AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye det er vanlig å spare i måneden? Skriv helst hvor mye du har utbetalt i måneden, og hvor mye som går med til nedbetaling av lån. Jeg har ca. 20 000 utbetalt, 7000 går til betaling av lån, 5000-10000 spares i måneden, alt etter som hvor mange regninger det er som skal betales akkurat den måneden og om det er noe større vi trenger. Vi kjøpte hus for litt siden, og da har det gått litt til lamper og småmøbler, oppussung og andre husrelaterte ting
Anglofil Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Sparer mellom 12-14 000 kr i måneden. Får ca 12500 kr utbetalt i mnd etter skatt, i tillegg har jeg studielån på 6676 kr hver måned. Prøver så godt det går å spare hele lønna hver måned. Mvh Yvonne
Ego Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Sparer alt fra 5-15000, overfører som oftest noen tusenlapper fra hver nye lønnsutbetaling rett over på sparekonto, sammen med 'restene' fra forrige lønning.
Gjest Consensio Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Tja, kommer helt an på hvor mye vi har den måneden av utgifter og inntekter. Vi legger alltid inn ekstra på regningskontoen slik at den vokser jo hele tiden. Pleier vel å legge inn en tusenlapp på sparekontoen hver måned sånn ca. Også halvparten av inntektene fra bilder vi selger, legges inn på moms/skattekontoen.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Jeg sparer vel 1000-3000 i måneden. Har kun studielån og en liten inntekt utenom det. Dere som sparer, hva sparer dere til? Selv sparer jeg i BSU og i en bufferkonto.
leirbål Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Sparer mellom 12-14 000 kr i måneden. Får ca 12500 kr utbetalt i mnd etter skatt, i tillegg har jeg studielån på 6676 kr hver måned. Prøver så godt det går å spare hele lønna hver måned. Mvh Yvonne Hvordan greier du å spare mer enn du tjener? Og med utgifter i tillegg?
Anglofil Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 (endret) Hvordan greier du å spare mer enn du tjener? Og med utgifter i tillegg? Som sagt har jeg også studielån. 12500 kr i lønn + studielån på 6676 kr blir litt over 19000 kr i måneden. Utgifter inkludert mat ligger på 4000 kr i måneden. Mvh Yvonne Endret 7. mai 2011 av Yvonne
leirbål Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 (endret) Som sagt har jeg også studielån. 12500 kr i lønn + studielån på 6676 kr blir litt over 19000 kr i måneden. Utgifter inkludert mat ligger på 4000 kr i måneden. Mvh Yvonne Ok. Da skjønner jeg det. Trodde du mente at du betalte ned studielånet med seks tusen i mnd. Endret 7. mai 2011 av leirbål
Anglofil Skrevet 7. mai 2011 #9 Skrevet 7. mai 2011 Ok. Da skjønner jeg det. Trodde du mente at du betalte ned studielånet med seks tusen i mnd. Åh, nei, hehe, ikke enda. Velger å ta opp studielån og spare det, la det rente seg. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #10 Skrevet 7. mai 2011 Har ikke lån, og sparer 5-10 000 i mnd. Jeg sparer som en buffer i tilfelle arbeidsledighet (skjønner ikke at folk som har råd tør å la være) og til tidlig pensjon. Har ingen planer om å jobbe til fylte 67, og stoler heller ikke på at det er mye igjen av pensjonskaka når den tid kommer. Hva slags bankkonto har dere som sparer? Det er jo fint lite å hente av renter nå om dagen. Men jeg har heller ikke nerver til å spare i aksjefond. Jeg bruker for tiden Bank Norwegian med 3,25% rente. Nå sies det jo at renten er på vei opp igjen, men bankene er lite flinke til å følge opp når det gjelder innskuddsrenter i hvert fall. Det er ganske typisk at om renten går ned 0,25%, så setter bankene ned med 0,3% eller mer på innskudd. Går renten opp tilsvarende, setter bankene kanskje opp med 0,15% om man er heldig.
Lista Skrevet 7. mai 2011 #11 Skrevet 7. mai 2011 (endret) Alt fra 0-7000 i måneden, og 20 000 i bsu hvert år utenom. Er student. Endret 7. mai 2011 av Fraise
Gjest mari kontrari Skrevet 7. mai 2011 #12 Skrevet 7. mai 2011 500,- i måneden i BSU, prøver også å putte litt på sparekonto, som en sikkerhet i tilfelle kjøleskapet ryker el., dersom jeg får utbetalt mer enn normalt fra deltidsjobben min. (Bonus eller har steppet inn for andre) (Masterstudent)
Anglofil Skrevet 7. mai 2011 #13 Skrevet 7. mai 2011 Har ikke lån, og sparer 5-10 000 i mnd. Jeg sparer som en buffer i tilfelle arbeidsledighet (skjønner ikke at folk som har råd tør å la være) og til tidlig pensjon. Har ingen planer om å jobbe til fylte 67, og stoler heller ikke på at det er mye igjen av pensjonskaka når den tid kommer. Hva slags bankkonto har dere som sparer? Det er jo fint lite å hente av renter nå om dagen. Men jeg har heller ikke nerver til å spare i aksjefond. Jeg bruker for tiden Bank Norwegian med 3,25% rente. Nå sies det jo at renten er på vei opp igjen, men bankene er lite flinke til å følge opp når det gjelder innskuddsrenter i hvert fall. Det er ganske typisk at om renten går ned 0,25%, så setter bankene ned med 0,3% eller mer på innskudd. Går renten opp tilsvarende, setter bankene kanskje opp med 0,15% om man er heldig. Jeg sparer BSU, hvor jeg har 4,2% rente. Har en del på høyrentekonto (2,2% rente) og litt i fond. Har tjent litt over 1000 kr i år i renter. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #14 Skrevet 7. mai 2011 Har ikke lån, og sparer 5-10 000 i mnd. Jeg sparer som en buffer i tilfelle arbeidsledighet (skjønner ikke at folk som har råd tør å la være) og til tidlig pensjon. Har ingen planer om å jobbe til fylte 67, og stoler heller ikke på at det er mye igjen av pensjonskaka når den tid kommer. Hva slags bankkonto har dere som sparer? Det er jo fint lite å hente av renter nå om dagen. Men jeg har heller ikke nerver til å spare i aksjefond. Jeg bruker for tiden Bank Norwegian med 3,25% rente. Nå sies det jo at renten er på vei opp igjen, men bankene er lite flinke til å følge opp når det gjelder innskuddsrenter i hvert fall. Det er ganske typisk at om renten går ned 0,25%, så setter bankene ned med 0,3% eller mer på innskudd. Går renten opp tilsvarende, setter bankene kanskje opp med 0,15% om man er heldig. Nordax finans har 4,25% rente for tiden. En kan sette inn inntil 700 000 NOK. Som da er garantert av staten.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #15 Skrevet 7. mai 2011 Nordax finans har 4,25% rente for tiden. En kan sette inn inntil 700 000 NOK. Som da er garantert av staten. Jeg liker ikke de spesielle uttaksreglene deres, at man må fylle ut et skjema og vente i flere dager. Det virker litt useriøst i våre dager. Jeg ønsker å ha tilgang til pengene raskt om noe skulle skje. Men at Yvonnes "høyrente"konto har 2,2% sier vel sitt. Man får tro det går mot litt bedre tider for oss sparere også.
curiousity Skrevet 7. mai 2011 #16 Skrevet 7. mai 2011 (endret) Er student. Sparer hele studielånet mitt, i tillegg til at 500-, trekkes overføres fra brukskonto til sparekonto i mnd. Sparer også ekstra i sommermånedene, da jeg jobber mer enn i studieåret. Det beløpet varierer, alt etter om jeg reiser eller har andre større utgifter de månedene. Setter også litt av beløpet inn på en bufferkonto, som jeg kan bruke av resten av året. Edit: glemte å skrive at jeg også sparer 20 000 i BSU i året Endret 7. mai 2011 av curiousity
Mykela Skrevet 7. mai 2011 #17 Skrevet 7. mai 2011 Sparer fast 500 kr/mnd. Men jeg overfører alt jeg har stående på lønnskonto til sparekonto like før lønningen kommer hver måned. Det kan være alt fra 2000-10000 kr
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #18 Skrevet 8. mai 2011 Alt fra 2000 til 10000, avhengig av inntekt og utgifter den måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå