Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Leonidene
Skrevet

Eg bare lurer.

Var nemlig hos frisør for første gang på over 10 år for ei uke siden og er litt usikker på hva man egentlig kan forvente av ein frisør. Eg trur min frisør var lærling, men det fikk eg ikkje beskjed om når eg bestilte timen.

Eg gikk derfra med hårfarge på kragen på jakka mi, eg hadde flekker i panna, på ørene, halsen/kjeven og i ansiktet og siden frisøren valgte å rette håret mitt før klippingen så klippet ho av ca. dobbelt så mye som eg ba om. :sjenert: De to førstnevnte merka eg ikkje før eg var ute og traff samboeren min og han gav beskjed.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du sitter pal i ro og de klarer å ødelegge klærne dine hadde jeg helt ærlig snudd straks og krevd en eller annen form for erstatning. Det være seg hårprodukter eller penger tilbake. :)

Jeg forventer meg at de har sine meninger om hvordan jeg burde klippe meg (er gøy med innspill selv om man ikke er enige), ikke tjuvpakker på meg ting (f.eks hårvask - insisterer på at neida, det er best å klippe da.. men pris nevner vi ikke! :fnise:).. Litt hårfarge i panna er ganske vanskelig å unngå, men klart, flekker over hele ansiktet skal ikke forekomme.

Skrevet

Jeg forventer i alle fall såpass at man går ut der i fra uten ødelagte klær. Fargeflekker på flere områder (panne, ører etc) bør de klare å unngå også.. Ellers forventer jeg at de hører på meg når jeg sier hva jeg vil. Det er ikke alle som gjør..

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Jeg forventer at de skal vite hva de gjør.

Jeg forventer at de ikke skal lure/villede meg.

Jeg forventer at de skal utvise profesjonalitet og yrkesstolthet.

Skrevet

Jeg er selv frisør, så jeg kan vel skrive hva JEG mener skal forventes av oss som frisører.

Jeg mener jo at alt kostnader som kommer i tillegg til det som er bestillt, skal opplyses om. Hos oss så er jo vask, føhn ogstyling inkludert i en klipp, men om det ikke er det, så burde det opplyses om når det blir om du vil vaske det. En frisør som ikke gir beskjed at de er lærlinger, SKAL være såpass faglig dyktig at de kan måles med en utlært. Derfor, den skal da kunne sette en farge såpass ryddig at kunden ikke går ut dørene med farge i hele fjeset. Ok, farge rundt hårfestet er litt vanskelig å unngå om du farger med en mørk farge, men ikke mer enn det. Har du fått farge på klær, og det ikke er deg selv som feks. har klødd slik at fargen har trykket nedover i nakken, så er det frisørens fulle ansvar. Har vi vært uheldig (noe som jeg kun husker har skjedd en gang etter mange år som frisør. Har aldri skjedd med meg, men en kollega) så har vi erstattet det som har blitt ødelagt. Jeg vet ikke om det er en lov som sier at frisøren MÅ, men jeg mener det er helt normal service å erstatte om noe blir ødelagt. Du kan også forvente at kommunikasjonen er såpass bra at du får det du ber om. Selvfølgelig, kommunikasjonen er toveis, men en frisør skal være sikker på hva kunden ønsker før den går i gang med å klippe/farge.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Frisørvettreglene

Nummer 1:

Aldri, ALDRI la deg overtale til noe av "ekspertisen". Har du først

tatt det desperate steget det er å oppsøke en frisørsalong, så legg en

plan på forhånd. Følg denne planen og vær bestemt! Lar du frisøren få

overtaket vet du aldri hvor det ender, utenom at det etter all

sannsynlighet ser helt jævlig ut og koster deg en urimelig stor slump

med penger.

Nummer 2:

Mannlige frisører skal man om mulig holde seg enda lenger borte fra

enn de kvinnelige. Disse er i absolutt alle tilfeller homofile, og å

overlate hodepryden til en frisørsoper er som å grave sin egen grav.

Selv om man følger frisørvettregel nummer 1 til å punkt og prikke vil

man med en homofil frisør ende opp ribbet for penger og med en sveis

selv sioux-indianerne ville mobbet deg for.

Nummer 3:

Det er ingen skam å snu! Er du på vei inn i frisørsalongen og ser at

klientelle er ytterst suspekt (noe det tross alt er på de fleste

frisørsalonger), så snu heller i tide enn å bli offer for deres

hasardiøse sakse-ritualer.

