Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, spørsmålet er : hvor lang tid må en gå uten mensen før en kan gå til lege å få hjelp til å få den tilbake?

Er det en bestemt tid en skal gå?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei,det er ingen bestemt tid. Men det kommer jo ann på om du vet grunnen til det eller ikke. Vet du ikke grunnen så ville jeg ha gått til legen ganske fort, etter et par mnd.

Du får hormon tbl som setter i gang mensen, men syklusen kan fortsatt være på bærtur, den gjør ikke syklusen stabil.

Skrevet

Helt uten mensen, når man vanligvis er stabil? Ca 2-4 måneder.

Dersom man vanligvis er uregelmessig venter man noe lengre.

Men det er som regel lite legen kan gjøre. Jeg mistet mensen, og fikk den aldri tilbake. Nå når jeg forsøker å bli gravid har vi prøvd medisinering som gir eggløsning, men det får fortsatt ikke i gang syklusen.

Legen henviser som regel til gynekolog, der man tar innvendig ultralyd (ser etter follikkeler (PCO)), blodprøve for å sjekke hormoner og gir primolut eller lignende for å forsøke å kickstarte syklusen. Man får da en falsk blødning, men ikke alle opplever at syklusen blir stabil etter dette. SOm regel behandler man ikke noe særlig dersom man ikke har barneønske.

Det er i utgangspunktet ikke farlig å gå uten mensen en stund, alle kvinner opplever dette innimellom.

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på!

Hvert uten i 3 mnd...

Skrevet

Jeg sluttet på p.pillene i slutten av februar. Hadde blødning 31 dager etter. nå har jeg gått 1snart 2 mnd uten noe antydning til blødning (og er ikke gravid -har testet!).

Vil jo veldig gjerne få tilbake eggløsningen min.. Er vel egentlig "prøvere" så litt drit når ikke EL er der (ser det ut som)..

Får vel vente å se.. Gir det MAX 4 mnd før legebesøk då.

Skrevet

Jeg sluttet på p.pillene i slutten av februar. Hadde blødning 31 dager etter. nå har jeg gått 1snart 2 mnd uten noe antydning til blødning (og er ikke gravid -har testet!).

Vil jo veldig gjerne få tilbake eggløsningen min.. Er vel egentlig "prøvere" så litt drit når ikke EL er der (ser det ut som)..

Får vel vente å se.. Gir det MAX 4 mnd før legebesøk då.

Når man nettopp har sluttet på pillen bør man vente lenger før man søker hjelp. Det kan ta opp til ett år før alt er helt på plass igjen. En vanlig undersøkelse vil neppe vise at noe er galt. Og medisinene de prøver ut for å kickstarte syklusen kan forverre situasjonen i stedet for å forbedre den, da kroppen bare trenger tid for å komme i gjenge igjen. Men er du usikker ring legen, de vil nok gjøre en riktig vurdering av hvorvidt det er riktig å ta det videre så fort etter pilleslutt eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg lurt på også, har gått uten i rundt 4 mnd nå,fødte for 6 mnd siden men hadde den to ganger før den forsvant helt :| jeg er den som drøyer lengst mulig for å dra til legen så gidder ikke løpe dit unødig.

Skrevet

å du salige blødning! Der kom "mensen"? tilbake igjen :)

Krysse fingrene for at syklusen holder seg noenlunde stabil fra nå, eller at spira sitter på plass i løpet av mnd.. satser på det siste :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...