Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 1 macbook som snart er 1 år gammel. men sliter med at den OFTE går i kernel panic.

jeg har nå vært hos forhandler 2 ganger, den første gangen fikk jeg masse instrukser om hva jeg måtte gjøre og hvordan de skull gjennomføres, dette gjorde jeg, men det ble ikke bedre.

så leverte jeg macen min inn for 1 mnd siden, der de skulle undersøke den, og gi meg beskjed når den var sett på. når jeg var der i dag, har de kjørt en standar undersøkelse på den, og ikke funnet noe feil. men allerede når jeg leverte den inn, sa de at de så i loggen hvor ofte problemet hadde oppstått og at de var sikker på at de ville finne noe.

har også fått nye instrukser jeg skal prøve hvis det samme problemet fortsetter, det er da å formatere hele maskinen.

Men i dag har jeg altså betalt ca 700kr for å få i retur en defekt vare, forhandler vet om problemet, og har selv bvitnet at det har skjedd.

Har de lov til dette? hvor mangen ganger må jeg levere inn maskinen før jeg har rett på ny eller pengene igjen, har jo betalt litt for maskinen og ønsker å ha en maskin som fungere og ikke låser seg og må tvangs avsluttes annenhver dag.

noen som vet litt om dette temaet? eller har opplevd lignende problemer hos macforhandlere / andre forhandlere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klarer de ikke å fikse problemet på tredje forsøk, så har du rett på nye vare

Skrevet

Og du skal ikke betale for at de undersøker den for feil!

Forøvrig antar jeg at du mener forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

så de pengene jeg har betalt i dag, skal jeg ha de igjen da?

Apple spesifiserer at dersom det er en softwear feil, så dekkes ikke det av garantien. men er det en feil på softwearen, så er jo det en årsak til at varen ikke er som den skal, og da har mann vel rett på å få den reparert eller få ny?

eller er det slik at siden apple ikke dekker softwear feil, så har vi ingen rettigheter?

det kan være forbrukskjøper loven det heter.... trodde det het kjøpsloven.. men men :)

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven er mellom næringsdrivende og forbruker. Kjøpsloven er mellom forbruker 1 og forbruker 2, og mellom næringsdrivende 1 og næringsdrivende 2 ("likestilte" parter).

• Liker 1
Skrevet

så de pengene jeg har betalt i dag, skal jeg ha de igjen da?

Apple spesifiserer at dersom det er en softwear feil, så dekkes ikke det av garantien. men er det en feil på softwearen, så er jo det en årsak til at varen ikke er som den skal, og da har mann vel rett på å få den reparert eller få ny?

eller er det slik at siden apple ikke dekker softwear feil, så har vi ingen rettigheter?

Hvis feilen var der fra du kjøpte maskinen av (noe jeg vil tro er sannsynlig med mindre du har tuklet med programmvaren selv) så er dette en mangel etter forbrukerkjøpsloven (gitt at den ikke er kjøpt på et firma), og du vil kunne reklamere på varen. Dette har ingenting med Apples utrolig strenge regler å gjøre da alle som selger til det norske markedet må rette seg etter forbrukerkjøpsloven.

Forhandleren må jo gjerne ta dette på egen kappe (mot at i enkelte andre bransjer/merker får de tilbake pengene fra produsenten), og det kan være de prøver å lure seg unna.

Du skal selvfølgelig ikke betale noe hvis maskinen din har en feil!

Forøvrig er det to avhjelpsforsøk og ikke tre som mange tror (for samme feil).

Er det Eplehuset du har handlet hos eller?

Når jeg leverte inn min Mac (hardisken døde) var jeg også dum nok til å betale portoen for å sende den inn til dem...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt macen min hos EdBergen. (apple forhandler i bergen) Vi har Eplehuset og, men regner med at hvis jeg krever ny vare, så må det være hos den forhandleren jeg kjøpte den hos?

Feilen oppsto 1 gang kort tid etter at jeg kjøpte den. og har skjedd gjentatte ganger det siste året, har vært inne med den 2 ganger, men de sier det ikke går på garantien fordi de ikke kan finne noe.

Men jeg mener kjøpsloven overgår alle apples regler, og når de selv står å sier at loggen på macen har registrert at det er feil som oppstår, så burde de vel kunne gjøre noe med problemet? eller er Kernel panic noe som ikke kan fikses?

neste gang dette skjer, så går jeg inn til forhandler igjen, men hva gjør jeg da? forlanger ny mac? eller be dem fikse det? evt hvis jeg får beskjed om at jeg må betale. kan jeg henvise til forbrukskjøper loven da?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du henvise til forbrukerkjøpsloven, men det forutsetter at du vet hva som står der. Jeg anbefaler sterkt at du leser den selv, det kommer til å gjøre det veldig mye lettere for deg å argumentere for saken din. Du finner den på lovdata eller i trykt form i bokhandelen for en billig penge. Og for all del, husk at det er forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven du forholder deg til, nå bruker du uttrykkene om hverandre og det får det til å virke som om du ikke har peiling på hva det handler om. Det inntrykket vil du absolutt ikke gi til selger.

Mange forsøker å skylde på Apple i disse sakene fordi de er så strenge, men husk at du har et juridisk forhold til selger, ikke produsent. Hva Apple sier og gjør er dermed ganske irrelevant for deg. Det er selgers problem om de ikke får reparasjonen dekket, ikke ditt. Hvis du leser forbrukerkjøpslovens kapittel 6, vil du også se at du ikke skal betale for dette.

Du skal ikke gå til noen annen forhandler enn der du har kjøpt maskinen, de har jo ikke noe med saken å gjøre.

Skrevet

takker for alle tips. er veldig greit å ha tunga rett i munnen når jeg går tilbake til forhandler, så skal sette meg litt inn i Forbrukerkjøpsloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...