Gå til innhold

Hva er din blodtype?

103 stemmer

1. 1. Hva er din blodtype?

• A Rhesus Positiv
      25
    • A Rehsus Negativ
      13
    • B Rhesus Positiv
      14
    • B Rhesus Negativ
      3
    • 0 Rhesus Positiv
      15
    • 0 Rhesus Negativ
      16
    • AB Rhesus Positiv
      13
    • AB Rheeus Negativ
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

AB rhesus pluss. Mamma er AB rhesus minus. Det var litt ekstra forhåndsregler når jeg ble født slik at mamma og mitt sittt blod ikke skulle blandes i kroppene våres, men allt gikk bra :-) Litt eksotiske blodtyper i følge statistikk for Norge - vi er Europeer men ikke norske.

Skrevet

Jeg forventet flere svar fra A og O positiv - er det slik at det er flest av de med en litt mer "eksotisk blodtype" (undertegnede inkludert) som sjekker av på siden her?

Gjest Lille-pus
Skrevet

B+ (samme som min far :) Han fikk beskjed om at dersom han hadde vært rhesus negativ så hadde de tvangstappet ham, noe som er særdeles forståelig :fnise: )

Skrevet

Jeg er A+. Dette fikk jeg sjekket på videregående da vi hadde forsøk om det i naturfagstimen. Legen min ville ikke sjekke meg for dette, for de tar ikke tester bare for å finne blodtype. Da jeg var gravid sjekket de kun om jeg var rhesus pluss eller minus, blodtype utover dette hadde ingen betydning og det ville de ikke sjekke.

Skrevet

Jeg vet. Jeg pleide å være så sjalu fordi jeg ville også ha sjeldent blod. Men nå bryr jeg meg ikke. :fnise:

Jeg synes det var dødskult å ha AB- da jeg var liten, helt til moren min fortalte meg at det å ha en sjelden blodtype ikke var kult, men derimot betydde at jeg hadde færre typer å få blodoverføring fra hvis jeg kom i en alvorlig ulykke. Takk mamma! Jeg er fremdeles livredd for å blø mye.

Skrevet (endret)

Jeg synes det var dødskult å ha AB- da jeg var liten, helt til moren min fortalte meg at det å ha en sjelden blodtype ikke var kult, men derimot betydde at jeg hadde færre typer å få blodoverføring fra hvis jeg kom i en alvorlig ulykke. Takk mamma! Jeg er fremdeles livredd for å blø mye.

Da kan jeg trøste deg med at det moren din sier ikke stemmer :hoppendeglad: Ja, AB er en sjelden blodtype, men vi danner ikke antistoffer mot andre blodtyper, derfor kan vi få blod fra absolutt ALLE andre blodtyper. Men vi kan desverre bare GI blod til de som har AB.

Endret av nettvenninnen
Gjest Eurodice
Skrevet

Din mor har nok misforstått. En med blodtype AB kalles en universell blodmottager, det vil si at du er heldig stilt ettersom du kan motta blod fra alle de andre blodtypene i tilfelle en akutt krise. Det viktigste er at du får riktig rhesustype.

Skrevet

Jeg har blodtype 0 (men jeg har bare testa det på meg selv i et forsøk i en naturfagstimen på VGS, så jeg er ikke akkurat 100% sikker på at det stemmer). Rhesus veit jeg ikke...

Gjest imli
Skrevet

Eg har blodtype 0+.

Det stod på papira mine då eg var gravid, så dei sjekkar tydelegvis det automatisk.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har blodtype 0 (men jeg har bare testa det på meg selv i et forsøk i en naturfagstimen på VGS, så jeg er ikke akkurat 100% sikker på at det stemmer). Rhesus veit jeg ikke...

Du skal ikke ikke stole på slike tester, de er nok ikke nøyaktige. Min datter kom hjem fra skolen en dag og fortalte at de hadde testet blodtyper. Hun spør om min og sin fars blodtyper. Jeg er 0 rhesus minus, hennes far A rhesus pluss. Da smeller det fra henne: Da har du vært utro, for jeg er B pluss. :fnise:

Hun er ikke det, hun har samme blodtype som meg. Det ble konstatert i hennes første svangerskap.

Skrevet

Du skal ikke ikke stole på slike tester, de er nok ikke nøyaktige. Min datter kom hjem fra skolen en dag og fortalte at de hadde testet blodtyper. Hun spør om min og sin fars blodtyper. Jeg er 0 rhesus minus, hennes far A rhesus pluss. Da smeller det fra henne: Da har du vært utro, for jeg er B pluss. :fnise:

Hun er ikke det, hun har samme blodtype som meg. Det ble konstatert i hennes første svangerskap.

Nei, jeg tror nok feilmarginene er en del større enn hos legen ja, ikke noe å basere utroskapsbeskyldninger på i alle fall. :fnise: Men jeg mener å huske at fordelingen i klassen stemte godt overens med sånn fordelingen er i befolkningen, så det er nok ikke helt på bærtur heller...

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har testet dette i naturfagstimen: Hvordan ble det tatt blodprøver, egentlig? :klo: Bare nysgjerrig. ;)

Skrevet

Dere som har testet dette i naturfagstimen: Hvordan ble det tatt blodprøver, egentlig? :klo: Bare nysgjerrig. ;)

Vi måtte iallfall stikke oss selv i fingeren. :Nikke:

Annonse
Skrevet

Jeg er A Rhesus positiv, enkelt og greit :)

Skrevet

Jeg tror jeg er B, men mamma er visst ikke helt sikker :gjeiper: Har aldri født eller testet meg selv i naturfag heller. Jeg var på Blodbanken for å undersøke om jeg kunne gi blod, noe jeg ikke kan, og fikk noe papirer med de, men der stod ingenting om blodtype...

• 3 uker senere...
Skrevet

Krype til korset? Har du mulighet, bør du virkelig gi blod! Det er så mange som trenger det ;)

Jeg er enig i at jeg burde gi blod. Jeg bare kvier meg fordi jeg synes nåler er så ekle, og fordi jeg føler jeg har lite nok energi som det er.. Jeg er bekymret for at jeg skal miste mitt lille overskudd om jeg blir tappet ned. Jeg vet det er sunt over tid.

Hos meg så sjekket laboranten på legekontorets lab blodprøven min for rhesus-status. Så sa hun til meg at jeg var rhesus positiv, så da trengte jeg ikke noe mer oppfølging enn det. Dette var på første kontroll i uke 8. De tok noen andre blodprøver også den dagen som ble sendt inn til sykehuset, men jeg tror sannelig ikke de tok blodprøver senere i svangerskapet.

Skrevet

Stakk oss i fingeren og dryppa blod på flere sirkler som hadde ulike væsker på seg. Husker ikke helt nøyaktig hva som skjedde. I mitt tilfelle var det riktig. Sjekket det senere i forbindelse med at jeg skulle bli blodgiver :). A+

Skrevet

Da kan jeg trøste deg med at det moren din sier ikke stemmer :hoppendeglad: Ja, AB er en sjelden blodtype, men vi danner ikke antistoffer mot andre blodtyper, derfor kan vi få blod fra absolutt ALLE andre blodtyper. Men vi kan desverre bare GI blod til de som har AB.

Oj, det visste jeg ikke, jeg har AB. Det var jo gode nyheter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...