AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Samboeren min er ekstremt rotete, jeg er normalt ryddig, men det kan bli mye å ta hånd om, og det flyter fort ut. I fjor sommer var han alene en uke, og da jeg kom hjem lå det gamle pizzaesker, mat og ølbokser fra vegger til tak. Skitne boksere strødd utover gulvet, and the list goes on. Min mistanke er at han får dette hjemmefra - en overbeskyttende mor som FORTSATT nekter ham å drikke vann uten at (hun) skyller glasset først. Hun vasker alle klærne hans, lager all middag, rydder opp... Hun kan mase på ham, men han deltar aldri, det har han nok aldri fått mulighet til. Jeg kvier meg for å mase, og det går ofte til det punktet hvor jeg raser rundt i leiligheten og rydder aggressivt. Normalt går jeg rundt og rydder litt og sier "kan du ta ditt", men ofte passer det ham ikke, han skal ta det senere, han skal rydde i klesskapet først, hvorpå han legger alle de enslige sokkene sine utover soveromsgulvet, setter på en klesvask til seg selv, men rotet fra skap"ryddinga" blir liggende. Da har han jo faktisk gjort en innsats, selv om han er en uhelbredelig roter som roter mer hver gang han skal rydde. Er det mulig å få bukt med dette problemet? Jeg sliter meg litt ut her.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Lag en kalender hvor dere skriver opp hva han skal gjøre på hvilke dager og hva du skal gjøre på hvilke dager. Du får forklare han at så lenge dere begge bidrar økonomisk så forventer du at begge skal bidra for å ha det ryddigere og rent. Klarer han det ikke ville jeg vurdert å flytte hver for seg en stund, slik at han blir tvungen til å stå på egne bein. 2
Sign Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Samboeren min er ekstremt rotete, jeg er normalt ryddig, men det kan bli mye å ta hånd om, og det flyter fort ut. ... Er det mulig å få bukt med dette problemet? Jeg sliter meg litt ut her. Etter min erfaring; nei 7
I Grosny Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Jeg er ingen ryddekonge selv, hjemme blir det lett rot, men når jeg er hos min kjære så skynder jeg meg å vaske opp og sånt for å hurtigst mulig få fjernet hindringer på veien til senga. Hvis jeg skulle ligget på sofaen med avisen , så ville jo hun ha brukt mange minutter som hun hadde stjålet fra vår felles kvalitetstid. Du kan jo dra han med deg inn i disse aktivitetene, og du kan spørre han om det ene og det andre. Ellers så er han ingen ryddegutt. Han har det ikke i seg, men det kan jo utvikles litt. Kanskje han skal jobbe litt overtid, mens du skal jobbe mindre, eller kanskje dere skal skaffe hushjelp. I bunn og grunn så vil jeg si. Guttten din har gode og svake sider. Kos deg med han som han er. 2
Pastill Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Tror heller ikke han vil forandre seg, og vil også råde deg til å skaffe deg hjelp i huset. ...Og om han kunne forandret seg: er du villig til å gå og være oppdrageren hans? Jeg synes det er bedre gitt ut å bare nyte dagene sammen, og heller få andre til å rydde for han (altså ikke deg). Du er verken hushjelpen eller moren hans. Er et rotehode selv, og har en mann som er av samme sort, så for oss har det bare vært en løsning: Hushjelp. Slik har jeg hatt det i mange år, selv som student. Fikk en god oppdragelse hjemme og kan godt rydde hvis jeg vil - men jeg vil ikke. 2
Gjest gjest Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Snakk med han, krev noe av han men vær forståelsesfull også. Ikke minst; skaff hushjelp;)
MiniMjau Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Å skaffe en hushjelp løser ikke problemet, det bare lindrer symptomene. han vil fortsatt rote like mye. Er han like sløv og likegyldig til andre ting? 3
Gjest Gorgonzola Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Visdomsord som dere alle bør ta til dere: En kvinne gifter seg/flytter sammen med en mann med håp, tro og vidløfige planer om at hun vil greie å forandre ham. Det greier hun ikke! En mann gifter seg/flytter sammen med en kvinne i den tro at hun ikke vil forandre seg - men det gjør hun!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. mai 2011 #9 Skrevet 10. mai 2011 Jeg hadde ikke orket å være sammen med en mann som forventet at jeg skulle være mammaen hans. 1
Gjest suzi Skrevet 3. oktober 2013 #10 Skrevet 3. oktober 2013 Herregud...akkurat som jeg skulle sagt det selv!! Min samboer kan ikke rydde...ikke døttrene hans heller. Men..rote kan de og ivertfall spre søppel!! Drittlei av å få skyldem for rotet og enda mer lei av å rydde agressivt negativt ladded hver dag...mange ganger...hveeer dag!... har prøvd å prøvd å lære bort..men det blit værre!
Madelen85 Skrevet 3. oktober 2013 #11 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg tror ikke det går ann å få bukt på det problemet desverre. Min er kanskje ikke så ille,men han ser ikke rotet . Tror fra barndommen av så har han vært vant til at det er ikke rot. Men fra min siden er jeg vokst opp med et ryddig hjem. Og samtidig ha 3 barn gjør at jeg ønsker å holde det slik .. Men det kan være litt vanskelig når en motarbeider en..
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #13 Skrevet 5. oktober 2013 Du kan jo prøve å ta en alvorlig prat med ham om dette? I stedet for bare kjefting, så kan dere sette dere ned og snakke skikkelig om det? Jeg er selv veldig ryddig av meg, og ønsker at ting skal ha en fast plass. Var i flere år sammen med en fyr som IKKE delte dette synet, og det ble ekstremt mye krangling av det. Tror faktisk det var det vi kranglet aller mest om. Han var ikke interessert i å forandre seg, og mente at det var jeg som hadde et problem, siden jeg ønsket at det alltid skulle være ryddig. Vi gikk til slutt fra hverandre (ikke pga dette). Men jeg lærte at det er lurt å finne en partner som er noenlunde lik deg selv når det gjelder hvilken huslig tilstand man trives i.Anonymous poster hash: 79a62...b87 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #14 Skrevet 5. oktober 2013 Nei det blir ikke bedre, han er slik pga moren har lagt han slik. Han tror det skal være slik. Bor han helt alene kommer sikkert mattilsynet på besøk og må brøyte seg veg fram til stuen. Så enten må du leve med det og rydde selv, eller alltid vær sur og grinete, eller flytte fra han. Lever også med en slik og etter 2 år med masing, gnåling, surmuling og slitenhet så gav jeg opp. Nå rydder og vasker jeg ALT, han 0. Men til gjendgjeld nekter jeg å jobbe fulltid utenfor hjemmet pga jeg nekter å jobbe 200% stilling, ute og hjemme. Da ble det bra her også Anonymous poster hash: d65cc...107
Teethgrinding Skrevet 5. oktober 2013 #15 Skrevet 5. oktober 2013 Er det mulig å få bukt med dette problemet? Jeg sliter meg litt ut her. Ja! Her er løsningen: Ta et bilde av rommene i ryddet form. Print de ut og geng de på en tavle. Når han rydder skal det likne på bildet. 3
ViljaH Skrevet 5. oktober 2013 #16 Skrevet 5. oktober 2013 Hadde jeg kommet hjem til slikt rot, hadde jeg kjeftet og bedt ham pelle seg av sofaen og ryddet etter seg til du kom tilbake om 2 timer, snudd og gått. Hadde ringt etter to timer og spurt om han var ferdig. Hvis nei, så hadde jeg overnattet annet sted inntil han ryddet. Hvis nødvendig, flyttet fra hverandre. Han trenger sjokkbeskjeder, ikke å strykes medhårs. 3
Bernardette Skrevet 6. oktober 2013 #17 Skrevet 6. oktober 2013 (...) og da jeg kom hjem lå det gamle pizzaesker, mat og ølbokser fra vegger til tak. Skitne boksere strødd utover gulvet, and the list goes on. Æsj! 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #18 Skrevet 6. oktober 2013 Problemet er vel ikke at han ikke "kan rydde", alle vet jo at det ikke er gøy å leve i søppel. Problemet er vel det at han vet at du vil gjøre det for han til slutt. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke giddet å rydde hans dritt. Bare dump det i en søppelpose eller på hans side av sengen. Ikke vask hans klær heller men la han få gjøre noe selv, for du er faktisk ikke moren hans. Jeg håper ikke du får barn med denne tenåringen. Anonymous poster hash: 7b8fe...0ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå