Gå til innhold

Hva er din blodtype?

103 stemmer

1. 1. Hva er din blodtype?

• A Rhesus Positiv
      25
    • A Rehsus Negativ
      13
    • B Rhesus Positiv
      14
    • B Rhesus Negativ
      3
    • 0 Rhesus Positiv
      15
    • 0 Rhesus Negativ
      16
    • AB Rhesus Positiv
      13
    • AB Rheeus Negativ
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 0+, men som gravid bytter jeg om og blir 0-.. Det er visstnok så sjeldent at nesten ingen har hørt om det. Mamma er også slik. Jeg er helt sikker, for etter første graviditet fikk jeg sprøyte og en avhandling om hva rhesus minus er, mens i blodbanken var de heeelt sikre på at jeg var 0+. Verken gynekologen, fastlegen eller en nevrolog jeg går til har hørt om det..

Skrevet

Hvordan får man vite blodtypen sin egentlig? Må man til fastlegen for å få vite det? Virker så unødvendig å bestille en time der bare for å få vite blodtype. Har spurt uttallige ganger om jeg kan få vite blodtypen min når jeg har tatt blodprøve for andre ting, men det er jo tydeligvis umulig.

De tar ikke tester uten grunn. Du kan ikke bestille time hos fastlege for å få vite blodtype, de vil ikke gjøre det.

Jeg har før blitt fortalt at man får vite blodtypen sin når man gir blod (tester ved screeningen), når man skal i militæret (tester på sesjon), og når man er gravid.

Jeg har aldri gitt blod. Jeg har vært gravid og født, men har fortsatt ikke fått vite blodtypen min! Jeg spurte fastlegen på en kontroll om de ikke skulle sjekke snart, så de hadde det klart i tilfelle behov under fødsel. Nei sa hun, de sjekker det da hvis det blir nødvendig.

Blodtypen min ser ut til å forbli et mysterium jeg må ta med meg i graven. Eventuelt krype til korset og gi blod. Ikkeno blodtype-diett på meg iallefall i overskuelig fremtid...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er A Rh(D)+. :)

Dersom dere vil vite blodtypen deres: Meld dere som blodgivere. Da får dere også gratis (jevnlig) sjekk for hepatittene og HIV, i tillegg til å redde liv. :jepp:

Rh(D) negative kvinner med Rh(D) positive babyer får profylakse, en sprøyte med antistoffer mot D. Dette hindrer av en eller annen grunn at mor danner egne antistoffer mot D, slik at det ikke skal være et problem ved senere graviditeter. :)

Hvorfor blodtypen ikke sjekkes ved vanlige blodprøver er fordi "vanlige" blodprøver sendes til en annen lab enn den som hører til blodbanken.

Er man gravid, så sjekkes blodtypen på en av de første svangerskapskontrollene. Men det er ikke sikkert man får vite resultatet om man er Rh(D)+, siden det da ikke har noe å si. :)

Skrevet

Er man gravid, så sjekkes blodtypen på en av de første svangerskapskontrollene. Men det er ikke sikkert man får vite resultatet om man er Rh(D)+, siden det da ikke har noe å si. :)

Dette er ikke korrekt, de ville ikke sjekke meg. De så på det som en unødvendig test de ikke så noen grunn til å belaste helsevesenet med. De sjekket rhesus-status, både fortalte meg og skrev det i svangerskapsjournalen. Det var visst en annen test, og man sjekket ikke blodtype samtidig.

• Liker 1
Skrevet

De tar ikke tester uten grunn. Du kan ikke bestille time hos fastlege for å få vite blodtype, de vil ikke gjøre det.

Jeg har før blitt fortalt at man får vite blodtypen sin når man gir blod (tester ved screeningen), når man skal i militæret (tester på sesjon), og når man er gravid.

Jeg har aldri gitt blod. Jeg har vært gravid og født, men har fortsatt ikke fått vite blodtypen min! Jeg spurte fastlegen på en kontroll om de ikke skulle sjekke snart, så de hadde det klart i tilfelle behov under fødsel. Nei sa hun, de sjekker det da hvis det blir nødvendig.

Blodtypen min ser ut til å forbli et mysterium jeg må ta med meg i graven. Eventuelt krype til korset og gi blod. Ikkeno blodtype-diett på meg iallefall i overskuelig fremtid...

Krype til korset? Har du mulighet, bør du virkelig gi blod! Det er så mange som trenger det ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte de på blodbanken en gang, de har aldri sagt det til meg haelt av seg selv, men da jeg spurt om det fikk jeg vite at jeg er a+. Syns ikke det gjør noe jeg, A+ høres jo skikkelig bra ut :fnise:

Skrevet

Jeg tror jeg er O- . Har aldri fått vite det sikkert i møte med helsevesenet, men har to ganger kjørt en sånn selvtest i biologitimer mens jeg gikk på skolen. Begge ganger kom jeg ut som O-, så inntil det motsatte er bevist så er jeg det. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke korrekt, de ville ikke sjekke meg. De så på det som en unødvendig test de ikke så noen grunn til å belaste helsevesenet med. De sjekket rhesus-status, både fortalte meg og skrev det i svangerskapsjournalen. Det var visst en annen test, og man sjekket ikke blodtype samtidig.

