Gå til innhold

Kan psykopater/psykisk syke menn bli glade i andre enn seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer virkelig om de er i stand til å elske andre enn seg selv og sine issues.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er de. Selv om at psykopater mangler mye empati så betyr ikke det at de ikke kan føle kjærlighet.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det stor forskjell på ordene psykopat og psykisk syk. En mann som er psykopat er en helt annen mann, enn en som sliter med depresjon, angst eller personlighetsforstyrrelser. En psykopat er en psykopat og kommer alltid til å være det, med mindre personen kommer i behandling.

• Liker 10
Gjest Han_med_svaret
Skrevet (endret)

Nå er det stor forskjell på ordene psykopat og psykisk syk. En mann som er psykopat er en helt annen mann, enn en som sliter med depresjon, angst eller personlighetsforstyrrelser. En psykopat er en psykopat og kommer alltid til å være det, med mindre personen kommer i behandling.

Behandling ueffektiv.

Endret av Han_med_svaret
  • Liker 2
Gjest Meeda
Skrevet

Å komme i behandling for psykopati er ingen særlig sikkerhet for at man blir bra, man er fortsatt veldig usikker på behandlingsform, og så langt gjøres det med dårlige resultater.

Gjest Applecore
Skrevet (endret)

Da er han jo psykisk syk, siden han trenger behandling.

Kategorien psykisk syk er bred; den favner alt fra angst og depresjoner til personlighetsforstyrrelser til vrangforestillinger og splittet personlighet osv osv.

En annen betegnelse for psykopati er antisosial personlighetsforstyrrelse.

Det kan behandles, men personen får sjelden hjelp fordi vedkommende mener at h*n ikke trenger hjelp, og dessuten kan være såpass manipulerende at det er vanskelig å avdekke og behandle lidelsen.

Det er langt større sannsynlighet for at vedkommende havner i fengsel i stedet; da er det bare å håpe at h*n får hjelp der...

Endret av Applecore
  • Liker 1
Gjest Meeda
Skrevet

Da er han jo psykisk syk, siden han trenger behandling.

Kategorien psykisk syk er bred; den favner alt fra angst og depresjoner til personlighetsforstyrrelser til vrangforestillinger og splittet personlighet osv osv.

En annen betegnelse for psykopati er antisosial personlighetsforstyrrelse.

Det kan behandles, men personen får sjelden hjelp fordi vedkommende mener at h*n ikke trenger hjelp, og dessuten kan være såpass manipulerende at det er vanskelig å avdekke og behandle lidelsen.

Det er langt større sannsynlighet for at vedkommende havner i fengsel i stedet; da er det bare å håpe at h*n får hjelp der...

Større sannsynlighet for at vedkommende havner i fengsel... For en kommentar. Nå er ikke de fleste psykopater kriminelle, de eneste man har klart å undersøke tilstrekkelig har vært innsatte, de fleste oppsøker ikke noe helsevesen, og om de gjør det er de for smarte til å la seg avsløre.

Og nå er det vel ikke slik (selv i "fantastiske" norge) at det flommer over av psykiatrisk hjelp i fengselet. Realitycheck!

• Liker 2
Gjest Mian
Skrevet

Min far er psykopat.

Han elsker seg selv, min yngste søster, katten og motorsykkelen. Der går grensa for hva det er plass til i det hjertet.

• Liker 2
Gjest Applecore
Skrevet

Større sannsynlighet for at vedkommende havner i fengsel... For en kommentar. Nå er ikke de fleste psykopater kriminelle, de eneste man har klart å undersøke tilstrekkelig har vært innsatte, de fleste oppsøker ikke noe helsevesen, og om de gjør det er de for smarte til å la seg avsløre.

Og nå er det vel ikke slik (selv i "fantastiske" norge) at det flommer over av psykiatrisk hjelp i fengselet. Realitycheck!

Nei, men såvidt jeg har forstått er det vanlig å få en psykiatrisk vurdering når man blir satt inn.

Videre behandling skranter det vel mer på.

Det er forøvrig ikke så rent sjeldent at en psykopat havner i fengsel, et av hovedtrekkende er jo nettopp det at de mangler empati og i mange tilfeller kan ha en svært agressiv adferd.

Så jo, det er nok langt flere psykopater som havner i fengsel enn hos en psykolog.

Og da er det vel også lettere å få øye på dem der.

Forøvrig så leser jeg på wikipedia at et av syptomene på listen som bruker når diagnosen stilles er:

"Svikt under prøvetid eller løslatelse"

I rest my case.

• Liker 1
Gjest Meeda
Skrevet

Kan ikke annet enn å elske mennesker som baserer sin viten på wikipedia..

Slå opp i en bok eller ti du :)

Gjest Applecore
Skrevet

Kan ikke annet enn å elske mennesker som baserer sin viten på wikipedia..

Slå opp i en bok eller ti du :)

He he...

Det jeg refererer til er testen PCL-R, eller Hare Psychopathy Checklist, om du vil.

Den brukes innen psykiatrien verden over og jeg tror du vil finne referanser til den i ganske så mange bøker ;)

Skrevet

Psykopater kan jeg ikke uttale meg om, men at det stilles spørsmål ved om psykisk syke (uten noen presiseringer) kan bli glad i andre må jeg si overrasker meg.

Klart de (vi) kan det.

• Liker 4
Gjest Meeda
Skrevet

Takk du, jeg vet veldig godt hva det er da jeg må bruke den ukentlig, uten at det gjør den til lovsamling. Det jeg prøver å si er at størsteparten av psykopater er ekstremt intelligente og sjarmerende mennesker. De kan som alle andre være tilbøyelige til å begå kriminelle handlinger, men det er en svært liten brøkdel.

Skrevet (endret)

Jeg leste en gang en artikkel om psykopati hvor de skrev at den eneste måten å ikke havne under en psykopats regime var å gjøre seg selv sterkere enn den andre, og mindre sårbar for dennes væremåte, tilbakemeldinger og alt det der..

De aller fleste er enige i at å tro man kan "forandre" den litt slemme mannen er idioti - og at det er umulig, man kan ikke "helbrede" psykopati...

Journalisten Aud Dalsegg skrev /utgav i 1997 en bok som het "sjarmør og Tyrann" nettopp fordi en psykopat kan være verdens herligste i det ene øyeblikket for så å snu uten grunn og bli verdens verste - hvordan beskytter man seg mot slikt?

Jeg leste et sted at hun nå jobbet med en oppfølger til denne boken som ble oversatt til bla a dansk. Tror det var sammen med en advokat eller noe hun nå holder på med en bok om hvordan komme ut av en psykopats grep.. Tror TS (hvis du er sammen med en) at den boken kan være verdt å lese..

Det er ikke uten grunn alt helsepersonell og de med personlig erfaring alle råder en til å komme seg ut av psykopatens grep! De aller fleste som lever med en psykopat ender til slutt opp å tro at det skal være slik, at det er de som er problemet, hjernevasket er en ofte brukt beskrivelse på "ofrene"

Det er ofte ekstrem sjalusi og kontroll med i bildet, nedverdigelser eller nedvurderinger av deg som person og dine evner som gir en dårlig selvbilde og skaper usikkerhet, utleveringer av dine intime og personlige issues i plenum fordi det får deg til å føle deg liten for eksempel, det kan være trusler, vold, forvirring... Det er alltid din feil - uansett, og aldri kan du argumentere godt nok fordi psykopaten vet bedre..

En dyssosial personlighetsforstyrrelse har en del kjennetegn, ett av dem er likegyldighet til andres følelser - dersom et menneske er likegyldig til andre hvordan kan de da elske?

De er ekstremt selvopptatte, i så stor grad at andre ikke er verdig en plass fordi de selv opptar all plass - kan et slikt menneske elske?

Det kan nok behandle andre bra fordi det fremstiller dem selv bra, men jeg er skeptisk til om de virkelig kan elske et annet menneske i den grad vi "normale" elsker, i den grad vi er villige til å gå den ekstra milen for at andre skal ha det bra, at vi setter andre foran oss selv i enkelte situasjoner osv osv osv..

Kanskje denne linken kan være et sted å starte hvis man vil lese litt mer;

lenke

Det er en artikkel i 11 deler om psykopati..

legger til; det sies at de aller fleste har møtt minst en psykopat i sin tid og at alle beskriver opplevelsen som ubehagelig...

kanskje en tankevekker..?

Endret av Carrot
  • Liker 2
Gjest enois
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

enois, mod

Gjest Applecore
Skrevet

Takk du, jeg vet veldig godt hva det er da jeg må bruke den ukentlig, uten at det gjør den til lovsamling. Det jeg prøver å si er at størsteparten av psykopater er ekstremt intelligente og sjarmerende mennesker. De kan som alle andre være tilbøyelige til å begå kriminelle handlinger, men det er en svært liten brøkdel.

Hvorfor står det da bl.a på testen at svært mange begår lovbrudd før den kriminelle lavalder?

Det meste tyder da på at de er langt mer tilbøyelige til å begå kriminelle handlinger enn de fleste mennesker?

De fleste får da også diagnosen etter å bli "tatt" for noe, eller hva?

Det er først når den negative adferden blir tydelig at de rundt blir obs på problemet, og det er vel få psykopater som frivillig går til psykolog pga adferden sin.

Poenget mitt var ikke at de fleste psykopater havner i fengsel, men at det er mer sannsynlig at de havner i fengsel før de havner hos en psykolog (med mindre det er tvungen behandling).

Gjest Applecore
Skrevet

Og man trenger forøvrig ikke være usjarmerende for å være kriminell, mange som har begått alvorlige kriminelle handlinger blir beskrevet som usedvanlig karismatiske.

Gjest Meeda
Skrevet

Nei.. Størst sannsynlighet er det at vedkommende lever sitt liv og aldri møter helsevesenet i form av å være psykopat.

Det er ufattelig vanskelig å diagnostisere en pasient som psykopat, det er faktisk en av de mest infløkte diagnosene som finnes, samt at de gjeldende personene er svært distanserte ift evt behandling, også om man er domfelt og innsatt.

Når det gjelder følelser tror jeg nok psykopater evner å ha følelser for andre, men at det er veldig mye mer selektivt enn hos andre. Det er iallefall det jeg har erfart.

Gjest gjest
Skrevet

Signerer denne. Jeg er per definisjon psykisk syk, men jeg er antakeligvis mer glad i familien min, enn i meg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...