Gjest Sus Scrofa Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Lurer på hvordan dere som har mista noen kilo har klart det Utifra ulike tråder her og andre steder virker det som det er like mange metoder som slankere. Får inntrykk av at "sunn fornuft" fungerer best, men samtidig er det jo noen som lett får bort overflødig fett, mens andre sliter mer. Noen fokuserer på kosthold, mens andre spiser det de vil og konsentrerer seg om trening. Hvordan har DU klart å slanke deg/ komt i bedre form? 1
Gjest Katten. Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Kyllingtaco, basically. 600g kyllingkjøttdeig, bittelitt ost, taco saus, krydder, masse grønt og grove taco-lefser. Holder med 400-500g av det dagen. Etter en uke har kroppen kicket inn overlevelsesmodus, som betyr at jeg fint kan vandre to dager uten mat, nesten uten sultfølelse. Bruker overlevelsesmodusen hovedsaklig grunnet økonomi, men funker fint innen vekttap òg. 2
MilliVanilli Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har alltid vært tynn/slank, men alltid villet ha bittelitt smalere lår. Og i og med at jeg aldri har vært store jenta sier det seg selv at jeg måtte slite riktig så mye for å gå ned tre-fire kg.. Spiste lite(gikk mye sulten) og trente hver eneste dag i 2 uker. Funket fint for vektnedgangen, men gikk selvfølgelig alt opp igjen. Har ikke sjans i havet til å opprettholde en slik livsstil, sunt er det heller ikke!
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Kort fortalt: - Skrev opp alt jeg spiste. - Spiste mye proteiner til frokost (typisk egg, melk, yoghurt) - Droppet brus og sjokolade i ukedagene - Byttet gradvis ut matvarer med sunnere alternativer, som f.eks vanlig ost til lettost, lettmelk til skummet melk o.l - Trente 5 ganger i uka, hovedsaklig styrke Dette gjorde at jeg gikk ned 20 kg på 1 år. 5
Igin Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Gikk ned 12 kg ved å kutte ned på måltidsstr. og jogging 2-3ganger i uka, over en periode på to år. Kroppen ble slaskete... Gikk ned ytterligere 6 kg på et par mnd ved styrketrening 4 ganger i uka (to-splitt). Ingen cardio. Max 1500kcal/dag. Lite sjokolade. Kroppen ble stram 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 1. Bevisstgjøring, dvs nedskriving av det jeg spiste (gratis registrering på vektklubben.no) 2. Dette førte i første omgang til en aha-opplevelse, som tvang meg til å velge "sunnere" alternativ med mer proteiner for å få nok næring men samtidig få nok kalorier. 3. Gikk mye tur, for å ikke ødelegge for meg selv med å miste motivasjon av store krav om trening i begynnelsen. Mye vil ha mer, og det har blitt en naturlig økning i aktivitetsnivået. 4. Ikke nektet meg noe, men lagde meg avtaler med meg selv om at jeg f.eks skulle spise en sjokolade på lørdag, litt popcorn, whatever som jeg hadde lyst på, ikke i ubegrensa mengder, men at på lørdag, da skulle jeg spise digg. Evt regnet jeg inn et par sjokoladebiter ihverdags-regnskapet av kalorier. Så det jeg egentlig gjorde var å lage ukes-regnskap, slik at jeg da så at jeg kunne spise det i dag, men da måtte jeg være flinkere i mårra osv. 5. Prøvde å erstatte godteri/småspising med noe annet, f.eks druer, melon osv. Etter en liten stund merket jeg at kroppen følte seg bedre/renere osv uten godteri 6. Som i ovennevnte punkt - fokuserte på DE GODE FØLELSENE jeg fikk av å spise sunt, lite nok og bevege meg. FOkuserte på DE DÅRLIGE FØLELSENE jeg fikk av å sprekke med masse drittmat. 7. Veide meg en gang i uka, på morgenen før frokost, etter do. Dette har gitt meg minus ca 10 kg. Det gikk ganske sakte, men for meg var det det som funket, har ikke noe tro på total omveltning raskt, med ekstremt mye trening og strengt regime, jeg begynte i det små og lot det utvikle seg av seg selv pga at jeg merket jeg ble i bedre humør både fordi jeg inntok riktigere mat og beveget meg, men også fordi jeg ble så glad og stolt når jeg klarte å overholde målene, og ble sånn sett motivert til å prøve å utvide målene litt og litt. Så alfa omega for en slik metode er å være FORNØYD når du går på vekta og ser at det "bare" er 300 gram ned. Holder du ut en uke til er det kanskje 300 til, og det blir eterhvert til kiloer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Lurer på hvordan dere som har mista noen kilo har klart det Utifra ulike tråder her og andre steder