AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #21 Skrevet 7. mai 2011 Tror ikke din psykolog er den beste. Det at han ikke klarer å vise medfølelse er jo tegn på at han ikke klarer jobben sin, etter min mening burde du sende klage, psykologer har et ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #22 Skrevet 8. mai 2011 Men jeg har satt opp to timer til med han, hvis jeg bytter må jeg ringe og avlyse dem? Eller er det bare å bli registrert som pasient hos neste psykolog også går resten av seg selv? Nei, du må avlyse timene. Psykologene er uavhengige av hverandre, og har ingen oversikt over andres pasienter.
lillemia Skrevet 9. mai 2011 #24 Skrevet 9. mai 2011 Jeg hadde også en psykolog jeg ikke var fornøyd med, så jeg sluttet. Jeg har ikke prøvd å finne en ny, fordi jeg vil gå etter arbeidstid (dvs. etter kl 16), så jeg ikke trenger å ta fri fra jobben. Og jeg tror det er svært få psykologer som gir timer etter kl 16. Hvordan gjør dere andre det, når dere har psykologtimer i arbeidstiden. Sier dere til arbeidsgiver at dere skal til psykolog, for eksempel torsdager kl 11, og så er det greit? Jeg har ikke lyst å fortelle arbeidsgiver at jeg går til psykolog. Du trenger ikke si noe som helst til arbeidsgiver. Snakk med legen din, så kan han gi deg sykemelding for de aktuelle tidspunktene du skal i terapi. Du har krav på fri fra jobben for å gå til psykolog, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å bruke arbeidstiden på dette. Med tanke på at ekstremt mange blir uføre pga psykiske problemer, er det gunstig både for arbeidsgiver og samfunnet ellers at du får behandling slik at du blir frisk!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #25 Skrevet 15. mai 2011 Men hvis psykologer innen frikort-systemet jobber uavhengig av hverandre så kan jeg begynne hos en annen, men samtidig fortsette et par-tre uker hos min gamle inntil den nye psykologen har gjort grunnarbeidet og kan begynne med terapien? Eller er det straffbart fra min side?
Gjest Mia Skrevet 15. mai 2011 #26 Skrevet 15. mai 2011 Du burde bytte! 9 timer er altfor lang tid å bruke før du kommer i gang. Møter du den rette psykologen så kommer dere igang ofte allerde etter 2. time - også tar man ting etterhvert. Bytt - til ditt eget beste!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2011 #27 Skrevet 15. mai 2011 Er vel enig med de over her. Du bør bytte hvis du ikke er bekvem med psykologen. Men at du ikke får noe utbytte tror jeg ikke er nok godt grunnlag. Som du sier er han opp i årene, og har opparbeidet seg noe erfaring i tillegg til sin 5-års utdanning. Så det kan være en teknikk han bruker. Medfølelse er vel ikke helt normalt heller, ikke på den måten du kanskje kjenner igjen medfølelse fra venninner eller familie. Kanskje du skulle fortsette noen timer til? Viktig at du deler alle tanker du går med, husk at han har taushetsplikt
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #28 Skrevet 15. mai 2011 Tror faktisk du blir registrert i systemet som kunde av den psykologen du går hos, det er jo slik han får tilskudd for deg. Bytter du registrerer du deg hos den nye så å gå hos to samtidig tror jeg er teknisk umulig.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #29 Skrevet 15. mai 2011 Hvis du ikke føler deg møtt på en god måte synes jeg du skal bytte, fordi det da er lite sannsynlig at han kan hjelpe deg uten den grunnleggende tilliten fra din side. Men jeg vil gjerne poengtere noe jeg legger merke til når du skriver. Psykologer er ikke mennesker som skal gjøre noe med deg, fikse deg, gjøre deg bra. De skal sette i gang noe som gjør at du kan hjelpe deg selv. Noen mennesker går i terapi i den tro at de skal "få behandling", mens den tøffe jobben er det reelt sett klient/pasient som må gjøre selv. Ingen terapeut, psykolog eller ei, har en tryllestav. MEN de bør selvfølgelig ha empati og en "verktøykasse" som gjør at du føler deg møtt og hjulpet på et eller annet vis... Det er lenge siden terapeuten var eksperten, innenfor de fleste retninger i dag regnes klienten som eksperten på sitt eget problem og dermed også mange muligheter for løsninger. Terapeuten skal oftest være en veileder, en guide, en coach om du vil. Det er mange måter å jobbe på,og for min del høres han ut som en psykodynamiker som ikke kommer lenger enn akkurat å prøve å finne tidlige mønstre. Ofte er det fruktbart å bevege seg over i andre tradisjoner, og de fleste kan å bruke flere metoder. Eller burde kunne. Noe av det som er viktigst som psykolog/ terapeut er å kunne se an hva hver enkelt klient trenger. Dette krever selvfølgelig også en del av klienten som må evne å uttrykke det.
