Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at jeg har midd i hus og etter tips her inne om å fryse og vaske klær, sengeklær, tepper osv. så klør det alikevell! Jeg har brukt flere uker på dette og det var mye jobb, så hva gjør jeg nå?

Om jeg tar på et nytt plagg så går det bare noen timer til det kribler og klør, akkurat som det skulle vært små maur eller noe. Så det må jo være midd eller?

Bruker omo-merkene og sensitiv tøymykner, så det kan det ikke være. Og de fleste klærne er forholdsvis nye også. Må samtidlig legge til at jeg har støv på hjernen og må ha det prikkfritt hjemme til en hver tid og har heller ikke husdyr.

Noen som har tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Glad i reiser
Skrevet

Mistenker at jeg har midd i hus og etter tips her inne om å fryse og vaske klær, sengeklær, tepper osv. så klør det alikevell! Jeg har brukt flere uker på dette og det var mye jobb, så hva gjør jeg nå?

Om jeg tar på et nytt plagg så går det bare noen timer til det kribler og klør, akkurat som det skulle vært små maur eller noe. Så det må jo være midd eller?

Bruker omo-merkene og sensitiv tøymykner, så det kan det ikke være. Og de fleste klærne er forholdsvis nye også. Må samtidlig legge til at jeg har støv på hjernen og må ha det prikkfritt hjemme til en hver tid og har heller ikke husdyr.

Noen som har tips? :)

Det kan være at du ikke tåler omo lenger. Jeg måtte gå over til neutral etter mange år med omo vaskepulver.

Skrevet

Jeg tåler ikke OMO. Og uansett hvilket vaskemiddel man bruker antar jeg at huden kan reagere hvis maskinen ikke skyller godt nok (selv sensitiv-vaskemidler er neppe noe man skal bade i, for å si det sånn).

Så jeg ville nok starta der; er maskinen god nok?

Slik kløe kan jo også fort være psykisk. Hvis du venter på kriblingen kan det føre til at den dukker opp (jeg sitter selv akkurat nå og kjenner etter om klærne mine klør, og jammen begynner de å gjøre det, bare fordi jeg leser om det nå).

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Samme her, jeg tåler ikke hverken OMO eller Blenda. Så her brukes også kun Neutral. Tøymykner bruker jeg kun på et par acryltopper jeg har, ellers aldri.

Endret av Emera
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Kanskje er det vanligere enn jeg tror å reagere på vaskemidler? Jeg har brukt OMO-merkene siden jeg flyttet hjemmenfra for noen år siden, så rart jeg ikke har reagert på det før.

Vaskemaskinen min går bare opp til 800 på sentrifugering, men vet det vanlige er 1500. Så jeg får vel ikke sentrifugert godt nok. Og jeg er ganske raus med vaskemiddel og tenker klærne blir renere da.. Kanskje problemet ligger der?

Men da tror jeg jaggu jeg må prøve et nytt merke. Heter merket bare Neutral? Kan det brukes både på hvitvask og kulørvask? Og hvilket merke i tøymykner kan jeg bruke?

Mange spørsmål her nå men :)

TS

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Takk for svar! Kanskje er det vanligere enn jeg tror å reagere på vaskemidler? Jeg har brukt OMO-merkene siden jeg flyttet hjemmenfra for noen år siden, så rart jeg ikke har reagert på det før.

Vaskemaskinen min går bare opp til 800 på sentrifugering, men vet det vanlige er 1500. Så jeg får vel ikke sentrifugert godt nok. Og jeg er ganske raus med vaskemiddel og tenker klærne blir renere da.. Kanskje problemet ligger der?

Men da tror jeg jaggu jeg må prøve et nytt merke. Heter merket bare Neutral? Kan det brukes både på hvitvask og kulørvask? Og hvilket merke i tøymykner kan jeg bruke?

TS

Jeg brukte også OMO i mange år før jeg reagerte. Og du trenger nok ikke helle på med pulver :)

Ja, det heter Neutral, og de har både til hvitvask og fargetvask. Jeg bruker Comfort nøytral tøymykner :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte også OMO i mange år før jeg reagerte. Og du trenger nok ikke helle på med pulver :)

Ja, det heter Neutral, og de har både til hvitvask og fargetvask. Jeg bruker Comfort nøytral tøymykner :)

Da skal jeg prøve det ut! Takk for svar :)

TS

Gjest Lille-pus
Skrevet

Siden du bruker "romslig" med pulver og antageligvis har en maskin av litt eldre årgang ? (bare gjetter nå altså, siden den kun har 800 omrdeininger på sentrifugen), så ville jeg tippe at du faktisk ikke får skylt ut alt pulveret. Da kan det fort klø !

Hva skjer om du går ned til den pulvermengden som står på pakken ?

Jeg synes den mengden er i meste laget så jeg bruker mindre enn det som står på pakken, og det blir helt rent alikevel :)

• Liker 1
Skrevet

Klærne blir nok ikke renere av at du er raus med vaskemiddel, nei. Da får du mest trolig ikke skylt ut alt, og når du i tillegg tilfører skyllemiddel vil dette også legge seg i klærne, og kanskje skape denne reaksjonen du får.

Anbefaler at du prøver deg med mindre vaskepulver og skyllemiddel (hvis du bruker store mengder av det), så kanskje det løser seg :)

Skrevet (endret)

Kjenner godt til dette problemet. Tror nok ikke du skal tenke så drastisk som midd med det første altså. Fryseren er i tilfelle et godt tips å legge klær for en periode. Men eller kanskje du har allergi mot vaskemiddel med parfyme. Det finnes parymefrie vaskemiddel du burde prøve - koster litt mer, men da er du sikker på at bukser og topper ikke klør så mye på kroppen;)

Innlegget endret for reklame

Bond, mod

Endret av Bond
  • 1 år senere...
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg tar en del mindre pulver enn det som står anbefalt på pakken - min erfaring er at vaskemiddelgigantene vil at forbrukerne skal bruke opp vaskepulveret opp så fort som mulig - slik at det blir kjøpt mer vaskepulver. Men jeg bruker tøymykner for å bevare klærne, gjerne Lano uten parfyme (vaskemiddel).

Gjest Lille-pus
Skrevet

TS

Tenker problemet ditt er at du bruker alt for mye vaskemiddel jeg.

En full maskin krever ikke mer enn 2 spiseskje(er) konsentrert vaskepulver for å vaske rent.

Reduser vaskemiddelmengden, i først omgang ned til det som er oppgitt på pakken, så tenker jeg det blir slutt på kløen jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...