(Det var jeg som gav deg plusspoeng istedenfor å trykke på sitat-knappen ;))

Jeg synes dette høres litt rart ut. Ja, man kan lett sjekke kun Rh(D), men jeg har aldri vært ute for at dette gjøres (hverken i praksis eller på lab e.l.). Kanskje det er ulik praksis hos ulike sykehus? :klo:

Dersom mor og barn har uforlikt blod (f.eks. mor har B Rh+ og barn har A Rh+) settes det gjerne opp en DAT for å sjekke om antistoff fra mor har festet seg på barnets celler, samt at det testet for fritt antistoff i plasma.

:sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Dersom mor og barn har uforlikt blod (f.eks. mor har B Rh+ og barn har A Rh+) settes det gjerne opp en DAT for å sjekke om antistoff fra mor har festet seg på barnets celler, samt at det testet for fritt antistoff i plasma.

Mente å si at i så fall sjekkes jo blodtypen til både mor og barn. Hvorvidt det er rutine eller ikke er jeg usikker på, men jeg har blitt gitt inntrykk av at det gjøres hver gang.

Skrevet

Jeg vet fra før av at jeg er AB, men skal i neste uke se om jeg er rhesus minus (har meldt meg på som blodgiver), for jeg fikk ikke vite før nå nylig at moren min er rhesus minus. Og jeg synes det er litt krise hvis jeg er det uten å vite om det selv.

Moren min husker nemlig ikke om jeg er rhesus minus eller ei...Og det er ikke før nå jeg fikk forklart hvorfor hun aborterte så vannvittig mange ganger. Av 7 graviditeter (det var tvillinger den ene gangen) var det bare tre av åtte barn som ble født.

Jeg har et barn, så jeg ringte til sykehuset for å høre om de visste. Men de fortalte meg at det ble GLEMT å ta blodprøver for rhesusfakor på meg :kjefte: Jeg hadde en udreven turnuskandidat (eller hva det nå kalles), da jeg kom på mine første svangerskapskontroller. Og selv ante jeg ikke engang at dette med rhesusfakor var viktig :frown:

Skrevet (endret)

Min blodtype er AB rhesus minus :) Samme som moren min.

Endret av Sunniva81
Skrevet

Jeg er 0,rhesus minus. Jeg er det som kalles en universell blodgiver, for min blodtype er uten antistoffer og kan gis til alle. Hvis jeg skulle trenge blodoverføring, må jeg ha samme type som jeg har selv.

Du burde virkelig bli blodgiver. For selv om du kan gi til alle, så er det ingen som kan gi til deg hvis det er krise. For ikke lenge siden så jeg denne bønnen inne på et annet forum:

Tim er alvorlig syk og trenger blod. Har du blodtype O-RH-NEG? Alle utgifter og mere til vil bli dekket. Tim bor ikke langt fra Pattaya.

TLF: 0852297853

Mange dro ned, men ingen fant rett blodtype. Og Tim døde nå nylig :(

Tråden finner du på denne linken:

Skrevet

Fant ut min blodtype da jeg ble gravid. Sto på svangerskapspapirene. Jeg var ikke klar over at de sjekket det en gang, men kjekt å vite.

Er O Rh minus.

Annonse
Skrevet (endret)

Fant ut min blodtype da jeg ble gravid. Sto på svangerskapspapirene. Jeg var ikke klar over at de sjekket det en gang, men kjekt å vite.

Er O Rh minus.

Fikk du ikke beskjed om at du var rhesus minus? :huh: Jeg trodde de var pliktig til å si fra til alle som har minus. Hvordan var oppfølgingen da ellers i svangerskapet? Sjekket de antistoffer hos deg? Eller glemte de det, siden de ikke sa fra? Bare lurer, siden jeg selv aldri har fått noen beskjed på hva jeg var.

Endret av nettvenninnen
Skrevet

AB+ her. Jeg trodde det var vanlig type jeg hadde, så nå fikk jeg meg en overraskelse :sjenert:

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg har. Tror kanskje mamma vet det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Du burde virkelig bli blodgiver. For selv om du kan gi til alle, så er det ingen som kan gi til deg hvis det er krise.

Jeg har vært blodgiver siden 1978. Faktisk har jeg 33-årsjubileum for dette imorgen 9.mai. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært blodgiver siden 1978. Faktisk har jeg 33-årsjubileum for dette imorgen 9.mai. :)

OJ! Imponerende :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...