Sannale Skrevet 15. mai 2011 #30 Skrevet 15. mai 2011 Å være psykolog er ikke bare å bruke teorier man lærer på skolen.... Bytt til en ny en du!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #31 Skrevet 20. mai 2011 Takk igjen for alle svar, har ikke vært innom tråden før nå. Hadde time med han nå i går. Det vi gjorde da (tiende timen) var å prate om mine psykiske problemer, omtrent som han skulle vært en lyttende venninne som ikke gir råd. Jeg fortalte om at jeg var svært deprimert og at jeg var så opphengt i ting i min fortid, spesielt samlivsforholdet, og at det førte til så mye raseri og triste følelser at jeg ikke fungerer normalt. Så var at timen over. Dette er som sagt en psykolog med tilskudd og det sto i legeerklæringen min jeg ga han at jeg sliter med angst, depresjon og flashbacks fra tiden dette forholdet. Ti uker, gjentatt gang på gang at tanker om dette er roten til at jeg plages og jeg har ikke fått fortalt en eneste opplevelse fra den tiden. Jeg føler itilegg at situasjonen min nå er håpløs og trist (vanlig når man har depresjon antar jeg) og det tar vi heller ikke tak. Føles egentlig ikke som terapi men som at jeg kommer et sted for å sutre over at jeg har det trist uten å angripe grunnene. Huff dette ble langt, og nå er det snart sommerferie og det betyr mange uker uten terapi. Og kanskje jeg må bytte psykolog og bruke to-tre uker på å gjenta før jeg kommer i gang der og. Hva skjer hvis jeg kontakter en annen psykolog og går til begge to samtidig frem til terapien kommer i gang hos neste? Er det ulovlig? Vet at dette er umoralsk tankegang, men jeg må forsøke å overleve.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #32 Skrevet 21. mai 2011 Jeg tror ikke du er i noe register så hvis du har frikort kan du sikkert ha begge på en gang uten at det "vises" noe sted... Men rent juridisk er det antageligvis ikke lovlig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #33 Skrevet 21. mai 2011 Takker for alle svar! Nei, dette er ingen lett situasjon, jeg har det så vondt inni meg når jeg tenker på forskjellige ting og vi kommer jo aldri til det. Er ikke 9 timer før vi kommer til der "skoen trykker" litt vel lenge? Tror dere det vil ta like mange timer hos neste psykolog? Det kommer jo an på hva slags psykolog du velger. Velger du en som er spesialist på kognitiv psykologi vil det være mer som Havbris skriver, velger du en Freudiansk psykolog er det jo åpenbart at han kommer til å bruke mesteparten av timene på å grave i barndommen din og ta rorshacktester på deg o.l. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2011 #34 Skrevet 21. mai 2011 Er ikke lett dette med psykologer. Har vært innom to, i forbindelse med samlivsproblemer. Ingen av dem hadde jeg kjemi med. Den første var en gutt, yngre enn meg. Det gjorde at jeg ikke klarte å få noen tillit til ham, fikk aldri noen tiltro til at han visste hva han drev med eller at han klarte å styre samtalen i noe bestemt retning. Den andre var en dame, noen få år eldre enn meg. Henne tenkte jeg kun på som en geskjeftig venninne, som pratet og styrte samtalen for mye. Det virket som om hun allerede fra begynnelsen av hadde gjort seg opp en mening om hva mine problemer var, og dermed hva jeg burde jobbe med. Generelt er det vel forresten sånn at psykologer ikke gir særlig mye medfølelse eller råd. De er ikke noen trøstende venn, de skal få deg til å finne løsniger selv ved gjennom nye måter å tenke/samhandle/føle på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå