Gå til innhold

Kan psykopater/psykisk syke menn bli glade i andre enn seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen psykopater som kan svare for seg da?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer virkelig om de er i stand til å elske andre enn seg selv og sine issues.

En psykopat kan elske omsorgen og kjærligheten du gir, men vil aldri elske deg.

En psykopat gir aldri noe uten å få noe større og bedre tilbake, og evner ikke å se andres følelser og behov, det er bare psykopatens følelser og behov som teller.

Dette gjelder ikke bare for en partner, men også overfor barn.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen psykopater som kan svare for seg da?

En psykopat vet ikke at han/hun er psykopat, så nei, du vil ikke få svar fra en psykopats perspektiv her.

• Liker 1
Skrevet

Megetsigende overskrift på denne tråden i grunn. Hvorfor begrense seg til menn? Og slash psykisk syke? Wtf?

Det trådstarter nok lurer på er om kjæresten/eksen, som hun har valgt å tro er psykisk syk fordi han har vært slem, vil kunne forandre seg. Svaret på det, med utgangspunkt i den menneskelige psyke generelt, er "sannsynligvis ikke".

Gjest Meeda
Skrevet

Sikkert, men interessant problemstillig likevel. Men skivebom å generalisere psykisk syke og deres kjærlighetsliv.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er Psykopat. Jeg er 31 år men har kone og barn. Jeg elsker mitt barn over alt på jord, min kone setter jeg stor pris på og er veldig glad i. Jeg kan bli forelsket som alle andre.

Jeg er en mester i manipulere alt og alle, jeg får alltid viljen min om det så gjelder venner, familie, doktorer, psykologer, politi og rettsvesen.

Jeg har aldri vært i fengsel og har rent rulleblad.

Jeg mangler som de fleste empati, jeg forstår ikke at hvis kona mi sitter å gråter hvis det er noe jeg har gjort eller sagt at jeg må trøste henne, si unnskyld, og jeg forstår heller ikke hvorfor i helsikke hun gråter. Jeg kan synes synd på mitt barn hvis hun er lei seg, er som vi har et helt annet bånd enn noen andre.

Hva skal jeg si, en Psykopat er nok for det meste normal, han gjør alt for å overleve, blir man presset så gjør man alt, og man vet å utnytte andres mennesker svakepunkter uten å tenke over at det vil såre personen. Normale folk vil jeg tro vil nok tenke seg om eventuelt før man gjør dette.

Jeg er ikke voldelig, har aldri slått noen som helst. Jeg kunne manipulere folk som liten til å skade seg selv, eller gjøre sprø stunt og skade seg og jeg egentlig syntes det var morsomt.

Men, jeg tror neppe vi kan endre oss, vi er vel født på denne måten.

• Liker 1
Gjest Maneater
Skrevet

En psykopat kan elske omsorgen og kjærligheten du gir, men vil aldri elske deg.

En psykopat gir aldri noe uten å få noe større og bedre tilbake, og evner ikke å se andres følelser og behov, det er bare psykopatens følelser og behov som teller.

Dette gjelder ikke bare for en partner, men også overfor barn.

Slik jeg ser det så kan vi mennesker ha forskjellige grader av egoisme uten at man nødvendigvis er psykopat. Man bør jo være forsiktig med å stemple noen som psykopat.

Det virker jo som om noen snakker om andre som psykopater bare disse sitt handlingsmønster passer inn i sin egen agenda.

Noen ganger, når noen sårer oss, så kan vi lure på om den andre er psykopat.

Gjest Maneater
Skrevet

Slik jeg ser det så kan vi mennesker ha forskjellige grader av egoisme uten at man nødvendigvis er psykopat. Man bør jo være forsiktig med å stemple noen som psykopat.

Det virker jo som om noen snakker om andre som psykopater bare disse sitt handlingsmønster passer inn i sin egen agenda.

Noen ganger, når noen sårer oss, så kan vi lure på om den andre er psykopat.

...skulle være - ikke passer inn i sin egen agenda.

Gjest Harriet
Skrevet

Så et program på TV for ikke så lenge siden hvor det ble sagt at det faktisk ikke er så mange som er psykopater. Det er et svært misbrukt ord ... endel kan ha psykopatiske trekk - men det er noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er Psykopat. Jeg er 31 år men har kone og barn. Jeg elsker mitt barn over alt på jord, min kone setter jeg stor pris på og er veldig glad i. Jeg kan bli forelsket som alle andre.

Jeg er en mester i manipulere alt og alle, jeg får alltid viljen min om det så gjelder venner, familie, doktorer, psykologer, politi og rettsvesen.

Jeg har aldri vært i fengsel og har rent rulleblad.

Jeg mangler som de fleste empati, jeg forstår ikke at hvis kona mi sitter å gråter hvis det er noe jeg har gjort eller sagt at jeg må trøste henne, si unnskyld, og jeg forstår heller ikke hvorfor i helsikke hun gråter. Jeg kan synes synd på mitt barn hvis hun er lei seg, er som vi har et helt annet bånd enn noen andre.

Hva skal jeg si, en Psykopat er nok for det meste normal, han gjør alt for å overleve, blir man presset så gjør man alt, og man vet å utnytte andres mennesker svakepunkter uten å tenke over at det vil såre personen. Normale folk vil jeg tro vil nok tenke seg om eventuelt før man gjør dette.

Jeg er ikke voldelig, har aldri slått noen som helst. Jeg kunne manipulere folk som liten til å skade seg selv, eller gjøre sprø stunt og skade seg og jeg egentlig syntes det var morsomt.

Men, jeg tror neppe vi kan endre oss, vi er vel født på denne måten.

Du lever med en kone du setter stor pris på.. Aldri vært forelsket i henne?

Men når du ser folk gråter, og når andre gir uttrykk for at de er såret på grunn av deg og dine handlinger; du sier at du ikke skjønner at du skal si unnskyld, men når noen er åpenlyst såret er det vel rimelig åpenlyst? Sier du aldri unnskyld bare for å lette den andres smerte selv om du ikke mener det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonym 09:56:

Jo jeg har nok vært forelsket i henne i starten som er veldig normalt. Og hun er mor til mitt barn, så jeg er glad i henne og bryr meg mye om henne.

Min samboer har bodd sammen med meg i mange mange år, hun sier i fra når jeg sårer henne, og sier sårende ting som hun vet er bare for å være jævlig, til henne sier jeg da unnskyld og at jeg ikke mente det bla bla. Men det er fordi hun sier i fra og fordi jeg bryr meg om henne. Andre som jeg sårer sier jeg jo ikke unnskyld til, jeg føler ikke deres smerte, som oftest har jeg jo sagt det for å såre den personen, og hvorfor da si unnskyld etterpå så lenge man ikke vil oppnå noe.

Gjest Psykopaten
Skrevet

Er dama fornøyd i forholdet deres?

Gjest Lurekuk
Skrevet

Flere som er sammen med psykopat?

Skrevet (endret)

Jeg er ikke sammen med en psykopat, men moren min var det. Fra jeg var 10 år til jeg var 16.

Utad virket han som verdens mest fantastiske mann. Intellegent, hjelsom, betenksom, artig, engasjert, veltalende osv. osv.

Det folk gjerne ikke merket, var hans ekstremt gode manipulative evner. Det er helt ekstremt hvor flink noen kan være til å manipulere et menneske til å gjøre det en vil, uten at mennesket skjønner det selv.

innenfor døren var han til tider den perfekte mannen beskrevet over, og fram til jeg fant ut om hva slags person han var, så forgudet jeg han. Mens andre ganger var han en grusom person. Hjernevasket moren min til å bli et skall av seg selv, uten tro på at hun var en god person, og ikke den udugelige personen han skisserte. I tillegg var han voldelig, når "begeret" rant over som verst. En gang klikket han fordi hun hadde fått nummeret til en kollega som det var relevant å ha nummeret til. Mens andre ganger ble ansiktet hans kaldt og sint, dersom jeg nevnte en tidligere venn av mamma som hadde en hund jeg likte. Jeg så det ikke da, men jeg husker det nå når jeg tenker tilbake på det. Husker også hvor fort mamma avviste meg og prøvde å snakke om noe annet. Antar det var fordi hun var redd han skulle bli sint.

Mamma dumpet han flere ganger etter slike ille episoder, men på et eller annet vis klarte han å slå kloa i henne igjen, og hun tok han tilbake. Dråpen var etter en episode, etterfulgt av at han "brøt" seg inn og det ble litt slåing både på mamma, naboen og masse utskjelling og sånt. Denne episoden var jeg vitne til. Plus at jeg hadde plukket opp veldig mange småting opp gjennom årene.

Da jeg var 16 år vitnet jeg i rettsak mot han, og jøsses så mye han løy i retten. Manipulerte til og med broren og sønnen sin til å sitte der og lyve. Han ble dømt, riktignok.

Men vi fikk ikke fred, skal vite. Jeg ble blant annet anmeldt dagen etter at vi tilfeldigvis gikk forbi hverandre på gata. Anmeldt for herverk på eiendommen hans. Yeah right.

Jeg som datter til moren min er kjempestolt av henne for å kommet seg ut av denne mannens klør. Det må ha krevd et enormt mot. Spesielt med tanke på hvor nedbrutt hun var. Vi har vel alle reaksjoner etter dette. Både jeg, min søster og mamma. Hver gang jeg ser han, eller tror jeg ser han, så settes mange følelser i sving. Hat, redsel, sinne, sårhet osv.

