Redbull Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har satt meg opp ett budsjett, men hvordan bruke det? Altså, si jeg kjøper mat (har feks!) 5000 jeg skal bruke på mat i mnd, og øl (som går inn på "annet") hvordan gjør jeg det da? Og skriver jeg opp alt? Skriver jeg "mat: 347.50 og annet 146" når jeg kommer hjem? Må jeg da altså ta vare på alle kviteringer?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har forskjellige kontoer. Øl lar jeg gå under matkontoen siden jeg vet hvor mange 6pakninger jeg kjøper, og penger til utepils har jeg med i kontanter.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har satt meg opp ett budsjett, men hvordan bruke det? Altså, si jeg kjøper mat (har feks!) 5000 jeg skal bruke på mat i mnd, og øl (som går inn på "annet") hvordan gjør jeg det da? Og skriver jeg opp alt? Skriver jeg "mat: 347.50 og annet 146" når jeg kommer hjem? Må jeg da altså ta vare på alle kviteringer? Det beste er om man i tillegg til budsjettet skriver regnskap ved siden av for å kunne revidere budsjettet etter en stund. Jeg setter av en dag i uka til å skrive regnskapet mitt. Jeg bruker bare kort til handling, men hvis jeg evt bruker kontanter så tar jeg alltid vare på kvitteringa. Eksempel. Jeg budsjetterte 2500 kr i mat per mnd. Etter tre mnd, så gikk jeg over regnskapet og så at jeg bare hadde brukt maks 1700 i mnd. Så da reviderte jeg budsjettet, og istedetfor 2500 i mnd på mat, så ble det 1700 i mat, og de resterende 700 kr ble satt til sparing hver mnd. Jeg er også nøye å føre f.eks. vaskepulveret jeg handlet sammen med maten under husholdningsprodukter, og ikke under mat.
Tears.of.the.Sun Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Det er faktisk ikke en dum idè å ta vare på alle kvitteringer. På den måten kan du faktisk skjekke hva du brukte penger på senere dersom et problem oppstår med budsjettet. La oss si at du har brukt 500kr over matbudsjettet en måned, så kan du ta opp kvitteringene for månden og se hva som kostet ekstra og deretter vurdere om du bør sette opp eller ned budsjettet ditt eller om det du kjøpte som kostet ekstra var noe du ikke kjøper ofte. Det er enkelt å bruke et budsjett i praksis hvis du fysisk skriver ned alle beløpene du har brukt og deretter trekker fra på budsjettet. Denne måneden har du 5000 kroner til mat. OK, så første dagen er du å handler og bruker 1000 kroner (stor-handling), ja da trekker du det fra og vet at du har 4000 igjen resten av måneden på mat. Jeg ville gjort det på den måten. Da vet du at du aldri kan gå over budsjettet, men at du faktisk må tilrettelegge handlingen etter det. Er det litt knapt en måned kan du f.eks. overføre noe av pengene fra "annet"-kategorien og velge bort det sko paret du skulle kjøpe, og heller bruke de ekstra pengene på mat.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Det jeg gjorde da jeg lagde budsjett var å legge inn faste inntekter samt faste utgifter. Så satt jeg igjen med en sum som jeg fordelte på mat klær, fornøyelser osv. Det som har lagd mest krøll for meg er de store strømregningen i vinter. Jeg sparer på kvitteringer og fører alt. Fordeler på mat, andre husholdningsprodukter, brus/øl/snop. Nå har jeg et matbudsjett på 1200 kr i måneden. Da tar jeg ut 600 og vet at dette skal og må holde i 14 dager. Ved å føre opp detaljert så ser du hvordan du bruker pengene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå