Zoë Castillo Skrevet 7. mai 2011 #1 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg har venninner som legger mye penger i at barna deres skal være trygt og bakovervendt sikret i bil. Samtidig tar de med barna til utlandet hvor trafikksikkerheten er langt dårligere enn her, og en kanskje må ta til takke med en sittepute. Jeg er selv opptatt av bilsikring, og vil bla derfor ikke ta med barna til utenlandsferie uten vår egen bil, før de er store nok til å sitte framovervendt (minst 3 år, helst 4.) Hva tenker dere om dette? Jeg forstår at tankene om barnesikring er mangfoldige, men blir det ikke litt meningsløst å ha så tungt fokus på sikkerhet i hverdagen, for så å glemme hele greia tvert en er på ferie? I Norge har vi lave fartsgrenser og en relativt god og hensynsfull bilkultur, men dette er jo slettes ikke tilfelle i de tradisjonelle ferie-landene. Finnes det smarte løsninger for bilsikring på ferie som jeg ikke har tenkt på? Jeg går ut fra at dere ikke drasser rundt med Britax-en eller BeSafen i taxi-køa i Tyrkia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2011 #2 Del Skrevet 7. mai 2011 Godt spørsmål! Jeg er opptatt av bilsikring og vi ferierer innenlands i år. Vurderer utenlandsferie til neste år når barnet er over 3 år. Ønsker ikke at barnet skal sitte utrygt i bil, ei heller sitte fremovervendt (tenker å la være og vise han at det går an å sitte den veien så lenge som mulig. Da vet han ikke om noe annet enn bakovervendt). Er veldig mye gøy man kan finne på i Norge også. Vi skal bl.a til dyreparken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 7. mai 2011 #3 Del Skrevet 7. mai 2011 Da leier man bil med skikkelig bilsete, eller kjører buss. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Del Skrevet 7. mai 2011 Da leier man bil med skikkelig bilsete, eller kjører buss. - og bussene i land med en vanvittig kjørekultur har god sikring til barn, ja? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 7. mai 2011 #5 Del Skrevet 7. mai 2011 Har da vært belter på alle busser jeg har tatt i utlandet. Og en bilpute er enkelt å ta med seg. Eller babysete, hvis barna er så små. Leier man bil, så ber om om skikkelig barnesikring. Synes de er blitt bedre på bra bilseter de siste årene, enn hva de var da jenta mi var liten for 8 år siden. Men man kan vel ikke være hysterisk på bilsikring hele tiden. Her satt begge mine barn bakovervendt til ca 4 år. Men i utlandet da de var 3 år, så var det helt greit att de satt forovervendt. Samme da de som 3,5 åringer skulle bli med andre barn fra barnehagen. Da satt de på pute med rygg. Kan jo ikke kreve att andre foreldre skal styre med å montere bakovervendt sete. Og mulig de og vil montere det feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 7. mai 2011 Har da vært belter på alle busser jeg har tatt i utlandet. Og en bilpute er enkelt å ta med seg. Eller babysete, hvis barna er så små. Leier man bil, så ber om om skikkelig barnesikring. Synes de er blitt bedre på bra bilseter de siste årene, enn hva de var da jenta mi var liten for 8 år siden. Men man kan vel ikke være hysterisk på bilsikring hele tiden. Her satt begge mine barn bakovervendt til ca 4 år. Men i utlandet da de var 3 år, så var det helt greit att de satt forovervendt. Samme da de som 3,5 åringer skulle bli med andre barn fra barnehagen. Da satt de på pute med rygg. Kan jo ikke kreve att andre foreldre skal styre med å montere bakovervendt sete. Og mulig de og vil montere det feil. At en 2-3-åring skal sitte med belte i buss i utlandet, når foreldrene er konsekvente på bakovervendt bilsikring hjemme, synes jeg er veldig merkelig. Hvis man ikke skal være "hysterisk" på bilsikring hele tiden, hva er da poenget med å noensinne være det? Med tanke på at 0 barn døde i bilulykke i Norge i fjor, er det vel isåfall her i Norge du kunne plassert poden i vanlig trepunktssele? Jeg fisker ikke etter at dette skal bli en ja/nei-tråd til bakovervendt sikring her nå, jeg bare lurer på hvordan dere argumenterer for, og løser problemet med, små barn og bilkjøring i utlandet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2011 #7 Del Skrevet 7. mai 2011 Det er jo fullt mulig å ha med seg sete selv da. Det gjør vi når vi nå skal til sydligere strøk med vår ettåring. Tar med bakovervendt bilstol, og monterer selv med selene i taxien eller bussen om det er seler i den. Om det ikke er seler i bussen tar vi selvølgelig taxi. Noe annet ville vært utenkelig for meg. Og jeg syns det er merkelig at reiseoperatørene som har med skandinavere å gjøre ikke har bedre ordninger for sikkerhet for barna under transport siden vi har strenge regler for det her. Vi har snakket med dem flere ganger og de forteller oss at de fleste har barna på fanget i bussen. Det blir altså IKKE aktuelt å risikere liv og helse for barnet vårt når vi er i et land der man har en helt annen kjørekultur og noen av de høyeste omkommne barn-tallene i verden. :grøss: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 7. mai 2011 Det er jo fullt mulig å ha med seg sete selv da. Det gjør vi når vi nå skal til sydligere strøk med vår ettåring. Tar med bakovervendt bilstol, og monterer selv med selene i taxien eller bussen om det er seler i den. Om det ikke er seler i bussen tar vi selvølgelig taxi. Noe annet ville vært utenkelig for meg. Og jeg syns det er merkelig at reiseoperatørene som har med skandinavere å gjøre ikke har bedre ordninger for sikkerhet for barna under transport siden vi har strenge regler for det her. Vi har snakket med dem flere ganger og de forteller oss at de fleste har barna på fanget i bussen. Det blir altså IKKE aktuelt å risikere liv og helse for barnet vårt når vi er i et land der man har en helt annen kjørekultur og noen av de høyeste omkommne barn-tallene i verden. :grøss: Barn opp til 9 kg er det jo greit med. En Maxi Cosi-stol er jo så liten og lett at en greit kan bære den med seg. Men jeg har hittil ikke sett en nr 2-stol som er særlig bærbar. Beltestolene er jo også veldig store. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 7. mai 2011 #9 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg hadde aldri dratt med meg bilstolen vår på ferie!! Den veier 148kg!! Sååå vi får vente med utenlandsturer noen år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2011 #10 Del Skrevet 7. mai 2011 Vi reiser på sydenferie til en plass der vi ikke er avhengig av å bruke transport mer enn til/fra flyplass. Dette kan vi fixe på en trygg måte og har valgt et sted der alt er tilgjengelig uten bruk av buss/bil. Et lite tankekors at noen er så redde for dårlig sikring i transport i utlandet at de heller disponerer ungene mil på mil på mil på norske veier med den standarden det er...men trossalt, ungen sitter i et trygg ikkefeilmontert bakovervendt bilsete... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 8. mai 2011 #11 Del Skrevet 8. mai 2011 Vi har reist til sydligere strøk to ganger med vår toåring, og har ikke hatt med bakovervendt bilstol fordi den selvsagt er altfor tung. Vi reiser aldri charter, men bestiller turene våre selv, og er derfor ikke avhengig av busstransport til hotellet. Vi har valgt steder hvor det er kort avstand fra hotell til flyplass, og hvor vi ikke har vært avhengig av bil på stedet, og har ordnet transport med bilsikring på forhånd. Første gang var vi i Kroatia, og bodde 15 minutter fra flyplassen. Følte at denne strekningen i forovervendt sete to ganger ikke gikk så skrekkelig på akkord med mine bilsikringspreferanser, selv om jeg selvsagt helst skulle ha sett at det var bakovervendt. Andre gangen bodde vi omtrent i samme avstand fra flyplassen, men tok taxi et par ganger under oppholdet også. Da også med forhåndsbestilt sete. Jeg kan ikke si at jeg har så veldig dårlig samvittighet for å ha tatt disse valgene, vi har tatt de forhåndsreglene vi har kunnet - men jeg ser absolutt problemstillingen til TS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Que Skrevet 8. mai 2011 #12 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg må ærlig innrømme at når vi reiser til syden om to uker, vil jeg sannsynligvis ikke ta med noe bilsete til 2-åringen vår. Vi kommer KUN til å ta buss til/fra flyplassen, ellers blir det å gå dit vi måtte ønske. Heldigvis har vi alt vi trenger i nærområdet der hotellet er.. Han sitter forovervendt i bilen her hjemme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #13 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvis man ikke skal være "hysterisk" på bilsikring hele tiden, hva er da poenget med å noensinne være det? Med tanke på at 0 barn døde i bilulykke i Norge i fjor, er det vel isåfall her i Norge du kunne plassert poden i vanlig trepunktssele? Dette vil du kanskje oppleve som kverulerende, men "0 barn døde i bilulykke i Norge i fjor" er ikke helt riktig, og dette føler jeg for å korrigere. 5 barn omkom i bilulykker i fjor, men ingen av de omkomne var passasjerer i bil. Dette skyldes bedre sikring av barn i bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 8. mai 2011 Dette vil du kanskje oppleve som kverulerende, men "0 barn døde i bilulykke i Norge i fjor" er ikke helt riktig, og dette føler jeg for å korrigere. 5 barn omkom i bilulykker i fjor, men ingen av de omkomne var passasjerer i bil. Dette skyldes bedre sikring av barn i bil. Dette husker jeg fra artikkelen. Men at noen barn døde av feks påkjørsel i fjor, har jo ingen ting å gjøre med bruk av bilsete, derfor valgte jeg å formulere meg sånn. Til deg lenger oppe som mente det var mer betenkelig å kjøre bil mil etter mil her hjemme: Jeg går ut fra at du mener at standarden på veiene er dårlige. Det er det mange strekninger som er, men dette kompenseres jo i stor grad av lavere fartsgrenser. I Spania braker det løs i valgfri hastighet uansett vei (har jeg inntrykk av, som passasjer.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 8. mai 2011 #15 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvis man ikke skal være "hysterisk" på bilsikring hele tiden, hva er da poenget med å noensinne være det? Man trenger ikke ha så veldig dyp kunnskap om sannsynlighetsregning for å skjønne poenget med det. Jeg tror du forstår det selv, men gi beskjed hvis du virkelig ikke forstår den statistiske forskjellen på å aldri sikre barna skikkelig i bil, og å la være å sikre dem skikkelig 2 uker i året. Jeg forstår hva du egentlig ønsker å si, men det forsvinner litt i slike håpløse påstander... Det blir som å si at hvis du glemmer å bruke bilbelte på vei til jobb en dag kan du like godt la vær å bruke bilbelte alle dager. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #16 Del Skrevet 8. mai 2011 Med tanke på at 0 barn døde i bilulykke i Norge i fjor, er det vel isåfall her i Norge du kunne plassert poden i vanlig trepunktssele? Eh..... Du tror ikke det er fordi vi er så opptatte av bilsikring her i landet at ingen barn døde i bilulykker (foruten påkjørsler som allerede er poengtert) da...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejenta Skrevet 8. mai 2011 #17 Del Skrevet 8. mai 2011 Har vært i syden flere ganger,yngste var 2 mnd første gang h*n var med, ikke noe problem så sant en velger et sted en ikke trenger å benytte seg av transport. Alle stedene vi har vært ligger alt i gåavstand!!Eneste transport er til og fra flyplassen i buss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
litle_my Skrevet 8. mai 2011 #18 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg hadde aldri dratt med meg bilstolen vår på ferie!! Den veier 148kg!! 148 KILOGRAM??? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rampunge Skrevet 8. mai 2011 #19 Del Skrevet 8. mai 2011 Kjører bare til og fra flyplassen, så ja. Resten av ferien så går vi. Bestilte en gang taxi på Gran Canaria, da kom taxisjåføren med pute til babyen som da var 6 mnd. Den turen avbestilte vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #20 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg kjenner mange som har tatt med seg bilstol til ettåringer på sydentur jeg. Jeg ser virkelig ikke at det skal være vanskeligere å ta med seg bilstol enn å ta med seg vogn på ferie. Men nå er jeg rimelig opptatt av at ungen min skal være godt sikret i bil, hvorhen vi er i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå