Gå til innhold

Regnestykket 2 + 2 x 2 =

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere har sikkert sett det på Facebook selv. Regnestykket 2 + 2 x 2 =....

Så kan man trykke på enten 6 eller 8.

Og det irriterer vettet av meg at nesten alle Facebookvennene mine trykker 8. (ja, jeg er nerd!) :fnise:

Jeg er selv 99,99% sikker på at svaret er 6, fordi multiplikasjon kommer før addisjon i matematikk. Altså man ganger først, så plusser man, da blir svare 2+4=6.

Har jeg rett?

Og er forklaringen min rett? Hvis ikke; gi meg svaret, noen flinke mattefolk her inne :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Du har rett.

Grunnen til at du har rett er fordi gangetegnet stiller høyere enn plusstegnet, noe som gjør at du først må regne ut leddet der gangetegnet står (2x2 = 4), for deretter å plusse med 2.

Så:

2 +2 x 2 =?

2 + (2 x 2) = ?

2 + 4 = 6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes 2 + 2 x 2 er en dårlig måte å skrive det på, nettopp fordi det skaper forvirring. Ikke alle er så stødige i matte at de husker slike regler om multiplikasjon før addisjon.

Jeg ville helt klart heller skrevet 2 + (2 x 2) = ______

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å skrive 8. :fnise:

Men så er ikke matte min ting. jeg er dårlig i det og har egentlig ikke noe problem med det. Noen er flinkere enn andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg synes 2 + 2 x 2 er en dårlig måte å skrive det på, nettopp fordi det skaper forvirring. Ikke alle er så stødige i matte at de husker slike regler om multiplikasjon før addisjon.

Det er jo skrevet slik for å frustrere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tror jeg også poenget med denne greia er å se hvem som tar det uten at parentesene er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal skrives med parantes om det skal være riktig oppsatt, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den med en gang og jeg er utrolig dårlig i matte. Godt å se noen er verre enn meg da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal skrives med parantes om det skal være riktig oppsatt, sant?

Nei, det trenger det ikke. Multiplikasjon og divisjon går foran addisjon og subtraksjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av mine FB-venner som svarte feil på denne fikk 6-er på vgs i matte og skulle begynne på ingeniør... (vet ikke om han kom så langt).

Skuffet over hvor mange som har sovt i mattetimen av FB-vennene mine :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert sett det på Facebook selv. Regnestykket 2 + 2 x 2 =....

Så kan man trykke på enten 6 eller 8.

Og det irriterer vettet av meg at nesten alle Facebookvennene mine trykker 8. (ja, jeg er nerd!) :fnise:

Jeg er selv 99,99% sikker på at svaret er 6, fordi multiplikasjon kommer før addisjon i matematikk. Altså man ganger først, så plusser man, da blir svare 2+4=6.

Har jeg rett?

Og er forklaringen min rett? Hvis ikke; gi meg svaret, noen flinke mattefolk her inne :jepp:

Ja, du har så rett.

Man skal alltid gange og dele før man plusser og minuserer.

Eller som de sier på mattespråket; man skal alltid multiplisere og dividere, før man adderer og subtraherer... ;)

2 + 2 x 2 = 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her ser jeg at det er kunnskap som har gått meg hus forbi på barneskolen(?) ja! I ligninger er det jo en selvfølge å ta gange/dele før pluss/minus, men har aldri tenkt på det i vanlig regnestykker.

Til og med kalkulatoren min klarte det riktig (finanskalkulator). Jaja, lærer så lenge en lever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hmm.

Testet i excel, og den sier 6.

Testet på kalkulatoren under Tilbehør i Windows, og den sier 8. Skal ikke stole mer på den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Testet på kalkulatoren under Tilbehør i Windows, og den sier 8. Skal ikke stole mer på den :fnise:

Det er fordi kalkulatorer (med mindre man har en grafisk en) ikke greier å skille mellom gange og pluss. Altså; hva som skal gjøres først.

Endret av Fraise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm.

Måtte teste min kalkulator i windows nå , og den viste 6 :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ludovie

Hmm.

Det er da ikke det minste rart. For når man slår inn 2 + 2, regner den det ut til å bli 4 (de regner jo ut fortløpende), og når man så ganger med 2, blir det jo 8. Når man bruker den typen kalkulator på regnestykker med både x og +, må man derfor alltid gange sammen først, for så å legge til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 20 år og har aldri hørt om den regelen før. Men jeg har dyskalkuli og er dermed meget ubrukelig med tall og matematikk generelt, men jeg tror ikke denne regelen har stått i noen av mine mattebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og har aldri hørt om den regelen før. Men jeg har dyskalkuli og er dermed meget ubrukelig med tall og matematikk generelt, men jeg tror ikke denne regelen har stått i noen av mine mattebøker?

Jo, det MÅ ha stått i mattebøkene dine. Det er meget relevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...