Gå til innhold

17.mai tradisjoner


Em@lie

Anbefalte innlegg

Hva skal dere gjøre 17. mai. Når begynner dagen og hvilke tradisjone har dere?

Vi i oss familie feirer bestandi dagen med stor f altså.

Selv da barna er store er dette en stordag for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svenskbrud

Vi arbetar (tyvärr) halva dagen, men iår har jag tagit ledigt.

Vi åker alltid in till sjömannskirke i Göteborg vid 12:00 ca.

Där är det leker, salg av gotter och norsk mat, vaffler mm...

vid 15:00 ca är det apell med tale och musikk, sedan går toget och då är det inte bara barna som går utan ALLA!!!

Jag klär om mina flickor i "fusk"bunad köpå på Sparkjöp och målar norsk flagga på kinden. Sätter upp håret i två råttsvansar och har rosettband i rött/vitt/blått. De har slöjfe och bunads-nål. Flagga har de också! Själv har jag inte haft råd att köpa någon bunad/drakt men till nästa år då !!!

Hm.. glömde... på kvällen är det fest i kyrkan för dem som vill vara med, vi brukar gå på restaurang och äta gott. De dagar det är fint väder grillar vi hemma på uteplatsen och flaggan vajjar hos oss HEEEEELA dagen!!!

Hipp hipp HURAAAAAA!!!

Längtar...1212[ Dette Innlegg er endret av: svenskbrud den 2002-05-11 13:22 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes festlig ut.

Svenske nasjonaldagen er ganske anonym i forhold til den Norske synes jeg.

Feirer dere noen ganger i Norge også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er studentar og kan nok ikkje unne oss å ta ein heilt lesefri dag 17.mai. Men eg gler meg veldig til å bruke bunaden min i år, i fjor på denne tida var eg nemlig utanlands og lengta veldig heim 17.mai. Skal nok ut og sjå på/gå i toget, spise en soft-is om det er varmt nok, høre på dei alltid like tragiske talane og kanskje spise middag på restaurant om kvelden.

Bur i Finnmark, og toget her er så flott. Mange her er av samisk ætt, men viser det ikkje til dagleg. Men på 17.mai kjem alle dei flotte samiske fargane fram og dei mange ulike draktene. Nydelig. Samane har jo sin eigen nasjonaldag, men deltek sjølvsagt 17. mai også. Gler meg, eg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bott i Oslo och firade då "17. mai" - en superfin dag! Vi var på Karl Johan och på Aker Brygge. Kvällen tillbringade vi med norska bekanta. Det var mysigt! icon_smile.gif Säger i förskott: gratulerer med dagen

Den svenska nationaldagen, 6. juni, är lite mera stillsam, ja. Den firas inte så mycket. Riksdagen har beslutat att det ska vara en helgdag från och med 2003, nästa år alltså. Vet inte om det kommer att bli mera firande då... Folk kommer ju åtminstone att vara lediga. Hur som helst, i Oslo firade vi 6. juni i svenska Margareta-kyrkan och här i Sverige där vi bor nu brukar man på kvällen samlas på torget för lite varierande aktiviteter.

Jag är emellertid av den åsikten att Sverige firar sin informella nationaldag, eller rättare sagt nationalhelg, MIDSOMMAR på ett storslaget sätt! Då är det dans kring midsommarstången för stora och små (små grodorna icon_smile.gif och andra löjliga/underhållande sånglekar - en riktig höjdare!!!!), det är sill och nubbe, grillen kommer fram och många använder faktiskt folkdräkt (=bunad). De traditionerna som vi har på midsommar vill jag föra vidare! Midsommarafton och midsommardagen är festliga och har "storhelgstatus".

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Jodå, visst har jag firat nationaldagen även i Norge.

Senast var det(tyvärr) 1985 i Trondheim. Russene(?) röda & blå tog upp hela gatan med sina upptåg och stoppade trafiken hela tiden då de skulle tvätta spårvagnsspåren med tandborsten... hihihi..

Vi firade med att titta på barntåget och sedan var det fest på kusinernas skola. Det var kul med disco (var 15 år) och snygga killar...

Men jag vet att det är roligare(mer kul) att fira nationaldagen i Norge än här i Sverige. Vår "nationaldag" är ganska lam, har liksom inte fått ändan ur vagnen... hihihi... Nä, jag längtar tills på fredag DÅ skall det firas!! Med våfflor, flagg, paerebrus och tuta. HURRA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...