Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med å skaffe relevant jobb etter fullført utdannelse, og er derfor nå i to irrelevante deltidsstillinger på hhv. 40 og 60 %. Det viser seg å ikke være mulig å få ferie i disse samtidig i sommer - eller i alle fall ønsker ikke arbeidsgiverne å gjøre det som må til, selv om de vet at jeg har to jobber. Det vil si at jeg har tre uker ferie i juni hvor jeg likevel må jobbe tre dager i uka, og tre uker ferie i juli hvor jeg også jobber to-tre dager i uka. Utrolig kjedelig å ikke kunne reise noe sted. Jeg antar vel at arbeidsgiverne ikke har noen forpliktelser til å samarbeide her, men noen som har noen gode råd i situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager men en har ikke rett på å få fri på to jobber samtidig..

Gjest Fikira
Skrevet

Eneste du kan gjøre er å spørre pent og håpe på det beste.

Skrevet

Må si meg litt usikker på denne.

Jf. ferieloven plikter arbeidsgiver å gi deg tre uker sammenhengende ferie.

I forhold til arbeidstid er jo reglene sånn at hver arbeidsgiver må forholde seg til at arb.taker har flere jobber (slik at de ikke setter arb.taker til å jobbe ut over lovens grenser).

Det kan hende at arbeidstilsynet har noe samme oppfatning når det gjelder ferie. Siden noe av poenget med tre uker sammenhengende ferie forsvinner når du må jobbe 2-3 dager i uken.

Anbefaler at du hører med dem da loven ikke sier noe spesifikt om dette så vidt jeg kan finne.

Skrevet

Nei, Nalla. Arbeidsgivar treng slett ikkje forhalde seg til at arbeidstakar har fleire jobbar. Det er opp til arbeidstakaren å få sydd arbeidsplanane sine saman, og opp til arbeidstakar å halde seg innanfor lovleg arbeidstid. Arbeidsgivarane er naturlegvis heller ikkje plikta til å jenke ferie etter kvarandre. Trådstartar: Klarer du ikkje å få lagt ei veke saman ein gong? Det burde vere mogleg, men kan hende du då må bryte opp dei tre vekene i to + ein hos eine arbeidsgivaren.

Skrevet (endret)

Nei, Nalla. Arbeidsgivar treng slett ikkje forhalde seg til at arbeidstakar har fleire jobbar. Det er opp til arbeidstakaren å få sydd arbeidsplanane sine saman, og opp til arbeidstakar å halde seg innanfor lovleg arbeidstid. Arbeidsgivarane er naturlegvis heller ikkje plikta til å jenke ferie etter kvarandre. Trådstartar: Klarer du ikkje å få lagt ei veke saman ein gong? Det burde vere mogleg, men kan hende du då må bryte opp dei tre vekene i to + ein hos eine arbeidsgivaren.

Edit: En liten flause gitt!

Endret av Nalla
Skrevet

Aml § 11-2 går på arbeid i forhold til barn og ungdom, at arbeidstid ikke skal hindre skolegang osv så skjønner ikke helt hva den paragrafen har med dette å gjøre.

Skrevet

Aml § 11-2 går på arbeid i forhold til barn og ungdom, at arbeidstid ikke skal hindre skolegang osv så skjønner ikke helt hva den paragrafen har med dette å gjøre.

Oi, så flaut :fnise:

Burde jo klart å fått med meg det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...