virker det som det er like mange metoder som slankere. Får inntrykk av at "sunn fornuft" fungerer best, men samtidig er det jo noen som lett får bort overflødig fett, mens andre sliter mer. Noen fokuserer på kosthold, mens andre spiser det de vil og konsentrerer seg om trening. Hvordan har DU klart å slanke deg/ komt i bedre form? Startet med å trene mer og ikke endre matmangden. Slik fikk kroppen nok mat til å bygge opp musklatur som i sin tur forbrenner energi når jeg trener. Er bevist på å trene svært variert, slik at jeg ikke går lei. I den grad jeg har endret kostholdet så er det snakk om like mange kalorier, men større andel marint fett og protein. Mindre korte karbohydrater. Har IKKE brukt noen mirakelkur eller noen fantastisk metode. Jeg har gjort en begrenset og varig endring av livsstil. Vektnedgangen har gått sakte og gjevnt over lang tid. Noe av det viktigste har vært å være klar overfor meg selv at jeg prioriterer tid til trening. Det er tid som er satt av til dette. Dersom du har samboer, barn, venner, svigerforeldre så bare gi de klar beskjed om at mellom 1730 og 1830 så trener du. Dersom de ikke finner skoene sine eller skal et eller annet i den perioden så må de klare det selv og skal IKKE komme å mase på deg. Tror mange misslykkes fordi de over tid ikke klarer å finne tid til trening i hverdagen. 1
Gjest Elfrida Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har laang erfaring med mislykket slanking, og vet etterhvert mye om hva som ikke fungerer for meg. Det som fungerer godt er å gå til en lege eller ernæringsfysiolog eller annen profesjonell person, og be om oppfølging og råd i forhold til vektnedgang. Det å vite at man har en avtale om noen uker gjør det enklere å holde seg til sunn mat og gode vaner, og det er utrolig fint å ha en person å diskutere slike ting med som kan gi gode og kunnskapsrike råd, og som kjenner til vanlige utfordringer man møter på veien. En annen ting jeg har jobbet mye med er å slutte å bruke mat som belønning, og da særlig søtsaker og annen drittmat. Jeg kan fremdeles spise litt søtt, men da er det som kos og i selskaper, ikke fordi jeg er litt deppa, sliten, kjeder meg eller fortjener det. Så jeg driver og finner andre måter å belønne meg selv på, for jeg har funnet ut at jeg har litt behov for det. Andre små og store belønninger som jeg har brukt er for eksempel et glass vin, litt fancy flaskevann, kjøpe en ting jeg har ønsket meg lenge når jeg har nådd et visst mål. I tillegg har jeg belønnet meg selv med helt andre ting, som å rydde i gammelt tøy og kaste eller gi bort det som har blitt for stort - jeg får en veldig god følelse av å rydde litt! Hvis man sliter med trøstespising/"kjede seg"-spising må man passe på å stoppe seg selv når man er i ferd med å spise noe uten at man er sulten, og tenke etter hvorfor man gjør det - er det noe annet man egentlig har lyst til? Så skal det sies at jeg fremdeles er overvektig, så dette er ikke noen fasit! Men jeg tror at man må tenke helhetlig: matvaner, treningsvaner, og det følelsesmessige som går på både selvfølelse og grunner til at man spiser mer enn man egentlig trenger. OG ikke prøv å gjøre alt på en gang, men start i det små med enkle endringer. 2
Capricorn Skrevet 7. mai 2011 #10 Skrevet 7. mai 2011 Kuttet kraftig ned på karbohydrater. Ikke noe godteri selvfølgelig. Regelmessig trening, styrke, yoga og turer. Har ikke gått ned så mye i vekt, men kroppen er strammere og har derfor fått på meg gamle bukser Er derfor ikke så fokusert på vekta lenger, men mer på å opprettholde trening og kostholdet. 2
Sekretæren Skrevet 7. mai 2011 #11 Skrevet 7. mai 2011 Begynte å trene tung styrketrening, la om kostholdet 2
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. mai 2011 #12 Skrevet 7. mai 2011 -spiste når jeg var sulten, stoppet med en gang jeg kjente metthetsfølelse(ikke noe "bare spise litt til fordi det er så godt" ) -trene/være litt aktiv hver dag -kun spise snop og drikke brus på lørdagene. Gikk ned 18 kg på 6 mnd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #13 Skrevet 7. mai 2011 Jeg gjorde ikke noe annet enn å slutte med alt usunt, brus / godteri osv. spise sunt og fikk meg en svær hund som jeg trente mye med hver dag og gikk 2 mil 4 ganger i uka. gikk ned 20 kilo på 3 mndr. 2
