Gå til innhold

Å regne ut hvor stor andel noe utgjør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eksempel:

Dersom 11 av 279 personer har en egenskap, hvor stor andel av det totale utvalget utgjør de 11? (Uttrykt på en annen måte enn 11 av 279)

Hilsen en som tror det eller ei hadde gode karakterer i matte på videregående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blir ikke det noe slik som (11 / 279) * 100% = 3.94265%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,94%? Tror ikke det er mulig å uttrykke 11/279 med en annen enkel brøk.

(Tror kanskje ikke jeg skjønner helt hva du spurte om...? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva i huleste er en enkel brøk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i huleste er en enkel brøk??

11/279 kan ikke forenkles til siden 11 er et primtall. Hadde du f.eks. hatt 14/24 kunne det forenkles til 7/12 som er en enklere brøk.

11/279 = 0,0394 = 3,94 %

Du har altså 3 måter å representere andelen på, med brøk, desimaltall, eller prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller som et forhold.

279 / 11= 25 komma et eller annet

forhold 25:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

11/279 kan ikke forenkles til siden 11 er et primtall. Hadde du f.eks. hatt 14/24 kunne det forenkles til 7/12 som er en enklere brøk.

11/279 = 0,0394 = 3,94 %

Du har altså 3 måter å representere andelen på, med brøk, desimaltall, eller prosent.

Så en enkel brøk er definert som en brøk som ikke kan forenkles mer? Jeg hadde aldri hørt det ordet før skjønner du. Det holder forresten ikke å si at den ikke kan forkortes siden 11 er et primtall. Det finnes mange brøker med 11 i telleren som kan forkortes, så lenge 11 er en primfaktor i nevneren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en enkel brøk er definert som en brøk som ikke kan forenkles mer? Jeg hadde aldri hørt det ordet før skjønner du. Det holder forresten ikke å si at den ikke kan forkortes siden 11 er et primtall. Det finnes mange brøker med 11 i telleren som kan forkortes, så lenge 11 er en primfaktor i nevneren ;)

Nei, men jeg tolker at den ikke kan erstattes med "en annen enkel brøk" som at den ikke kan erstattes med en enklere, eller tilsvarende enkel brøk mtp. at lave tall regnes som enklere enn høye, og at vi kun bruker heltall i brøken.

Takk for utdypelsen angående primtall, det jeg mente var at telleren ikke kunne deles opp til et mindre tall siden den er et primtall. Om nevneren hadde gått opp i 11, så kunne selvsagt telleren bli satt til 1 og nevneren dividert med 11, men sånn er det ikke i dette tilfellet.

Tror vi bommer litt på hensikten med spørsmålet etterhvert, men men.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men jeg tolker at den ikke kan erstattes med "en annen enkel brøk" som at den ikke kan erstattes med en enklere, eller tilsvarende enkel brøk mtp. at lave tall regnes som enklere enn høye, og at vi kun bruker heltall i brøken.

Takk for utdypelsen angående primtall, det jeg mente var at telleren ikke kunne deles opp til et mindre tall siden den er et primtall. Om nevneren hadde gått opp i 11, så kunne selvsagt telleren bli satt til 1 og nevneren dividert med 11, men sånn er det ikke i dette tilfellet.

Tror vi bommer litt på hensikten med spørsmålet etterhvert, men men.. :P

Nei da, det er ikke slik i dette tilfellet. Men følte liksom at du sa at siden 11 er et primtall kan ikke brøken forkortes mer, og brukte det som argument for at den ikke kunne forkortes. Derfor følte jeg bare for å legge til at man også må sjekke om 11 er en primfaktor i nevneren, før man er helt sikker =P. Men ja, nå er vi litt unna hva ts spurte om ja xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, 11 er et primtall, så fraksjonering er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kan du runde litt opp eller ned? I så fall er det greieste å runde nevneren opp eller ned til nærmeste multippel av 11. 279/11 = 25,3. Det vil si at du kan runde av til 1/25 eller 1/26, alt etter hva du ønsker å understreke.

"Færre enn 1/25 ..."

"Flere enn 1/26 ... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...