AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Har så lyst å få lavendel i hagen. Er ikke noe plantesenter her jeg bor, vet noen om slikt kan bestilles på nett? Og kan lavendel overleve i Nord Norge?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har lavendel i hagen,kjøpt på er staudegartneri som har alle plantene utendørs slik at de blir sterke. De du kjøper på hagesentre er fra store gartnerier som sender plantene direkte fra drivhus til butikk og så din hage, ergo de er ikke like godt forberedt på å være utendørs. Jeg vil derfor anbefale deg å finne lavendel (og andre stauder) på et mindre gartneri. Søk i nærområdet ditt evt ring ett og spør om det er mulig å få tilsendt. Jeg kjøper mine stauder på Grønsfjord staudegartneri i Lindesnes.
Oliven Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Alle stauder til hagesentere er ikke dyrket inne i drivhus og sendt til Norge. Men det kan være at de er dyrket på friland lenger ned i Europa og ikke er like herdet som norskproduserte stauder. Det er flere norske staudeprodusenter som leverer lavendel (og andre stuader) rundt om til hagesenter i Norge også så du kan kanskje finne de i nærheten av deg om du ringer nærmeste hagesenter å spør. Men du bør nok velge norskprodusert evnt så selv, men det er litt tidkrevende.
Selje Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Lavendel stortrives i hagen vår, i hvertfall, men det er på sørvestlandet og mye mildere enn i nord. Jorda hos oss er en blanding av kjøpejord, mye gressklipp og sand. Men plantene sprer seg og trives og er knallfine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå