Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #1 Skrevet 6. november 2003 Jeg er sikker på at dette temaet er blitt drøftet tidligere, men tar det opp igjen.... Telefonselgere..... Jeg har aldri vært spesielt glad i telefonselgere selv, og liker ikke at de ringer meg den eneste dagen i måneden jeg har fri. og da er det som regel ikke bare en, men mange telefoner. Men jeg har aldri vært av den typen som har blitt sur eller forbannet. Og det er jeg glad for. Nå har det seg altså sånn at jeg er blitt telefonselger selv. Hadde ingen jobb, og den dukket opp. Jeg trives veldig godt i jobben min og liker å tjene penger på å prate med folk. Det er en mye bedre jobb enn folk tror. Jeg har aldri løyet på telefonen og det trenger jeg heller ikke. Det som blir sagt er sant, for hvilken grunn skulle jeg ha for å lyve?? Vet at det er mange som har hatt dårlige opplevelser med telefonselgere, og det er dumt. I min jobb opplever jeg mye rart, men det verste er når folk jeg ringer ikke kan være ærlige nok til å si at "det bryr jeg meg ikke noe om".. istedet for å si at " det passer ikke helt nå" . Eller når man blir kjeftet på fordi man ringer midt i...middagen, yndlingsprogrammet, besøket ect. ect Hvordan kan vi vite det?? Håper bare dere vil tenke litt over at vi har dette som jobb og ikke gjør det for å plage neste gang vi ringer.
Devi Skrevet 6. november 2003 #2 Skrevet 6. november 2003 Problemet med telefonselgere, er vel ofte at de har en tendens til også å ringe til de som faktisk har reservert seg mot telefonsalg. Da er det forferdelig irriterende når de ringer og maser uansett om det er midt i middagen eller ei.
Retz Skrevet 6. november 2003 #3 Skrevet 6. november 2003 Jeg har ingen problemer med telefonselgere. Jeg bare gir beskjed om at jeg aldri kjøper noe som helst via telefon. Har aldri opplevd en selger som ikke har godtatt dette.
Silfen Skrevet 6. november 2003 #4 Skrevet 6. november 2003 Jeg har ikke mottatt en eneste telefon etter jeg reserverte meg mot salg.
tuji Skrevet 6. november 2003 #5 Skrevet 6. november 2003 Jeg har reservert meg selv, men ikke mannen min, mot telefonsalg. Det ringer aldri noen selgere til meg lenger, men ofte folk som vil selge noe til mannen min. Skal jammen reservere ham med en gang. Jeg kjøper aldri noe per telefon, men har valgt et par formål jeg er fast giver til. Synes det er en grei ordning.
Gjest Emera Skrevet 6. november 2003 #6 Skrevet 6. november 2003 Jeg kjøper aldri noe per telefon, men har valgt et par formål jeg er fast giver til. Synes det er en grei ordning. Jeg har også gjort sånn. Veldig greit å si dette til telefonselgere, de fleste godtar det. Men en gang var det en som begynte å spørre meg ut om HVEM jeg ga til. Da ble jeg litt sur...
tuji Skrevet 6. november 2003 #7 Skrevet 6. november 2003 Stort sett møter jeg hyggelige telefonselgere. Men en gang begynte jeg å diskutere med en, faktisk. Det ringte en som ville "selge god samvittighet", som han sa, og med det mente han at jeg skulle gi penger til et godt formål (husker ikke hvilket). Jeg synes det var en dum måte å si det på. Når jeg gir penger til folk som trenger det, er det ikke for å få god samvittighet, og det burde ikke være hans motiv for å drive med det heller (selv om det er en "bivirkning" av å gi til andre).
vivi Skrevet 6. november 2003 #8 Skrevet 6. november 2003 Vi har ikke reservert oss mot telefonselgere, og har til tider mange blide selgere på tråden. Syns det er uhøflig å være forbannet på dem. De gjør jo bare en jobb. Vil man ikke ha disse telefonene, ja da får man reservere seg,da. Ikke har jeg opplevd at de blir sure,heller, om jeg ikke er interessert. :D
Madison Skrevet 6. november 2003 #9 Skrevet 6. november 2003 Liker ikke selgere, og sier alltid høflig nei. Kjefte på den stakkars personen i andre enden skjønner jeg ikke vitsen med. Hva hjelper det, og hvorfor være drittsekk mot en som bare gjør jobben sin. Ikke vet dere om folk har reservert seg heller, eller?
tuji Skrevet 6. november 2003 #10 Skrevet 6. november 2003 Vet de ikke om folk har reservert seg? Hva er vitsen med reservering da?
vivi Skrevet 6. november 2003 #11 Skrevet 6. november 2003 Har lurt litt på det der med reservering: Blir lister med navn gitt videre fra ett selskap til ett annet? Er det derfor de som reserverer seg allikevel kan få oppringninger?
Pip Skrevet 6. november 2003 #12 Skrevet 6. november 2003 Har reservert oss, og er nøgde med det. Har heller aldri sett poenget med å vere frekk mot selgarane - dei gjer jo berre jobben sin, som så mange andre... Derimot braut eg alltid av ganske fort og sa at eg ikkje var interessert i det dei skulle selge/samle inn pengar til - nokre av dei har jo ei rimeleg lang 'lekse' dei les opp... Må vel vere greit for dei å sleppe å bruke masse energi på nokon som ellereie har bestemt seg. Eller? Har ei venninne som var tlf.selgar ei stund, men ho orka ikkje meir, pga. samvit... Ho selde lodd, trur eg det var. Og hadde blitt lært opp til å spørje spm.som 'skal du har to eller tjue lodd?', i staden for å spørje om dei faktisk ville ha. Særleg eldre damer fekk seg ikkje til å vere 'frekke' då - og det merka ho. Føltest altså ikkje bra for henne. Men det finst mange ulike selskap, og mange ulike salgsstrategiar - dei fleste er hyggelege og høflege!
Gjest Madley Skrevet 6. november 2003 #13 Skrevet 6. november 2003 Det tar 6 mnd fra du reserverer deg til du kommer på lista!!! De kjøper lister fra et eller annet sted... Reserver deg Her
Pip Skrevet 6. november 2003 #14 Skrevet 6. november 2003 Det tar 6 mnd fra du reserverer deg til du kommer på lista!!! De kjøper lister fra et eller annet sted... Reserver deg Her Trudde det var 3 mnd... Men er i alle fall veldig effektivt når det først er gjort...!
Gjest Madley Skrevet 6. november 2003 #15 Skrevet 6. november 2003 Snakket med en som var selger og han sa det var seks mnd...
liv Skrevet 6. november 2003 #16 Skrevet 6. november 2003 de listene blir oppdatert hver tredje mnd men salgsfirmaene kjøper bare lister to ganger i året.. Så vidt jeg har forstått da
Soul Skrevet 6. november 2003 #17 Skrevet 6. november 2003 Vi har reservert oss mot telefonselgere (snart et år siden), men vi opplever avogtil at noen ringer likevel. Da blir jeg litt irritert og sier at vi har reservert oss. Evt. også at de heller får sende meg noe skriftlig slik at jeg kan se på det ordentlig. Synes sånne telefoner er litt slitsomme... Men så er jeg ikke veldig glad i å skravle i telefonen fra før av da
Gjest Turi Skrevet 6. november 2003 #18 Skrevet 6. november 2003 Problemet er vel de selskapene som ikke bryr seg om Brønnøysunds lister, men som sier "vi ringer fra telefonkatalogen vi". DA kan jeg bli ganske ufin :evil: (jeg er nemlig reservert). Og det verste er de selgerne som sier "Ja, men VIL du ikke hjelpe de sultne barna i Afrika du da?". Ikke nok med at jeg blir ringt opp hjemme, uten å be om det... JEg skal få pådyttet dårlig samvittighet i tillegg... Men ellers skal man ikke være ufin selvsagt. Så lenge en selger tar et nei for et nei, er det ingen grunn til det. JKeg har forresten problemer med gateselgere jeg... Når jeg stresser Kirkegata i arbeidstiden, er det faktisk IKKE for å melde meg inn i Amnesty, men for å komme meg til et møte.... Det er visst vanskelig å forstå. Når jeg sier høflig "nei" - og får til svar "jammen det tar bare ett minutt", er det vanskelig å ikke glefse eller bare ignorere. Jeg bruker bare 1 sekund på å si nei jeg, trenger ikke si nei 60 ganger vel?
Gjest Poirot Skrevet 6. november 2003 #19 Skrevet 6. november 2003 De som ringer selv om man er registrert kan meldes til Datatilsynet for brudd på loven. Fra Brønnøysundregistrert: Alle som sender ut reklame rettet mot deg som kunde, plikter å oppdatere sine lister mot Reservasjonsregisteret senest tre måneder før bruk. Det betyr at når du har registrert din reservasjon mot direkte adressert reklame i Reservasjonsregisteret, skal du ikke motta reklame til din adresse etter at tre-månedersfristen har gått ut. Man kan mao ikke VELGE å kjøpe lister 2 g i året....
Kittykat Skrevet 6. november 2003 #20 Skrevet 6. november 2003 Jobb eller ikke.......jeg synes det er frekt at telefonselgere ringer selv når vi har reservert oss. Flere ganger til og med. Men nå har ikke vi fått en selger på telefonen på lenge, så jeg er fornøyd. Men det var ikke så gøyt når vi fikk vår første telefonselger. Da hadde vi kommet hjem fra sykehuset med vårt førstefødte barn og da ringte det en som ville ha oss til å støtte krybbedødforeningen. Den telefonen er det aller siste jeg trenger rett etter at jeg kommer hjem fra sykehuset med mitt nyfødte barn altså ( er ikke så hyggelig å bli minnet på krybbedød med en gang man har fått barn liksom..... ) Og som en nevnte, så blir man pådyttet dårlig samvittighet i tillegg og da hjelper det lite å si nei, fordi man har lite penger og egentlig ikke kan avse noe......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå