Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest HLHD
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg ser så mange nordmenn som bor og jobber i utlandet - det vil jeg også! Men hvordan går man frem for å få seg jobb andre steder enn i Norge? Finne den lokale utgaven av jobbnorge/nav/finn og søke som alle andre? Er det da sjanse for at de velger en utlending? Akkurat nå er det Storbrittania som frister mest.. :-)

Jeg har en utdannelse innen kultur, så jeg vil gjerne ha en jobb som er relevant for meg, ikke flytte for å plukke appelsiner eller gjete sauer.

Er det noen som har fått seg jobb i utlandet og har noen tips?

:-)

Endret av HLHD
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://uk.santifjobs.com/?gclid=COaX6tK91qgCFU2GzAod9WBA6Q

http://jobseekers.direct.gov.uk/homepage.aspx?sessionid=472730a1-6cdf-446e-965f-26a18e2c75aa&pid=3

her er 2 linker til hvor du kan søke på jobber. men du kan også gi direkte inn på hjemme sidene til ulike kulturelle arrangører og søke jobb derfra, det er ikke alle som legge ut ledige stillinger på nettet.

Det kan også være en fordel å oppsøke stedene du ønsker å jobbe, slik at du får et personlig inntrykk av plassen, men også om det er mulig, snakke med dem som jobber der og evt levere en søknad personlig.

dersom utdannelsen din er internasjonal grad (eks bachelor, master osv) kan du overføre den direkte på cv. men dersom du har en utdannelse som ikker er internasjonal (fagbrev, kurs, privateskoler med egene grader) så må utdannelsen din oversettes til internasjonal, slik at de du søker hos forstår hvilken utdannelse du har.

jeg har ikke jobbet i utlandet. men har en venninner fra norge som jobber og studerer i England, scottland og Usa.

Husk å søke om arb tilatelse i det landet du skal jobbe.

Også greit å ha i bakhodet når du skal søke jobb, arb miljøet er helt anneledes i utlandet enn her, ikke alle betaler ut syke penger om det skal være aktuelt, du kan måtte jobbe uendelig mangen timer, for luselønn. men du kommer til å ha et minne og erfaring med deg for resten av livet. møte nye folk og leve et helt annerledes liv enn hva vi har her hjemme ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...