AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Kanskje litt krass overskrift, men jeg tar opp dette fordi jeg lurer på det. Er selv lærerstudent, og har hatt diverse praksisperioder. Den ene hadde vi som såkalt overtakelse-praksis, der alle lærerne dro vekk og vi studenter skulle styre sjappa selv. Hadde like mange undervisningstimer som en vanlig lærer, om ikke mer! På alle stedene jeg har vært (mange forskjellige trinn og typer skole) har lærerrommet vært tomt etter kl 15. Helst etter kl 14. De gangene vi studenter satt igjen helt til 16, måtte vi låse skolen etter oss, fordi det var ikke noen lærere igjen. Også klager de på at de må jobbe på kvelden? Hadde de satt til 16 (normal arbeidsdag) hadde de sluppet sitte på kveldstid. Faktisk kunne de sittet til kl 17 uten at det hadde vært "urettferdig" (mtp at lærere har lange ferier skal de ha mer arbeidstimer pr uke). Jeg vet det er mye å gjøre utenom selve timene og forberedelsene til de. Når lærerne var borte hadde vi hele pakka med ansvar. Da satt vi vanligvis til kl 16, og faktisk så rakk vi alt, inkl møter med personalet. Noen satt hele kveldene, men de brukte tiden på skolen til å jabbe med halve kontoret. De som satt seg ned og jobbet med det de skulle fikk unnagjort alt innen arbeidstiden. Så klart har kontaktlæreren mer ansvar enn det vi hadde i overtakelsen, mtp foreldrekontakt, tilrettelegging, elever med spes. behov osv. men dette får h*n ekstra betalt for. Dessuten brukte vi studenter mer tid enn vi ville gjort hvis vi var mer inni det hele, så la oss si at vi som erfarne lærere ville vært ferdig 15, og da hatt 1 time til overs for alt det ekstragreiene. Så jeg lurer... Lærere som jobber (ikke jabber og drikker kaffe) 08-16/17 hver dag, må de sitte på ettermiddagene og i helgene og? Jeg har litt vanskelig for å tro at "alle" lærere må jobbe ubetalt overtid hele tiden, hvis de bruker tiden de har til rådighet fornuftig. Selv med alt det ekstra som kommer! P.S Dette er ikke ment for å rakke ned på lærere, jeg er en av dem selv, men jeg forstår virkelig all denne klaginga. Føler det sverter yrket litt faktisk. P.P.S Ja, det finnes mange unntak. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Ja det var en krass overskrift og en litt enkel ide om hvordan det er. Da jeg selv var student tenkte jeg det samme, men når jeg begynte å jobbe innså jeg at det ikke var helt sånn jeg hadde trodd. Jeg var også en av de som gikk hjem kl 15, men det var den enkle grunn for at jeg skulle få kunne jobbe i fred. Jeg delte kontor med 10 andre og ble stadig forstyrret av telefoner, beskjeder og andre som la beslag på tiden. Hjemme var det kun meg og min familie. De kom som regel ikke hjem før kl 17 og da hadde jeg rukket å gjøre mye mer enn å bli avbrutt hele tiden. Dessverre er det også foreldre som ikke helt skjønner at vi ikke skal være der 24 timer for dem. Ringer hjem til meg kl 19 eller i det verste tilfellet jeg har vært borti, kl 1 om natten bare for å gi beskjed om at lille Ola ikke har gjort leksene til i morgen. Kort sagt, jeg byttet jobb og stortrives! Har eget kontor, har fleksitid, kan gå og komme som jeg vil (møte opp på møter så klart), kan ta ferie når det passer meg, avspasere når det passer meg. Jeg vil ikke bytte det bort for å liksom få " såå mye ferie", det er ikke verdt det. Det er ikke verdt det faktum at vi og elevene har de dårligste arbeidsvilkårene som finnes i norsk skole. En bedrift eller de "høye herrer" selv ville aldri godtatt og ha slike løsninger som lærerne har måtte finne seg i. men jeg skal ikke svartmale skolen, det beste jeg visste var å være sammen med elevene.De gav meg uendelig mye, både glede og sorg. Det å se at de utviklet seg faglig og vokste i løpet av hverdagen gav meg en glede jeg savner. Samtidig fikk jeg rett og slett nok, skolen har ikke endret seg siden 50 tallet og endringene må skje innad i systemet ikke ovenfra og ned....
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 På den skolen jeg jobber på, går de fleste av oss også hjem når kjernearbeidstiden er over og det hender ofte at jeg irriterer meg over den kjernearbeidstiden, for jeg sitter på et arbeidsrom sammen med 15 andre lærere, og det er ikke dør bort til det neste arbeidsrommet hvor det sitter omtrent like mange. Det er et salig renn ut og inn av arbeidsrommet. Elever kommer inn for å spørre om ett eller annet hele tiden. Telefoner ringer, folk snakker sammen, det er ikke et minutt ro. Jeg kan bare gjøre letter ting som å rette gloseprøver der. Å få rettet andre, større oppgaver er ikke forsvarlig, siden jeg hele tiden blir avbrutt. Det gjør jeg derfor på kveldstid eller på søndag, og mye av undervisningen planlegger jeg også hjemmefra. Mange kollegaer har barn, så de er også glade over at vi har den fleksibiliten som gjør at vi kan komme hjem i rimelig tid, hente barna og få litt tid sammen med dem før de fortsetter å jobbe etter at barna har lagt seg. Selv har jeg ikke barn, og jeg er i grunnen lei av å aldri føle at jeg har fri. Joda, vi har lang sommerferie, men jeg ville faktisk ha satt mer pris på å ha mulighet til å ta fri når billettprisene ikke er på sitt høyeste. Mannen min er ikke lærer, og det hadde i grunnen passet meg bra å ha mindre ferie, men samtidig med ham, og heller hatt fri etter arbeidstid og i helgene. Høstferie, vinterferie og påskeferie høres jo sikkert flott ut, men ei uke er lite tid til å dra på en skikkelig ferie, så de "feriedagene" går som regel med til å rette de bunkene jeg får inn like før feriene og til å planlegge noen undervisningsopplegg slik at jeg endelig har mulighet til å føle meg ajour i det minste ei uke etter ferien.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Gir dere virkelig privatnummeret deres til foreldrene? Jeg ville gitt mailadressen min, og i verste fall hatt skjult nr.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Gir dere virkelig privatnummeret deres til foreldrene? Jeg ville gitt mailadressen min, og i verste fall hatt skjult nr. Jeg nølte også, men fikk beskjed fra ledelsen at det skulle stå på ukeplanen slik at foreldrene hadde det lett tilgjengelig.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 De kan da virkelig ikke kreve at dere skal ha privatnummeret deres tilgjengelig til foreldrene? Kan ikke se for meg noe som er så viktig at det ikke hadde vært nok med en mailadresse.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har ikke tro på all kvels-og helgejobbinga mange lærere klager over at de har. De jeg kjenner har familien, barn og hobbier som de bruker tid på. Hadde lærerne sittet hver kveld, helger og ferier hadde det nok ikke vært mange som ville jobbet som lærer. Synes de sutrer veldig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har ikke tro på all kvels-og helgejobbinga mange lærere klager over at de har. De jeg kjenner har familien, barn og hobbier som de bruker tid på. Hadde lærerne sittet hver kveld, helger og ferier hadde det nok ikke vært mange som ville jobbet som lærer. Synes de sutrer veldig. Ok.
Porcelain Skrevet 7. mai 2011 #9 Skrevet 7. mai 2011 ^Mener du at man ikke skal få lov til å ha hobbyer dersom man er lærer?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #10 Skrevet 7. mai 2011 Synes det var så sjukt det med telefonoppringninger midt på natta at jeg laga en egen tråd for det: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=557793&pid=9195315&st=0&#entry9195315
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #11 Skrevet 7. mai 2011 De kan da virkelig ikke kreve at dere skal ha privatnummeret deres tilgjengelig til foreldrene? Kan ikke se for meg noe som er så viktig at det ikke hadde vært nok med en mailadresse. Jeg er den læreren som fikk beskjed av ledelsen at det skulle stå på planene, men ikke den læreren som opplevde oppringing om natta. Til det så må jeg si at foreldrene i de aller fleste tilfeller har vært tilbakeholdne med å ringe ofte. Som regel sender de bare en sms, og de som ringer, pleier å ringe om ettermiddagen eller tidlig på kvelden. Er det noe viktig, er det selvsagt også helt i orden at de tar kontakt (alvorlig sykdom, noe som har skjedd som det er viktig at vi vet om), men jeg har også opplevd å få spørsmål om prøver som elevene skal ha neste uke. Da hadde jeg foretrukket å få en mail eller at eleven spurte på skolen neste dag. Jeg har forresten også en hobby som innebærer aktivitet utenfor heimen to ganger i uka á to timer, men jeg ser ikke motsetningen mellom det og at tiden på jobb ikke strekker til. Jeg har jo aldri hevdet at jeg jobber 24 timer i døgnet.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #12 Skrevet 7. mai 2011 Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være nødvendig å ringe pga sykdom, det er jo ikke læreren som skal bysse lalle eleven :gjeiper: Synes det er urimelig av ledelsen å be om noe slikt, og nei, jeg er ikke lærer. Dere har min dypeste medfølelse for gale foreldre
Gjest Fikira Skrevet 7. mai 2011 #13 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har ikke tro på all kvels-og helgejobbinga mange lærere klager over at de har. De jeg kjenner har familien, barn og hobbier som de bruker tid på. Hadde lærerne sittet hver kveld, helger og ferier hadde det nok ikke vært mange som ville jobbet som lærer. Synes de sutrer veldig. Da antar jeg bare at du ikke kjenner noen som jobber som lærer. For det ER mye kvelds og helgejobbing.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #14 Skrevet 7. mai 2011 Kan man ikke bare la være å ta telefonen etter kl 16 da? Jeg hadde aldri orket å være "tilkallingssentral" døgnet rundt uten lønn. Hadde nok sagt "dere når meg på nr xxxxxxxx mellom 08-16, utenom det på mail". Visse rettigheter på vel lærere også ha mot disse hysteriske foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #15 Skrevet 7. mai 2011 Hm...merkelig ldet der...har jobbet som lærer selv en gang i tiden - og var dyktig også - men klarte å få til alt innenfor normal arbeidstid og vel så det! Hadde god fritid, akkurat som i alle andre yrker og jobber. Kjenner en god del lærere i dag, og har kjent de gjennom flere år, og ingen av de kan rapportere om kveldsarbeid. De er alle aktive med sysler og barn rett etter jobb, og de fleste av dem går hjem fra jobb kl 13-16, avhengig av om de jobber i barneskolen eller i videregående. De synes jobben er helt topp, og at de får meget godt betalt - og de jobber ikke overtid, tvert i mot! 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #16 Skrevet 7. mai 2011 Da antar jeg bare at du ikke kjenner noen som jobber som lærer. For det ER mye kvelds og helgejobbing. Jeg tviler på man må jobbe i helgene hvis man jobber 8-9 effektive timer pr dag gjennom uken. At noen prioiterer å gå hjem kl 14 og heller sitte på ettermiddager og kvelder er en annen sak. Helt ok det, men ikke klag da. Andre folk jobber til min. kl 16. 1
Gjest Mauna Lee Skrevet 7. mai 2011 #17 Skrevet 7. mai 2011 Er jo også litt forskjell på å f.eks være kontaktlærer til en klasse på 30 hvor 15 stykk har iop el, hvor man også kanskje har engelsk og norsk(store rettebunker) og på å være faglærer i mindre (men flere) fag..
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #18 Skrevet 7. mai 2011 Jeg vil også tro at det er mindre arbeid hvis man jobber på en skole med parallellklasser, og har f.eks. samfunnsfag i både 8a, 8b og 8c, og dermed kan bruke det samme undervisningsopplegget flere ganger. Det er også stor forskjell på å være gymlærer i tre parallellklasser og på å ha de samme klassene i engelsk. Enda større blir forskjellen om det er en liten skole, og man har engelsk, samfunnsfag og norsk i 8. norsk i 9. og norsk i 10. i tillegg til kanskje et fag som man slett ikke har i fagkretsen, men som man må ta for timeplanen på skolen i det tatt skal gå opp. Jeg har selv et slikt fag i år, og selv om det ikke er mange timer i uka, bruker jeg minst 4 timer for å forberede meg bare til dette faget hver uke.
Anglofil Skrevet 7. mai 2011 #19 Skrevet 7. mai 2011 (endret) Og jeg har selv har praksis på flere skoler da jeg var lærerstudent og har enda ikke opplevd at lærerne gikk før klokken 16.00. Derimot var det ganske vanlig at mange jobbet til 16-17-18, og eventuelt tok med en del arbeid hjem. Vet ikke hvor du har hatt praksis hen ts, men din opplevelse stemmer ihvertfall ikke med min. Ikke synes jeg mange av lærerne er sytete heller. Da jeg var i praksis (kun barneskolen), så var praksis fra 8-16 hver dag, og da satt både lærere og vi studentene igjen ganske lenge med retting av prøver, planer for morgendagen osv. Det ble fort mange timer utover kvelden når man har x-antall fag og prøver å rette til 25-30 stykker. Ikke var det mye kaffeslabberas heller, bare for å ha sagt det. Mvh Yvonne Endret 7. mai 2011 av Yvonne
Gjest Vampen Skrevet 7. mai 2011 #20 Skrevet 7. mai 2011 Og jeg har selv har praksis på flere skoler da jeg var lærerstudent og har enda ikke opplevd at lærerne gikk før klokken 16.00. Derimot var det ganske vanlig at mange jobbet til 16-17-18, og eventuelt tok med en del arbeid hjem. Vet ikke hvor du har hatt praksis hen ts, men din opplevelse stemmer ihvertfall ikke med min. Ikke synes jeg mange av lærerne er sytete heller. Da jeg var i praksis (kun barneskolen), så var praksis fra 8-16 hver dag, og da satt både lærere og vi studentene igjen ganske lenge med retting av prøver, planer for morgendagen osv. Det ble fort mange timer utover kvelden når man har x-antall fag og prøver å rette til 25-30 stykker. Ikke var det mye kaffeslabberas heller, bare for å ha sagt det. Mvh Yvonne Signerer! Jeg har også i forbindelse med praksis sittet både utover kvelden og i helger og det gjorde også øvingslæreren min. Jeg syntes også skoleovertakelse er en dårlig mal for hvordan livet i skolen virkelig er. Det er en kunstig situasjon hvor man er inn og ut i noen få dager, med et begrenset ansvar for å få hjula til å gå rundt i en begrenset tidsperiode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå