

Det betyr at jeg og mine to barn har 2119 kroner igjen som skal holde til drivstoff, mat, klær osv. Jeg trenger derfor noen gode råd til hvor det kan spares. :) Bil er vi avhengige av siden barnehagen ligger for langt unna til at vi kan gå, og det går ingen busser dit.

Kan noen hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje et billigere interabo til å begynne med? Bare noe jeg la merke til at var litt høyt! :)

Skrevet

Er det ikke mulig å få TV og internett fra èn leverandør og da betale litt mindre i måneden enn hva du gjør nå?

AnonymBruker
Skrevet

Det er LOS som leverer internett og tv her jeg bor nå, og internettabonementet jeg har er det rimligste de har. Får også tv derfra. Tv er forsåvidt ikke nødvendig å ha, så jeg vurderer å si det opp. Er det mulig å få internett fra andre leverandører selv om det er LOS som har lagt opp kabel?

Skrevet

Tror ikke det er noe problem med en annen internettleverandør, ring rundt og hør med de forskjellige. Har du vurdert å droppe internett, eller er dette noe du MÅ ha?

Ellers ville jeg kuttet TV inntil du har betalt ned forbrukslån og billån, og byttet mobilabonnement. Det finnes nok av abonnement, som nesten koster ingenting om du klarer å begrense mobilbruken.

Ikke kjøp nye klær med mindre det er helt krise, eventuelt ønske klær i gave fra venner og familie. De aller fleste har mer enn nok klær i klesskapet, selv om de går ut på moten etter hvert.

Skrevet

TV er definitivt ikke noe du trenger hvis du har internett - det meste er jo tilgjengelig på nett-TV uansett. Og internettet ditt er ganske dyrt, så prøv å høre om man kan bytte til noe billigere. Jeg og romkameraten min betaler 300 kr i måneden, og streamer så det holder begge to uten at vi plages av at det er tregt.

Ellers gjelder det å holde klesinnkjøp på et minimum, og det er som nevnt lurt å høre om familie eller venner har noen klær barna kan arve, evt. kjøpe på loppis. Dessuten reparere i stedet for å kaste.

Sett opp ukesmenyer, så du kan handle akkurat det du trenger én gang i uka og ikke noe mer (da sparer du kanskje litt bensin også?), og følg med på tilbudsaviser så du kan hamstre tørrmat, hermetikk og frysevarer når det er på tilbud. Lag mest mulig mat fra bunnen av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...