Gjest Trolltausa Skrevet 7. mai 2011 #14 Skrevet 7. mai 2011 Det som har hjulpet meg veldig har vært bevisstgjøring med tanke på porsjonsstørrelser og aktivitet, og det å sette meg små mål som holder meg motivert, framfor å sette meg for tøffe mål, og bli demotivert når jeg ikke klarer å nå målene. Og jeg bestemte meg for å bruke tid... laaaang tid. Jeg satte meg ett overordnet mål, og ønsket å bruke maksimalt 18 måneder på å nå målet. Gjennom hele perioden har jeg også satt meg små delmål som ikke har noe med vekt å gjøre i det hele tatt, som for eksempel: - Denne uken skal jeg gå 15 minutter mer hver dag enn jeg vanligvis gjør. - Dette er uken før menstruasjonen, jeg blir sikkert søtsugen, men skal ikke spise mer enn 2 ruter mørk kokesjokolade (ca 15 g) om dagen. - Denne uken skal jeg spise frukt i stedet for lørdagsgodt. Dette har fungert godt for meg. Og bare for å beskrive hvor langsom vektreduksjon jeg bestemte meg for: Det gjenstår i underkant av 4 kg til målet er nådd, og jeg har 7,5 mnd igjen på å nå målet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #15 Skrevet 7. mai 2011 -levde på fedon produkter og nutrilett-shakes (skummelt få kalorier, så jeg vil ikke nevne dagsinntaket engang) -trente 4 til 5 ganger ukentlig gikk ned 50% av min egen kroppsvekt på 6-7 mnd (....nå venter jeg på kritikk og refs.. fra feige anonyme brukere vel og merke) 2
Envy Skrevet 8. mai 2011 #16 Skrevet 8. mai 2011 Jeg startet med å legge om kostholdet. Vekten ble da stabil, men gikk ikke ned noe særlig. Har nå begynt å kjøre tung styrketrening et par ganger i uka og cardio et par ganger i uka. Har også lagt om kostholdet ytterligere, og kan innrømme at jeg er ganske streng med meg selv nå, dvs ingen sjokolade, selv ikke i helgene. Og aldri "hmm, vi finner ikke på hva vi skal ha til middag, da tar vi bare pølser/hamburger". Bevisstgjøring på hva man gjør, hvordan man beveger seg og hva man putter i munnen tror jeg er en viktig ledetråd!
Havbris Skrevet 8. mai 2011 #17 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Gikk ned 20 kilo på 1 1\2 år: - skaffet meg mer kunnskap om kosthold. Sluttet med usunn småspising - mer fisk og hvitt kjøtt, mer grønnsaker og frukt og grovt rugbrød. Lager all mat fra grunnen av. Ingen store omveltninger men middagsmenyene har blitt mer spennende siden jeg startet å utforske nye ingredisenser og kryddere! - mer fysisk aktivitet i form av sykling og gåturer i relativt bra tempo - har ikke snop etc i huset Vekta har holdt - går gjerne opp 3-4 kilo på vinteren men de går fort av igjen når vår og sommer kommer! Endret 8. mai 2011 av Havbris 2
Eske Skrevet 8. mai 2011 #18 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Jeg teller kalorier og fører inn alle måltider på Vektklubben.no. Dette har gjort meg mer bevisst på hvilke mattyper jeg velger, og jeg har fått fo vane å alltid tenke "Er det verdt det?" før jeg "unner" meg noe jeg strengt tatt ikke behøver. (Når det er sagt lever jeg veldig godt, jeg spiser mye frukt og faktisk en del is, for fokuset hos meg er kaloribudsjettet samt et variert kostholdt - selv om jeg kanskje burde fokusere enda emr på sunne matvarer.) Har ikke gått ned enormt mye enda, men har mistet 5 kilo på ca 10 uker og er godt fornøyd med det, jeg stresser ikke (Og jeg ser nå at jeg med min pinglenedgang kanskje ikke skulle vært i denne tråden her hvor det kun er storslankerer som svarer..... My bad.) Endret 8. mai 2011 av Eske 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #19 Skrevet 8. mai 2011 Dette er sikkert ikke et oppløftende svar fra en jojo-slanker. Men min erfaring er at tiltakene bare hjelper i perioder, så venner kroppen seg til det. Kroppen er designet for å overleve og forberede seg på hungersnød. Jeg har opplevd å rase ned i vekt ved å spise sunt og trene, men etter en stund stopper det opp. Og så begynner jeg å fyke oppover igjen, og det med nøyaktig samme diett og trening som jeg gikk ned i vekt med. Og det blir bare vanskeligere med alderen.
#Mj# Skrevet 8. mai 2011 #20 Skrevet 8. mai 2011 jeg har funnet ut at jeg faktisk er veldig gla i å trene, så nå trener jeg hvertfall 4-5 ganger i uken. jeg pleier å velge sunnere når jeg vet at jeg skal trene senere så for meg forandrer kostholdet seg til det bedre automatisk når jeg trener mer. jeg prøver å alltid ha masse frukt tilgjengelig og heller spise det på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå