Gå til innhold

Hva er din blodtype?

103 stemmer

1. 1. Hva er din blodtype?

• A Rhesus Positiv
      25
    • A Rehsus Negativ
      13
    • B Rhesus Positiv
      14
    • B Rhesus Negativ
      3
    • 0 Rhesus Positiv
      15
    • 0 Rhesus Negativ
      16
    • AB Rhesus Positiv
      13
    • AB Rheeus Negativ
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har AB+ og kan dermed motta blod fra alle, men bare gi til dem med samme blodtype som meg.

Skrevet (endret)

Jeg har blodtype B+.

Litt funfacts om de ulike blodtypene :) :

Blodtype B

En mutasjon som fant sted i Himalayas høyland for 10-15 000 år siden ga opphav til blodtype B blant steppenomader i Mongolia og Kaukasus som levde av kvegdrift. B står for "balanse", som er et uttrykk for en kombinasjon av 0-typenes kjøttdiett og A-typenes hovedsakelige vegetariske kosthold.

Blodtype A:

Blodtype A ble utviklet i Europa for 15-20 000 år siden. A står for "agrarian", og utviklingen fant sted etter at menneskene ble bofaste jordbrukere. Blodtype A ble tilpasset mat fra ulike kornslag og grønnsaker. Det tilhørende immunsystemet tilpasset seg samfunn der mennesker bodde tett og samarbeidet, og utviklet bedre resistens for smittsomme sykdommer som kolera, kopper og pest. (Også i dag er mennesker med blodtype 0 mer utsatt for infeksjonssykdommer enn de med blodtype A.)

Blodtype AB

Blodtype AB er et forholdsvis nytt fenomen, og finnes bare hos 5 % av verdens befolkning. Man mener nomade- og krigerfolk med blodtype B slo seg ned i restene av romerriket og andre europeiske kulturer. Resultatet er en kompleks og tilpasningsdyktig type mennesker som avspeiler vår rastløse, moderne tid.

Endret av Sofie_22
AnonymBruker
Skrevet

AB+

Skrevet

Jeg har blodtype B+.

Litt funfacts om de ulike blodtypene :) :

Blodtype B

En mutasjon som fant sted i Himalayas høyland for 10-15 000 år siden ga opphav til blodtype B blant steppenomader i Mongolia og Kaukasus som levde av kvegdrift. B står for "balanse", som er et uttrykk for en kombinasjon av 0-typenes kjøttdiett og A-typenes hovedsakelige vegetariske kosthold.

Blodtype A:

Blodtype A ble utviklet i Europa for 15-20 000 år siden. A står for "agrarian", og utviklingen fant sted etter at menneskene ble bofaste jordbrukere. Blodtype A ble tilpasset mat fra ulike kornslag og grønnsaker. Det tilhørende immunsystemet tilpasset seg samfunn der mennesker bodde tett og samarbeidet, og utviklet bedre resistens for smittsomme sykdommer som kolera, kopper og pest. (Også i dag er mennesker med blodtype 0 mer utsatt for infeksjonssykdommer enn de med blodtype A.)

Blodtype AB

Blodtype AB er et forholdsvis nytt fenomen, og finnes bare hos 5 % av verdens befolkning. Man mener nomade- og krigerfolk med blodtype B slo seg ned i restene av romerriket og andre europeiske kulturer. Resultatet er en kompleks og tilpasningsdyktig type mennesker som avspeiler vår rastløse, moderne tid.

Så interessant :-) Jeg er AB og det som står beskrevet om disse stemmer godt med mitt opphav :-) Særlig på mammas side (AB rhesus minus). AB tror jeg er mest alminnelig i middelhavslendene, akkurat slik det står. Ble derimot litt misunnelig på den plantespisendeopphavende type A! Eksotisk. Jeg er nemlig plantespiser selv :-)

• 7 måneder senere...
Skrevet

Du skal ikke ikke stole på slike tester, de er nok ikke nøyaktige. Min datter kom hjem fra skolen en dag og fortalte at de hadde testet blodtyper. Hun spør om min og sin fars blodtyper. Jeg er 0 rhesus minus, hennes far A rhesus pluss. Da smeller det fra henne: Da har du vært utro, for jeg er B pluss. :fnise:

Hun er ikke det, hun har samme blodtype som meg. Det ble konstatert i hennes første svangerskap.

Tenkte jeg skulle komme med en liten opplysning her...

Dersom mor ( du) er blodtype 0 og faren hennes er blodtype A, så kan hun umulig være det samme som mor (0). I følge kryssningskjemaer, så er O-typen recessiv, mens A er domintant. Dermed så må din datter være blodtype A, eller A0. .. hehe.. ganske artig med slike tester...

Testa i naturfagen vi også. Jeg er latina jente og har type - 0. Det vil si at mine foreldre må ha 0, A0 el B0 , om dette stemmer. Stoler ikke 100 prosent på disse testene. Men skal få funnet ut av det:)

Testen i naturfagen består av å stikke seg på fingeren med en blodlansett, nesten som en eggstikker, bare tynnere, og dryppe dråper med blod på antistoffer for å se om blodet koahgulerer. Dersom det koagulerer så betyr det at man kan utelukke utifra antistoffene, dersom det ikke reagerer har man type 0.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...