Gå til innhold

Studenter: Hvordan overlever dere sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og lurer litt på hvordan dere andre studenter klarer dere gjennom sommeren?

Mitt budsjett er slik: Det "store" beløpet man får ved oppstarten av hvert semester setter jeg av slik at jeg fordeler 2000 kr fra dette utover hver av de påfølgende månedene. Deretter får jeg 6500 kr fra Lånekassen. Deltidsjobb har jeg grunnet intensivt studie foreløpig ikke hatt tid til, så min månedlige inntekt er på ca 8500 kr. Utgiftene er som følger: 4250 kr i husleie, ca 2500 kr i mat, ca 200 kr i linser, bittelitt i telefonregning (som jeg nesten aldri bruker), samt diesel til bilen. Dette går greit så lenge jeg får penger fra lånekassen. Jeg har lite/ingenting til overs på klær, kafé og slikt, men jeg spiser grei og sunn mat og har en ok leilighet å bo i. Totalt sett er mine utgifter på ca 7500 kr pr mnd.

Men, så kommer sommeren, og da er det jo to måneder uten inntekter. Siste utbetaling kommer i mai, dvs rundt eksamenstider for min del. Fordi jeg har eksamen har jeg null sjans til å jobbe denne måneden, så jeg har ingen muligheter til å tjene opp lønn til junimåned. Juni er derfor helt uten inntekter.

For mitt vedkommede har jeg ikke klart å finne meg sommerjobb som lar meg jobbe hele sommeren. Jeg får ikke jobbet før i juli, så min første lønning kommer i august (og da er jo sommeren alt over, og lånekassen begynner utbetalingene sine igjen).

Dvs: To måneder uten inntekt, og totalt ca 15000 kroner i utgifter. Er ganske deprimert nå, som jeg er hver sommer, og tar meg ofte i å lure på hvorfor jeg frivillig utsetter meg for et slik stress...

Kan ikke begripe hvorfor ikke staten forstår at man er student selvom det er sommer"ferie", og at det ikke nytter å jobbe med masse andre ting enn fag/skole midt i eksamensperioden?! De fleste studier er lagt opp til å være tilsvarende en heltidsjobb, og mange har mer enn nok med dette.

Jeg har forøvrig ikke rike foreldre, og regner ikke med å få noe hjelp derfra.

Er nysgjerrig på hvordan dere andre studenter takler sommeren! Det må vel finnes noen som ikke lever av penger fra mor&far disse to måneden, og som har noen lure tips og triks til oss som må klare seg selv?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sommerjobb. Ellers hadde det aldri gått!

Gjest Anuket
Skrevet

Jeg har i grunn ingen andre råd enn sommerjobb, deltidsjobb, hva som helst som kan tjene inn penger. Jeg føler som regel jeg går inn i krisemodus hver sommer, enten fordi man må flytte (depositum, regninger etc. etc. Sånn sett har jeg ikke hatt en fri hele sommeren siden jeg gikk første året på VGS.

Ingen små butikkjobber eller noe du kan søke på? Vi studenter har ikke noe rett på noe annet har jeg forstått, altså støtte fra staten utenom Lånekassen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk låne penger hjemme, jobbet som en helt i løpet av sommeren og betalte tilbake hver krone. Tok alltid ferie en eller to uker før studiestart.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

kutte utgifter (f.eks bil) og sommerjobb. Nå veit man jo hele året at sommeren kommer, så er man meget fornuftig så kan man prøve å spare litt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet meg opp masse penger før jeg begynte å studere, med sommerjobb og deltidsjobb på VGS når jeg hadde få utgifter. Disse pengene sparte jeg, og jeg bruker dem til dette formålet (å betale husleie nå som jeg er student). Dette hjelper selvfølgelig ikke deg på noen måte, men jeg tenker at du må bare prøve å finne deg en eller annen slags jobb i tillegg til den du har fått, og/eller be om å få låne hos foreldrene dine hvis de har råd til det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sommerjobb, selvfølgelig. Da jeg studerte, passet jeg på å sette av litt penger i løpet av året, i fall jeg ikke fikk sommerjobb/ikke hadde lyst til å jobbe hele sommeren. Det var ikke noe problem. Jeg hadde faktisk mye bedre råd som student, enn jeg har nå som alenemor til to og er i full jobb - med helt kurant lønn.

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg setter alltid av 10 000 kr når vi får de store beløpene i august og januar. Også sparer jeg minst 1000 kr i mnd ellers. Også har jeg heldigvis litt oppsparte midler :)

Skrevet (endret)

Jeg har heller ikke så god råd på sommeren. De siste årene har jeg fått et lite forskudd på lønn i juli (som har gått rett til husleie). Ellers så bruker jeg ikke så mye penger den siste måneden før ferien starter (travel eksamenstid), så jeg har litt penger til overs når sommeren begynner. Jeg har også fått utbetalt skattepenger alle de årene jeg har studert. I tillegg får jeg også feriepenger fra fjorårets sommerjobb. Jeg klarer meg fint hver måned og jeg vet at jeg får hjelp hjemmefra hvis det er krise (men det gjør jeg alt jeg kan for å unngå!)

Du får ikke utbetalt feriepenger eller skattepenger så du har litt å gå på?

Edit: Jeg bor gratis hjemme på sommeren, men jeg må jo betale husleie osv. på leiligheten min i studiebyen.

Endret av Rosa Pute
AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg har som sagt søkt og fått meg sommerjobb. Men dere forstår visst ikke helt hvordan dette fungerer: I mai har man eksamen. Det betyr at denne måneden må gå med til lesing, lesing og atter lesing. I juni får man ingenting fra lånekassen. For å få lønn i juni, må man ha jobbet i mai. Så sommerjobb hjelper fint lite den første måneden av sommeren (og for mitt vedkommede heller ikke i juli, da det ikke var mulig å finne jobb for annet enn i juni - og da får jeg utbetalt i august).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg har som sagt søkt og fått meg sommerjobb. Men dere forstår visst ikke helt hvordan dette fungerer: I mai har man eksamen. Det betyr at denne måneden må gå med til lesing, lesing og atter lesing. I juni får man ingenting fra lånekassen. For å få lønn i juni, må man ha jobbet i mai. Så sommerjobb hjelper fint lite den første måneden av sommeren (og for mitt vedkommede heller ikke i juli, da det ikke var mulig å finne jobb for annet enn i juni - og da får jeg utbetalt i august).

Skrevet

Jobba.

Feriepengar og skattepengar (betalte alltid ekstra skatt) dekka opp utgiftar fram til eg fekk første lønning.

Skrevet

Jeg jobber deltid året rundt, og betaler for mye skatt med vilje. Dette gjør at jeg alltid får igjen på skatten. Dette og feriepenger går til leie iløpet av sommeren.

• Liker 1
Skrevet

Klart vi forstår hvordan det fungerer; vi er studenter selv. Jeg har en deltidsjobb nå, men jeg satt ellers av penger i starten av semesteret som skulle gå til husleie for juni. På den måten var det bare juli jeg måtte bruke sommeren til å jobbe opp penger til, august får man jo stipend igjen. Nå har jeg som sagt deltidsjobb som gjør at jeg ikke trenger å være like knipen lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg skjønner det. Men det er allikevel mulig å søke og prøve å få deg en til, rett etter eksamenene. Og hvis du ikke får det, prøv å lån hos foreldrene dine. Du har liksom ikke noe annet valg, slik som jeg ser det?

Skrevet

Spør som de andre, ingen feriepenger som kommer til deg eller tilbakebetaling på skatt? For meg har det hjulpet mye tidligere. Trenger du bil? Da mener jeg virkelig virkelig trenger og ikke kan klare deg uten i det hele tatt..? Du kan jo prøvnå om de vet hva de skal studere, spesielt om du går en utdanning over flere år, da vet man gjerne sånn noe lunde hva man kan forvente i pensumliste.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle vi ikke forstå det? Jeg studerte i sju år, mener jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg jobbet.

• Liker 1
Skrevet

De alle fleste svarene du har fått går på at de planlegger fremover, og sparer penger som de f.eks kan bruke på husleien. Man vet jo flere år i forveien at det ikke kommer stipend i juni og juli (det er jo enda værre på vgs siden man da går på skolen nesten hele juni også).

Så til neste år må du bare prøve å planlegge og legge av penger. Det er også et alternativ å jobbe litt i løpet av året, ofte blir man enda mer strukturert av det også!

Ang. denne sommeren så før du (som nevnt før) kanskje spørre om et lite lån fra foreldre, eller hvis du vet du får lønn ta det på mastercardet.

Det ordner seg :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke rike foreldre. Dessuten har jeg bare en forelder. (NEI jeg fikk ikke en haug med penger da den ene forelderen døde! mange tror det)

Så jeg skjønner deg godt. Men jeg har en samboer som jobber og vi kan (såvidt) leve på hans lønn. Hadde jeg ikke hatt han ville jeg har trukket ekstra skatt på sommerjobben sånn at jeg fikk litt ekstra tilbake i juni. Også pleier jeg å spare så mye som mulig av sommerjobbpengene mine slik at jeg har de til krisetilfeller.

Skrevet

Jeg har lagt meg til den vanen å sette av de store utbetalingene fra Lånekassen i august og januar til husleie. Da vet jeg at jeg har dekt husleien gjennom hele året, også sommeren.

Jeg har en deltidsjobb og selv om det er mye stress nå i mai med eksamener prøver jeg å få jobbet litt så jeg har noe utbetalt i juni.. Og som flere andre her nevner; så får man jo tilbake på skatten (forhåpentligvis) og feriepenger utbetalt..

Så er det jobbing hele sommeren.. men tar meg råd og ikke minst lov, til å ta to ukers ferie før skolen begynner.. det synes jeg vi burde unne oss, selv om vi føler at vi MÅ jobbe ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...