Gå til innhold

Julesamvær..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Julesamværet som skulle vare fra lør 20 des til søndag 4 januar(etter samværsavtale) blir nå kuttet av omsorgsforelder.

Julesamværet blir fra søndag 21 des til fredag 2 januar.

Dvs. at vi mister 2 helger, dager det er fri fra jobb og skole og mulighet til kvalitetstid og kos. Barnet bor langt unna og er sjelden her(kunne vært mer om samværsforelder og barn fikk ønskene sine oppfyllt, må sende brev til julenissen om det :blunke: )

Vi har prøvd å komme med argumenter til omsorgsforelder hvorfor samværsavtalen bør bli overholdt men snakker til døvt øre, vi får ingen innspill om hvorfor disse dagene er kuttet :evil:

Det nytter jo ikke å bli trist å lei eller sinna, men det er så IRRITERENDE å bli overkjørt på denne måten(det er ikke første gang)!

Hadde det vært barnets ønske så greit, men vi vet at slik er det ikke, barnet teller dager til neste samvær.

Samværsavtalen er ikke dom eller fylkesmannfestet.

Hva ville dere gjort og sagt i en slik situasjon :( ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær glad dere i det hele tatt får ha barnet annenhver jul, dere. Ikke alle som får det, nemlig. :evil:

Men jeg skjønner veldig godt hvor irriterende det er med avtaler som forandres i det uendelige.

Min erfaring er at ingenting nytter. Snakker man til døve ører, snakker man til døve ører. :roll:

Ellers så vet jeg om eksempler der den som har samvær i jula, ikke har samvær på nyttårsaften. Altså at de bytter på, annenhver gang.

Men det er i tilfeller der barna ikke har store reiseavstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke ut en eneste julaften, men alle andre dager i året står barnet fritt til fars disposisjon.

(jada bare kom med kommentarene nå)

Her er det slik at far vil minst mulig, fordi han vil ha sin egen fritid.

Hvis dte er slik at du derimot har klart å skrape til deg en skriftlig avtale, har den andre ingenting h*n skulle ha sagt. Forvent å hente barnet til avtalt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal påtvinge barn å feire jul hos en forelder som aller helst ikke vil ha de der. Så min fulle støtte på akkurat dette. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er det barnet som har rett til samvær, ikke foreldre. Så barnets mening bør være den tellende, om det selvsagt passer for begge foreldrene. Om det i tillegg er en avtale, mener jeg at den også bør telle.

Prioriteringen blir slik for meg:

- barn

- avtale

- foreldre

Men jeg har ett enkelt syn i en vanskelig verden.

Det er ingen samværssaker som er like, det ligger grunner bak ingen andre enn forfatterne vet, og det blir derfor vanskelig og gi korrekte råd.

TIPS:

Sørg forresten for å få godkjent avtalen deres.

Veldig greit for begge parter og vite hva man skal forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde samværsforeldren (holdt på å skrive "far") hadde rett på annenhver jul, annenhver påske etc? Hvordan er egentlig reglene på dette? Kan den barnet bor hos bestemme, eller er det den "sterkeste" som avgjør, eller?

Til deg som skrev hovedinnlegget: Kan du ikke be om at du får den ene av disse to helgene da? Kanskje den andre syns det blir litt voldsomt med to helger borte i slengen? Men at du kan få den ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye: Jeg skjønner godt at foreldre som har "alt" med barnet ellers i året hvor den andre stiller opp i liten grad, ikke er særlig lysten på å gi fra seg barnet på julaften. All sympati!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kniper leppene sammen og går videre til neste innlegg*

Noen andre bør svare her.....

næh! Svar da, nå ble jeg nysgjerrig på hva du mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde samværsforeldren (holdt på å skrive "far") hadde rett på annenhver jul' date=' annenhver påske etc? Hvordan er egentlig reglene på dette? Kan den barnet bor hos bestemme, eller er det den "sterkeste" som avgjør, eller?[/quote']

Den som har hovedomsorgen avgjør samværet så lenge det ikke eksisterer enten en samværsavtale undertegnet av begge parter eller en dom.

Dette er den juridiske siden av saken. Den moralske kan være en helt annen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 julafter etterhverandre.Stemmer best ut siden vi er annenhvertår på hver side av familien.Deler juledagene etter hva vi skal og hva barnet velger.

Har heldigvis barn med en mann som vil gjøre det som er best for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at debatten går sin gang mens jeg har vært borte, takker for innspill :D

Omsorgsperson vil ikke gi fra seg en av helgene, flybilletten er bestillt og betalt.

Helga før jul skulle jeg gjerne hatt barnet sammen med meg om min familie, kjøpt julegaver til de nærmeste, pakket gaver og hatt førjulskos og tradisjoner og opplevd forventningene sammen. Helga etter nyttår feirer vi fødselsdag her i huset, dette skulle vi gjerne hatt barnet med på.

Jeg er enig med tex at hvis samværsforelder ikke stiller opp ellers i året så kan det ikke forlanges å få julesamvær, med mindre BARNET vil det uansett da :oops:

Jeg har prøvd å vise til samværsavtalen, som er skriftlig mellom oss, men til ingen nytte. Jeg har prøvd å forklare at jeg synes det er viktig for barnet å få disse opplevelsene sammen med meg å min familie, men får ikke et svar på dette engang. Jeg følger opp samværsavtalen til punkt og prikke, jeg ber pent om mere samvær for jeg synes det er for lite å noen ganger får jeg det, men som oftest ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg deler ikke ut en eneste julaften, men alle andre dager i året står barnet fritt til fars disposisjon.

(jada bare kom med kommentarene nå)

Her er det slik at far vil minst mulig, fordi han vil ha sin egen fritid.

Hvis dte er slik at du derimot har klart å skrape til deg en skriftlig avtale, har den andre ingenting h*n skulle ha sagt. Forvent å hente barnet til avtalt tid.

Jeg smiler og ler hver gang jeg leser dine innlegg!

Jeg liker stilen din! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er det barnet som har rett til samvær, ikke foreldre. Så barnets mening bør være den tellende, om det selvsagt passer for begge foreldrene. Om det i tillegg er en avtale, mener jeg at den også bør telle.

Prioriteringen blir slik for meg:

- barn

- avtale

- foreldre

...og jeg mener at foreldrene skal bli enige om dette og ikke spørre barnet overhodet. Om barnet kommer med ønsker av seg selv, kan man ta hensyn til det. Men å spørre barnet : "vil du være hos mamma eller pappa på julaften", er et overgrep i min (ikke så enkle :wink: ) verden.

Voksne bestemmer dette, og har man en avtale, holder man den om man ikke blir enige om noe annet sammen.

Vi deler forøvrig jul og nyttår, så vi har knotten annenhver julaften, og nyttårsaften det året vi ikke har julaften. Slik får barnet litt romjul hos begge foreldrene. Det fungerer helt fint. Vi bor nærme hverandre, slik at barnet får førjulstid hos begge også. Veldig godt for barnet at foreldrene bor så nærme hverandre - det er sikkert. Men det er jo et helt annet tema (som jeg riktignok brenner for......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...