vrimmel Skrevet 6. november 2003 #1 Skrevet 6. november 2003 Jeg er på evig jakt etter den "ultimate" sjokoladekaken, som den kakemonsen jeg er Jeg liker best saftige, søte kaker som alikevel ikke er altfor kompakte og tunge.... Noen som har en uten-om-det-vanlige god oppskrift å dele med meg??
Gjest care Skrevet 6. november 2003 #2 Skrevet 6. november 2003 Langpannekake Denne er klassisk, men uten egg og kan enkelt og greit bare røres sammen. Den har en ekstra "tøtsj" - kanel. Om du ikke liker smaken er det bare å sløyfe det! 160g Smeltet margarin 6 1/2 dl kefir/kulturmelk 350g sukker 500g hvetemel 2 ts vaniljesukker 2 ts natron 4 ts kakao 4 ts kanel Glasur: 75 g margarin smeltet 300g melis 2 ts vaniljesukker 1 ss kakao 5 ss sterk kaffe Bland natron ut i surmelken. Ha i smeltet margarin. Sikt det tørre og rør godt sammen. Stekes på 200 grader ca. 35 minutter Rør sammen ingrediensene til glasuren og smør på kaka når den er avkjølt.
chimp Skrevet 6. november 2003 #3 Skrevet 6. november 2003 Den bakte jeg igår; hjemmebakte brownies. Spiste til jeg ble kvalm.... :o Vil du ha oppskriften?
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #4 Skrevet 6. november 2003 Sjokoladekake: 200 gr dronning kokesjokolade 200 gr melange - Smeltes sammen på svak varme (160° - 250°) til en røre. 4 egg 2 dl sukker - Vispes til eggedosis. 250 gr hvetemel 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker - Bland det tørre godt. - Tøm den smelta smør og sjokoladeblandingen over i eggedosisen og visp godt til røra er jevn. - Ha i melblandingen og visp til en jevn og fin røre. - Røra helles over i en smurt rundform (mellomstor). - Stekes midt i ovnen på 250° i 10-12 min. - Når kaka tas ut, skal den "gynge" på midten når du vugger på den. - Den skal være bløt og rennende inni. - Dryss på melis til pynt. - Ettersom kaka er så bløt skal den ikke takes av forma, fjern kun sidedekslene. - Serveres varm med vaniljeis. Detter er ei helt utrolig enkel og god sjokoladekake. Veldig søt. Nesten som blanding av kake og varm sjokoladesaus til vaniljeisen. NB: Kaka bør serveres varm, den den ikke blir god dagen etter, ettersom den bløte delen har tyknet. Hvis det er igjen dagen etter kan du varme den i micro for å få den myk. (Den blir bare mere stekt i ovnen)
vrimmel Skrevet 6. november 2003 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2003 Den bakte jeg igår; hjemmebakte brownies. Spiste til jeg ble kvalm.... :o Vil du ha oppskriften? Klart jeg vil ha oppskriften din på brownies, chimp!! Tusen takk for oppskrifter!! :D
chimp Skrevet 6. november 2003 #6 Skrevet 6. november 2003 Here we go: BROWNIES 150 g smør 100 g mørk sjokolade 225 g sukker 2 egg 75 g hvetemel 2 ss kakao 1 ts vaniljesukker 75 g valnøtter Smelt sjokolade og smør i vannbad (el micro), men la ikke blandingen bli så varm at den korner seg. Pisk egg og sukker godt sammen. Rør inn sjokolade-/smør-blandingen. Sikt sammen kakao, mel og vaniljesukker og ha det i røren sammen med hakkede valnøtter. Hell røren i en godt smurt liten langpanne, ca 20x30 cm. (Neste gang tror jeg at jeg bruker bakepapir; var litt vanskelig å få den løs). Stek kaken på 165 grader i 35 minutter. Skjær opp kaken i passende biter mens den ennå er lunken. kaken er mektig, og blir det noe igjen går det fint an og putte restene i fryseren - de tiner raskt. Nam nam! Spiste så mye av denne at jeg ble kvalm....
Texas Skrevet 7. november 2003 #7 Skrevet 7. november 2003 Har mange herlige oppskrifter på sjokoladekake, og denne er en av de aller beste synes jeg: ELINS BESTE SJOKOLADEKAKE 4 dl. sukker 1 dl. kakao 3 dl. hvetemel 3/4 ts. bakepulver 2 ts. vaniljesukker 200 gr. smeltet smør/marg. 4 egg Sjokoladekrem: 1 dl. kakao 2 dl. melis 3 dl. kremfløte (2 ss sherry eller annen søt vin - kan sløyfes, jeg har ikke brukt dette i) Bland sammen sukker, kako, hvetemel, bakepulver og vaniljesukker i en bolle. Tilsett avkjølt smeltet smør og ett egg om gangen. Bland god og rør til en tykk og smidig røre. Ha røren i en godt smurt kakeform (24 cm.), ha gjerne bakepapir i bunnen. Stek kaken ved 175 grader i 40-45 minutter på rist nederst i ovnen. Prøv med en kakenål om den er ferdig stekt (skal være litt tung og "rå", men det skal ikke sitte røre på pinnen). Avkjøl helt før du løsner formen og plasserer kaken på et fat. Kremen lages ved å blande sammen kakaopulver og melis i en bolle. Pisk fløten til krem. Bland kremen i kakao/melisen litt etter litt mens du rører kraftig. Jo mer du rører, jo fastere blir kremen som skal være slett og tykk. Bre eller sprøyt kremen over den avkjølte kaken. Kaken holder seg veldig godt hvis den får stå godt tildekket på et kjølig sted. Namme!!! :D
vrimmel Skrevet 8. november 2003 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2003 nam! disse oppskriftene høres gode ut! - tusen takk!
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #9 Skrevet 8. november 2003 Minnie/Maes espressokake var bare helt fantastisk god! Saftig og med masse smak! Søk her på forumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå