AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Mine barn (ungdomsskole-alder) har facebookprofiler. Jeg er barnas venn, men det kommer ikke fram fra min profil at jeg er deres mor, og er således ukjent for alle på barnas vennelister. I dag oppdaget jeg at noen av de mine barn har på vennelisten har sendt meg venneforespørsler, uten at de i det hele tatt vet hvem jeg er. Dette er betenkelig for meg! Jeg avviste dem, og ba barna mine kontakte dem og be dem om ikke å sende venneforespørsler til mennesker de ikke vet hvem er, men jeg lurer også på om jeg burde fortelle barnas foreldre at barna deres sender venneforespørsler til totalt fremmede. Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Egentlig ingenting. Mange unger synes bare det er kult med mange venner, og sender venneforespørsler i hytt og pine.
Gjest hermine Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Mine barn (ungdomsskole-alder) har facebookprofiler. Jeg er barnas venn, men det kommer ikke fram fra min profil at jeg er deres mor, og er således ukjent for alle på barnas vennelister. I dag oppdaget jeg at noen av de mine barn har på vennelisten har sendt meg venneforespørsler, uten at de i det hele tatt vet hvem jeg er. Dette er betenkelig for meg! Jeg avviste dem, og ba barna mine kontakte dem og be dem om ikke å sende venneforespørsler til mennesker de ikke vet hvem er, men jeg lurer også på om jeg burde fortelle barnas foreldre at barna deres sender venneforespørsler til totalt fremmede. Hva ville dere gjort? Selv om du ikke står som mor på profilen er du vel ikke totalt ukjent for alle vennene til barna dine? Finner jeg meget rart. Regner med barna har hatt besøk hjem og at du vet hvem barna dine omgås? Kanskje har du bilde også slik at de kjenner deg igjen, og hvis ikke, så vet de vel av navnet hvem du er? 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Egentlig ingenting. Mange unger synes bare det er kult med mange venner, og sender venneforespørsler i hytt og pine. Samme her - noen vil ha mange venner. Så får vi bare håpe at foreldrene til disse barna følger med på hva de legger ut og har kontroll på den måten.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Selv om du ikke står som mor på profilen er du vel ikke totalt ukjent for alle vennene til barna dine? Finner jeg meget rart. Regner med barna har hatt besøk hjem og at du vet hvem barna dine omgås? Kanskje har du bilde også slik at de kjenner deg igjen, og hvis ikke, så vet de vel av navnet hvem du er? Av årsaker jeg ikke vil utdype her, har jeg en profil med et navn som ingen av barnas venner, eller deres foreldre, kjenner, og jeg har heller ikke bilder på min profil. Ingen på facebook vet hvem jeg er hvis ikke jeg forteller dem det.
Gjest gjest Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Av årsaker jeg ikke vil utdype her, har jeg en profil med et navn som ingen av barnas venner, eller deres foreldre, kjenner, og jeg har heller ikke bilder på min profil. Ingen på facebook vet hvem jeg er hvis ikke jeg forteller dem det. Da har vel sønnen din forklart dem hvem du er da. Ikke verre enn det. Kjekt snike på sønnen da. De syns sikkert du er en smule rar som ikke tror noen skjønner hvem du er;) Sikkert deres måte å "buste" deg på 3
Fomle - Fanten Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ser tanke gangen ting i denne saken, men det er nok ikke så mye du kan gjøre. I og med at de sender venneforespørsel til relaterte venner av din sønn, så vill jeg ikke si at de sender forespørsler i hytt og pine. Kan tenkes at de prøver å oppnå flest mulige venner / eller ha ca like mange venner som deres kamerater.I dag er status en del av det som ungdommene legger merke til. Det ser jo i grunn bedre ut med 100 venner enn 50. Som sakt så ser jeg tankegangen din , men det betyr nødvendigvis ikke at alle andre gjør det. Jeg vill tro at du skiller deg ut om du ringer foreldrene til denne personen for å fortelle at han / henne la deg til på facebook uten at dere kjenner hverandre. Det er mange foreldre som ikke har peiling på hva barna gjør på internett. Ettersom facebook er basert på at du oppgir ditt virkelige navn og etternavn, så ville jeg kanskje gjort en del tiltak for å forhindre at for eksempel din sønn tiltrekker seg en galning via facebook som plutselig kommer på døren. Det er viktig å fortelle barna om internett vett og kanskje hjelpe til med å stille inn privacy innstillingene på Facebook. Men husk og ikke vær for overbeskyttende. Ettersom årene går så tror nok jeg at det blir mer og mer vanlig med såkalt ”Hemmelig nummer ” ( Hemmelig nummer gjør det så å si umulig å søke deg opp på gulesider for å finne din Adresse samt tlf nummer. ) Tenkte jeg skulle dele min mening om saken. Ha en god lørdags kveld folkens ,)
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Da har vel sønnen din forklart dem hvem du er da. Ikke verre enn det. Kjekt snike på sønnen da. De syns sikkert du er en smule rar som ikke tror noen skjønner hvem du er;) Sikkert deres måte å "buste" deg på Jeg ønsker ikke ha profil på facebook, men må av flere grunner følge med på profilene deres, derfor har jeg en anonym profil. Dette er ikke sniking, de er fullstendig klar over at jeg er inne på profilene deres, det var de som la meg til, og jeg setter med ned med dem med jevne mellomrom for å gå igjennom vennelisten deres. Det kan godt være at vennene tror det er meg, men sikre kan de ikke være, fordi mine barn har ikke fortalt at det er meg bak nicket. 2
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #9 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ser poenget, og tar deres råd til etterretning.
Gjest gjest Skrevet 8. mai 2011 #10 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ønsker ikke ha profil på facebook, men må av flere grunner følge med på profilene deres, derfor har jeg en anonym profil. Dette er ikke sniking, de er fullstendig klar over at jeg er inne på profilene deres, det var de som la meg til, og jeg setter med ned med dem med jevne mellomrom for å gå igjennom vennelisten deres. Det kan godt være at vennene tror det er meg, men sikre kan de ikke være, fordi mine barn har ikke fortalt at det er meg bak nicket. Hehe, selvfølgelig kan de ha fortalt det selv om de ikke sier det. De har nok sagt at noen ikke må skrive ditt og datt på veggen da moren deres følger med. Eller har du mikrofoner på dem når de er ute? 1
kakemonsteret Skrevet 8. mai 2011 #11 Skrevet 8. mai 2011 Jeg ønsker ikke ha profil på facebook, men må av flere grunner følge med på profilene deres, derfor har jeg en anonym profil. Dette er ikke sniking, de er fullstendig klar over at jeg er inne på profilene deres, det var de som la meg til, og jeg setter med ned med dem med jevne mellomrom for å gå igjennom vennelisten deres. Det kan godt være at vennene tror det er meg, men sikre kan de ikke være, fordi mine barn har ikke fortalt at det er meg bak nicket. Kanskje vennene bare er nysgjerrig på hvem som skjuler seg bak dette nicket, og derfor sender venneforespørsel i håp om at de da finner ut hvem det er.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 http://www.abcnyheter.no/abc-penger/okonomi/110510/75-millioner-facebook-brukere-er-under-13-ar Mer enn fem millioner av brukerne er ti år eller yngre, og mange får bruke Facebook helt uten foreldrenes overvåking. Dermed blir de sårbare blant annet for seksuelle overgripere. Det kommer fram i en undersøkelse utført av det amerikanske bladet Consumer Reports. Foreldrene til barna som er under ti år, virker som om de stort sett ikke er bekymret for barnas bruk av nettstedet, står det i bladet som er blitt utgitt av den amerikanske forbruksforeningen siden 1936. Mer enn fem millioner amerikanske husstander er blitt utsatt for en eller annen form for misbruk via Facebook de siste to årene. Dette inkluderer virus, identitetstyveri og mobbing. Og derfor mener jeg at det er viktig at foreldre har kontroll over barnas internett/ facebook-bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå