Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i alle år hørt at andelsleiligheter er svindel, og at det ikke er noe poeng i å kjøpe slike leiligheter. Men det er det jeg kommer til å ha råd til. Mitt spørsmål blir derfor: Hva er gode betingelser?

Her er et eksempel:

Lånevilkår:

Fellesgjelden er annuitetslån som er avdragsfrie frem til juni 2010 og mai/juni 2011.

Lånene er tatt opp i Husbanken til rente p.t. 4,5%.

Fastenten utløper 01.02.12

Fellesutgiftene vil ved dagens lånebetingelser stige med ca. kr 900,- pr. mnd. når avdragene begynner å løpe 01.06.11.

Av månedlige felleskostnader på kr 8978,- er det ca kr 349,- som utgjør festeavgift. Denne festeavgiften vil stige med 10% årlig frem til 2015 + justert for konsumprisindeks. Det vil si at i 2015 vil de månedlige festeavgiftskostnadene for denne leiligheten ligge på ca. kr 570,- pr. mnd. + konsumprisindeksjustering.

Man kan trekke av 28% på skatten på renteutgiftene. (Forutsetter inntektsgivende arbeide).

Borettslaget er tilknyttet Borettslagenes sikringsfond via NBBL, som kan redusere borettslaget ved dets andelseiere sitt eventuelle tap pga. manglende innbetalte felleskostnader. Dersom en andelseier ikke betaler sin andel har borettslaget 1. prioritets pant for inntil 2 G i andelen. Ved vesentlig mislighold kan borettslaget kreve tvangssalg av andelen.

------------------

Høres dette greit ut?

Hva må man tenke på ved kjøp av andelsleilighet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altfor høy fellesgjeld som du selv ikke har noen kontroll over ved renteøkning. Jeg har kjøpt andelsleilighet og fellesgjelden er 82.000 kroner. Fellesutgiftene er under 2000 i måneden og inkluderer varme og varmt vann, kabel-tv, internet, vaktmester, trappevask og betjening av fellesgjeld.

Med mitt lån i banken har jeg en boutgift på 6200 kroner.

AnonymBruker
Skrevet

Altfor høy fellesgjeld som du selv ikke har noen kontroll over ved renteøkning. Jeg har kjøpt andelsleilighet og fellesgjelden er 82.000 kroner. Fellesutgiftene er under 2000 i måneden og inkluderer varme og varmt vann, kabel-tv, internet, vaktmester, trappevask og betjening av fellesgjeld.

Med mitt lån i banken har jeg en boutgift på 6200 kroner.

Oj, litt forskjell der ja!

Fellesutgiftene er oppunder 900.000,oo,-, og man må betale 750.000,oo,- for leiligheten. omtrent. 60% lån, 40% innskudd omtrent.

Hvordan burde forholdet mellom egenandelen og fellesutgiftene være for at det skal være en god deal? Burde man ha så mye som 60 eller 70% av totalsummen?

Skrevet

Hør om det er IN betaling (induviduel nedbetaling) da kan du om ønskelig, betale lånet fortere ned enn hva som er fast satt.

husk også at i tilegg til mnd felleskostnadene så kommer banklånet. og mnd felleskostnader på nesten 10 000 (ink avdragene om jeg har lest teksten riktig) er ganske mye. med evt banklån og huslån så kommer du fort oppi 13-14 000. og vær obs på rente økning.

men har du økonomi til så høye utgifter, så er det jo ganske greit. fint at de har forsikret seg mot folk som ikke betaler husleien.

om du har mulighet, så ville jeg prøvd å sjekke opp i styret. brl styret kan mann være skikkelig uheldig med. bodde selv en plass der mann ikke fikk ha blomster utenfor ingangsdøren (ingangsdørene lå på utsiden av blokken) ingen matter. ikke ha parasoller eller blomster på terrasen. ikke fikk ha større selskap som komfirmasjoner osv uten å søke styret om tilatelse. ja kunne nevnt mye mer. men hør med de som bor der i dag. om hvordan miljøet er.

å bo i andelsleilighet kan være veldig greit (bor i en selv) en del utgifter er ink i husleien. det er noen som ser til bygget, slik at vedlikehold blir gjort kontinuerlig, og ved større feil med leilighetene så har vi et styre medlem vi kan kontakte ( i stede for å måtte leite seg frem i en hel bedrift for å prøve å få noen fornuftige svar)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer banklån i tillegg? Jeg trodde de 8875,- som man må betale i mnd (i følge annonsen) inkluderte å nedbetale felleslånet.

Jeg har forstått det som at om man har innskuddet selv (det har jeg, jeg slipper å ta opp lån på innskuddet), så dekker fellesgjelda felleslånet. Men det var kanskje innskuddet på 750.000,- du tenkte at kom i tillegg? :)

I annonsen står det at gjelda og felleskostnadene vil stige etter hvert. Hvor skadelig er det sannsynlig at dette vil bli for et salg om få år? Jeg har ikke planer om å bo i leiligheten veldig lenge da jeg tenker på familieøkelse osv... :)

IN-betaling hørtes jo genialt ut!

Og styret skal sjekkes, har hørt litt av hvert. Men det gjelder vel forsåvidt også folk som eier leiligheter i blokker osv. ;) Man kan jo aldri vite hvilke gærninger osm har klart å klore seg fast i styret!

Skrevet (endret)

IN ordning er absolutt ikke bare genialt:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/ikke_nedbetal_fellesgjelden

Ellers så synes jeg ikke det du skriver virker så hakkende gale. Er det et velfungerende styre, så er det mange fordeler å bo slik, fremfor en selveier.

Man er med andre ord tryggere, da generalforsamlingen er øverste myndighet.

Men, kan du ikke gi en link til boligen, så er det lettere å anbefale, eller si noe om de forskjellige lån m m.

Endret av Østlandet
AnonymBruker
Skrevet

IN ordning er absolutt ikke bare genialt:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/ikke_nedbetal_fellesgjelden

Ellers så synes jeg ikke det du skriver virker så hakkende gale. Er det et velfungerende styre, så er det mange fordeler å bo slik, fremfor en selveier.

Man er med andre ord tryggere, da generalforsamlingen er øverste myndighet.

Men, kan du ikke gi en link til boligen, så er det lettere å anbefale, eller si noe om de forskjellige lån m m.

Det som virker for godt til å være sant, osv... ;) Veldig opplysende lesing, takk for link! Og de har et poeng, dersom man nedbetaler egen gjeld, vil leilighetens innskudd stige. Jeg kjøper jo leiligheten nettopp pga det lave innskuddet, og det vil sikkert andre i etableringsfasen også gjøre.

Skrevet

Kommer banklån i tillegg? Jeg trodde de 8875,- som man må betale i mnd (i følge annonsen) inkluderte å nedbetale felleslånet.

Jeg har forstått det som at om man har innskuddet selv (det har jeg, jeg slipper å ta opp lån på innskuddet), så dekker fellesgjelda felleslånet. Men det var kanskje innskuddet på 750.000,- du tenkte at kom i tillegg? :)

I annonsen står det at gjelda og felleskostnadene vil stige etter hvert. Hvor skadelig er det sannsynlig at dette vil bli for et salg om få år? Jeg har ikke planer om å bo i leiligheten veldig lenge da jeg tenker på familieøkelse osv... :)

IN-betaling hørtes jo genialt ut!

Og styret skal sjekkes, har hørt litt av hvert. Men det gjelder vel forsåvidt også folk som eier leiligheter i blokker osv. ;) Man kan jo aldri vite hvilke gærninger osm har klart å klore seg fast i styret!

Ja det var innskuddet jeg tenker på. dersom innskudet er på 750 000 kr så må de fleste ta opp et ekstra bankån på det. men hvis du har de pengene selv. så vil jo utgiftene synke betraktelig.

men synes alikevel at felles utgifter på nesten 10 000kr er ganske mye..... men dette er vel kanskje ganske nye leiligheter?? (hvis det er gamle leiligheter som er resturert, ville jeg bedt om tilstand rapport, og fått en fagkyndig inn til å se på arb)

Hvo lenge tenker du å bo? husk at du må bo der i minst 1 (eller 2) år. slike leiligheter kan være vannskelig å selge videre, pga skepsis til høy fellesgjeld, osv. men det pleier da alltids å være noen som kjøper til slutt :)

Skrevet

Høres ut som en relavivt grei andel fellesgjeld og øvrige betingelser. Flytende rente p.t. i husbanken for slike lån ligger under 3 %, altså lavere enn fastrenten som løper ut nå (i allerfall de avtalene jeg har sett). Men evt fastrente i framtiden avhenger av styret.

Husk: prisen på leiligheten er innskudd + fellesgjeld.

Og IN er ikke å anbefale!

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt greit ut når man ser på innskudd og andel fellesgjeld. Du må ta høyden for at når ditt lån øker pga økt renter så øker fellesgjelda og husleien også.

Her har borettslaget vært heldige nå de har bundet renten. Husleie som i renter og avdrag har ikke vært endret på 7 år. At husleien har økt har med vannavgift (betaler akonto) og renovasjon å gjøre.

Skrevet (endret)

Høres ut som en relavivt grei andel fellesgjeld og øvrige betingelser. Flytende rente p.t. i husbanken for slike lån ligger under 3 %, altså lavere enn fastrenten som løper ut nå (i allerfall de avtalene jeg har sett). Men evt fastrente i framtiden avhenger av styret.

Husk: prisen på leiligheten er innskudd + fellesgjeld.

Og IN er ikke å anbefale!

Bifalles.

Jeg tror flytende rente i Husbanken nå er 2,7 - 2,8%

Fastrentene er nesten å sammenligne med andre bankers flytende. Men, selvfølgelig avhengig av bind.tid.

Bare å gå inn på husbanken.no å se der.

Ikke glem at man vanligvis får bedre renteavtale på slik fellesgjeld, enn du selv kunne greie å få på egen finansiering.

Men likevel, før jeg sier bastant noe, så hadde det vært greit med en link til prospektet/annonsen på denne boligen.

Det er vel ikke så farlig å oppgi det?

Da kunne du fått virkelig gode råd om hva du må passe på å sjekke.

Selv er jeg litt interessert i dette, da jeg selv er beboer, av et meget veldrevet borettslag.

Ellers så mener jeg det er riktig å kalle det "fellesgjeld" som inngår i en del av "felleskostnadene"

Altså ikke det forslitte gamle ordet "husleie"

Endret av Østlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...