Det er helt forferdelig å tenke på at det finnes slike mennesker som dette i verden. Det verste er at det er så utrolig vanskleig å avsløre dem. At de er så overbevisende og manipulerende at de får venner og familie til å tro at dem er perfekte, mens kjæresten som har fått nok og som har anmeldt og prøver å komme seg ut av forholdet, blir i øynene til alle sammen sett på som syndebukken.

Men jo, jeg tror en psykopat kan være glad i kjæresten, på en eller annen måte. Bare ikke sånn som vi elsker kjæresten vår. De har alt for mye kjærlighet når det kommer til seg selv, at det er vel ikke plass til stort mere.

Endret av Teriyaki
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke.

Annonse
Skrevet (endret)

Vel, jeg er Psykopat.

dette var en meget spesiell uttalelse... et av kjennetegnene på en psykopat er nemlig at vedkommende ikke evner å engang tenke tanken at man selv er syk. Enten lider du av en annen psykisk sykdom, eller så synes du begrepet "psykopat" er en hedersbetegnelse.

Anbefaler alle å lese Grete Nordhelles bok "Manipulasjon". Her redegjøres det for forskjellene mellom ridid manipulasjon og psykopati. De fleste vi møter i hverdagen som omtales som psykopater, er egentlig bare meget dyktige manipulatorer; de vet at det de gjør ikke er rett, og nettopp det er en fordel når man skal manipulere andre mennesker.

Psykopater tror fullt og helt på at deres virkelighetsbilde er korrekt, de kan gå over lik for å få viljen sin. Psykopater er således mindre startegiske enn manipulatorer, og havner derfor ofte i fengsel for grove lovbrudd. Manipulatorene derimot, klarer å unngå lovens lange arm. Siden de er klar over at de handler urett mot andre mennekser, kan de også ta sine forholdregler for å hindre å bli oppdaget.

Endret av straamann
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke jeg møter en ordentlig og bra fyr snart som tar meg bort fra dette grepet han har om meg... I will go cooococococococococococo. For et mareritt det er, takknemlig for at man kan blåse ut litt her :sjenert:

Gjest usmc
Skrevet

Nå er det stor forskjell på ordene psykopat og psykisk syk. En mann som er psykopat er en helt annen mann, enn en som sliter med depresjon, angst eller personlighetsforstyrrelser. En psykopat er en psykopat og kommer alltid til å være det, med mindre personen kommer i behandling.

Les litteratur av Dr. R. D . Hare (PCL II) og du vil forstå at psykopater kjennetegnes med avvikende psykopatologi. De kan ikke endres slik at de blir friske. Andre diagnoser med likehets trekk kan misstolkes som psykopati. Eksempler er borderline, ADHD og rusutløst atferdsforstyrrelser. Mennesker med disse diagnoser lider når de blir stigmatisert som psykopater av andre som ikke har kunnskapen eller kjenner deres lidelser godt nok. Skill mellom psykopater og sosiopater. Skillet er medfødt eller resultat av andre forhold og evne til empati og manglende empati. Sosiopaten ville ved konfrontasjon si at han angrer, mens psykopaten ville si at han hjalp offeret som jo var en som allerede hadde et jævlig liv.

Finnes gode bøker på norsk av Dahl og Dalsegg. De er journalist og psykiater ved Ila.

Så det finnes i dag få effektive tiltak opp mot en gruppe som er voksende hånd i hånd med et samfunn som dyrker narsissus. Screening fra USA viser en økning fra 2% til 6,3% av befolkningen med psykopatiske trekk. Håper infoen kan sette lys på en alvorlig utvikling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på psykdommen det..

Skrevet (endret)

Så det finnes i dag få effektive tiltak opp mot en gruppe som er voksende hånd i hånd med et samfunn som dyrker narsissus. Screening fra USA viser en økning fra 2% til 6,3% av befolkningen med psykopatiske trekk. Håper infoen kan sette lys på en alvorlig utvikling.

Dette er interessant. Det er helt klart at vårt samfunn som dyrker individet, skaper grobunn for at det utvikles psykopatiske trekk hos sårbare mennesker. Det er en alvorlig problemstilling, fordi en person med psykopatiske trekk kan gjøre stor skade på sine medmennekser selv om vedkommende ikke kan diagnostiseres som psykopat. Jeg har et par tilfeller i min omgangskrets som jeg med stor sannsynlighet kan si har psykopatiske og/eller manipulative trekk... disse personene er usedvanlig flinke til å påføre andre dårlig samvittighet, og vil paradokasalt nok derfor være de siste som blir mistenkt for å være manipulative/psykopatiske av de rundt dem som ikke er like bevisste på problemet som meg.

Endret av straamann
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...