Porcelain Skrevet 7. mai 2011 #21 Skrevet 7. mai 2011 Må si meg enig med yvonne. Det er klart, veilederen som ved første møte fortalte oss at "Jeg orker ikke finne på noe nytt opplegg lenger, jeg bare følger læreboka. Elevene leser og gjør spm bak i kapitlet" - han hadde ganske rolige dager. Han var også et godt eksempel på en sånn lærertype som jeg ikke vil bli. En annen veileder kom på jobb 8.00 hver morgen, og dro ved skoleslutt 15.25. Han måtte rekke å hente i barnehagen. Retting av prøver, kommentarer på itslearning osv ble lagt inn fra 20.00-22.30 ca på kveldstid. Jeg er enda på det nivået at jeg bruker veldig mye energi på opplegget til timen, og også mye energi på å gjennomføre timene. Etter en dobbelttime (120 minutter) må jeg bruke litt tid på å finne frem energien til å sette meg ned å jobbe med retting/opplegg til neste time e.l. Det er kanskje dette som oppfattes som kaffeslabberas? Det kvarteret jeg sitter og gjør "ingenting" og samler krefter? Dette gjelder videregående skole forresten, i ungdomskolen har man ikke mulighet til å ta et kvarter pause mellom timene, og der kjenner jeg at klokka 14.30 er jeg ganske utslitt. Hadde en dag i ungdomskolen der jeg hadde 15 minutter pause totalt mellom 8.30 og 14.30 - resten av tiden var jeg med elevene hele tiden. (fikk ikke gått på do engang..) Da klokka endelig ble 14.30 hadde ikke jeg krefter til å sette meg ned og begynne å planlegge neste dag - da gjaldt det å komme seg hjem,spise middag, samle krefter og heller ta de 2 timene med planlegging senere på kvelden.
Cumulus Skrevet 7. mai 2011 #22 Skrevet 7. mai 2011 Jeg er realfagslærer på videregående og for meg går kveldsarbeidet veldig i perioder. Dette skoleåret har jeg en timeplan som gjør at jeg er på skolen fra 0745-1530 fire av fem dager i uken, fredagen slutter jeg halv to. I rolige uker jobber jeg ikke om kveldene i det hele tatt, men så får jeg plutselig inn 30 heldagsprøver og jobber gjerne 15 timer kvelder/helg for å få det unna. Generelt gjør jeg det meste av rettingen hjemme, da dette krever en helt annen konsentrasjon enn det jeg får på kontoret med mange avbrytelser. Jeg har ca. 120 elever og har minimum 5 vurderinger av alle disse i løpet av et år. Tiden på kontoret bruker jeg til planlegging, oppdatere planer, lage prøver og løsningsforslag, elevsamtaler osv. I snitt tror jeg at jeg jobber omtrent like mye som "alle andre". De som underviser i norsk på skolen min jobber vesentlig mer enn meg. Jeg trives veldig godt med å ha lærerferier, for meg og mine er det et stort pluss at jeg har ferie når ungene har ferie. Ja det er dyrt å reise på ferie i skoleferiene, men sånn er det jo bare. Dessuten blir også ungene mine større etterhvert og det vil være negativt for dem å bli tatt ut av skolen en uke utenom feriene med tanke på skolearbeid. Vi har nok av de på min skole som går glipp av viktig undervisning og viktige prøver fordi de skal til "Syden". Spør du meg er det temmelig egoistisk av foreldrene. Jeg har jobbet 10 år i et annet yrke med turnusarbeid før jeg ble lærer, og min mening er at læreryrket er hverken mye bedre eller mye dårligere enn andre yrker. Det er bare veldig anderledes, dessuten er det så utrolig mange som har en meget bestemt oppfatning av hvordan en lærers hverdag er basert på sin egen erfaring som ELEV. Da tenker jeg ikke på noen som har svart i denne tråden, men på holdninger jeg møter ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå