Gå til innhold

Ta lappen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen spørsmål :)

1. Hvor lang tid varer en kjøretime, og hvor mange sånne kjøretimer må man ha tilsammen?

2. Betaler man rett etter kjøretimen eller kommer det regning i posten?

3. Kan man få tilrettelagt kjøringen etter sykdom, o.l?

4. Hvor mange timer er obligatoriske, og hvordan timer er det?

5. Hvor langt skal man kjøre på langkjøringen og bruker man kart da, og får man tisse/røyke-pauser på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hvor lang tid varer en kjøretime, og hvor mange sånne kjøretimer må man ha tilsammen?

5. Hvor langt skal man kjøre på langkjøringen og bruker man kart da, og får man tisse/røyke-pauser på veien?

Dette er forskjellig fra sted til sted. Men der jeg tok var det:

1. En time er 45 minutter og dobbeltime er 1 30 min. Nå er det sånn at 17 timer ute på veien er obligatorisk. Eller var hvertfall det for to år siden.

2. Betaler der og da, enten kort eller kontant. De har som regel "kort automat i bilen" :)

3. Spørs vel hvordan sykdom?

4. 17. langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring kommer utenom for det er som regel hele dagen :)

5. Når jeg hadde langkjøring kjørte vi fra Oslo til Sverige. Det tar to timer + at vi tok masse omveier for å øve på forskjellige trafikksituasjoner. Vi kjørte også sammen med en annen bil fra kjøreskolen som det var to elever i så vi forbikjørte hverandre og sånne ting. Hadde en times pause i Sverige før vi byttet om på hvem som kjørte og snudde nesa hjemover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forskjellig fra sted til sted. Men der jeg tok var det:

1. En time er 45 minutter og dobbeltime er 1 30 min. Nå er det sånn at 17 timer ute på veien er obligatorisk. Eller var hvertfall det for to år siden.

2. Betaler der og da, enten kort eller kontant. De har som regel "kort automat i bilen" :)

3. Spørs vel hvordan sykdom?

4. 17. langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring kommer utenom for det er som regel hele dagen :)

5. Når jeg hadde langkjøring kjørte vi fra Oslo til Sverige. Det tar to timer + at vi tok masse omveier for å øve på forskjellige trafikksituasjoner. Vi kjørte også sammen med en annen bil fra kjøreskolen som det var to elever i så vi forbikjørte hverandre og sånne ting. Hadde en times pause i Sverige før vi byttet om på hvem som kjørte og snudde nesa hjemover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Jeg holder på med lappen selv. Kan svare på noe.

1. En enkelt time varer 45 minutt, en dobbelt varer 1 1/2. Vet ikke helt hvor mange man må ha, men litt forskjellig fra person til person.

2. Det kommer regning i posten.

3. Vet ikke helt

4. Obligatoriske timer vi må ha som jeg har tatt er:

Mørkekjøring (som du må ta senhøst, vinter eller tidlig på våren da det er mørkt om kveldene): Vi lærer om lysene på bilen og får se hvor nyttig refleks er.

Forbikjøring: Vi lærer hvordan vi skal gjøre når vi kjører forbi biler, og blir kjørt forbi.

Sikkerhetskurs på bane: Der lærer vi om forskjellige typer bremser vi kan bruke, hvilken betydning fart har når det er glatt og hvordan vi sikrer ting i bilen og på tilhenger.

Også noen på trinn 4 (har ikke kommet så langt enda).

4. Det er en tur på 5 timer hvis jeg husker rett. Tror vi bruker kart. Vet ikke hvordan det er med pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelttime 45 min, dobbeltime 90 min. Ingen teknisk sett, hvis du er så god at du kun trenger de obligatoriske tingene. Sannsynligvis trenger du nok noen kjøretimer på veien i tillegg til disse.

Avhengig av kjøreskole. Jeg brukte nettbank, og så hvor jeg måtte betale ved å logge meg inn på kjøreskolen sin hjemmeside. Det er nok vanlig å få regning i posten.

Ja, det kan man (det er selvsagt litt avhengig av hva slags sykdom du eventuelt har). Ta kontakt med din kjøreskole og spør.

34 timer er obligatoriske. 17 av dem trafikalt grunnkurs (med mørkekjøring og førstehjelp), 4 av dem er sikkerhetskurs på bane og 13 timer sikkerhetskurs på vei. Ikke alle disse timene er kjøring, det er noe teori på disse kursene. Det er også teorikurs som kjørelæreren din garantert vil råde deg til å gå på. Det er frivillig, men jeg vil faktisk også anbefale deg til å gå på kursene. Det er hjelpsomt mht teoriprøven.

Nei, man bruker kart på kartkjøring. På langkjøring veksler du mellom å kjøre på hovedveier og smale landeveier i mange timer. Ja, du kan be om pauser, jeg hadde ingen pauser. Det var ikke nødvendig.

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...