Nummer 4:

Mange lar seg lure av at noen kvinnelige frisører har et fordelaktig

utseende, og tror derfor dette er snille og gode mennesker. Helt feil!

På frisørskolen lærer de intet annet enn sluhet, ondskap og kynisme.

Du finner ikke den frisør som ikke ser på deg som et lett offer, som

vil bringe dem trillebår på trillebår med penger.

Nummer 5:

Om mulig gå aldri til den samme frisøren to ganger. Har du vært der

en gang, og fulgt frisørvettreglene, er de antagelig ute etter deg

fordi de ikke klarte å lure deg inn i

bli-seende-helt-jævlig-ut-og-betale-masse-penger-for-det-fella. Da er

det ikke usannsynelig at de tar deg med inn på pauserommet hvor de

senker kroppen din ned i kokende stearin, voldtar deg og spiser deg

til dessert. Som sagt: Onde mennesker!

Nummer 6:

Klipp deg selv hjemme, eventuelt få noen du stoler på til å klippe deg.

Sjølv synest eg frisørar er ein frykteleg skummel rase, og no er det over eitt år sidan sist eg var til frisør.

Endret av Rosalie
  • Liker 3
Skrevet

Jeg "tomlet" i grunnen smiiiley jeg, men velger legge til at det er svært vanskelig å rote farge ned på klærne om frisøren tar på deg kappe før de farger håret :gjeiper:

Til TS - jeg ville garantert snudd i det øyeblikk jeg ble obs på skaden og gått tilbake, i ettertid kan det være litt kleint å komme med klage på farging av klær... Det med at de klipte for mye syns jeg kanskje du får ta litt av skylden for siden du ikke sa KLART ifra at du IKKE ønsket en klipp etter at håret var glattet så den er jeg mer usikker på...

Skrevet

Carrott: Når først frisørjævelen har tatt eit solid saksejafs av håret er det for seint å få den lengda ein ba om. *kjenner eg får ufrivillige rykningar ved tanken på frisørbesøk som inneber meir enn berre vask, kur, massasje av hovudbotnen og føn*

• Liker 1
Skrevet

Carrott: Når først frisørjævelen har tatt eit solid saksejafs av håret er det for seint å få den lengda ein ba om. *kjenner eg får ufrivillige rykningar ved tanken på frisørbesøk som inneber meir enn berre vask, kur, massasje av hovudbotnen og føn*

Beklager men når man ikke kan forholde seg voksent i diskusjoner og tyr til karakteristikker som "frisørjævel" sier det mer om deg enn om frisøren i grunnen slik jeg ser det...

Jeg er overhode ikke i tvil på at når det kommer til god kommunikasjon er det mitt ansvar for å klare formidle det jeg ønsker...

- dersom DU klarer ta ansvar for å formidle DINE ønsker og frisøren på tross av dette gjør feil er det ikke verre enn at man klager, får kompensasjon og venter til håret gror ut igjen - tross alt er det bedre å ha en fast frisør som kjenner deg enn å sky alle frisører fordi man hadde EN dårlig opplevelse...

Skrevet

Eg klarer fint å kommunisere med frisørar "på landet" og godt vaksne frisører som gjerne har salong i ein del av huset. Men eg forbeheld meg sjølv retten til å kalle motefrisørane på dei grisedyre kjedane for frisørjævlar. For dei gjer stort sett som dei sjølv vil same faen kor god ein er til å kommunisere. Eg budde rett over vegen for ein av desse nymotens dritdyre kjedefrisørane. Var god underhaldning å site i vindauget å sjå på kor misnøgde alle som gjekk ut derifrå var. Alle kom ut med omlag same sveis, anten "bolleklipp" eller rett under øyra, og alle som var lyse kom ut att med gulrotfarga hår. Ein kunne sjå på dei som kom ut att at dei anten var på gråten eller sint som lemen, mens dei gjekk og drog i hårstubbane for å få att lengda si. Heilt til dei såg seg i første butikkvindauge og såg at gulrotfargen ikkje berre var lyset i salongen, men heilt reell...

Skrevet

Jeg forventer hvertfall at de hører på meg, og jeg hadde ikke forventet farge på klærne, det hadde jeg sagt tydelig i fra om -om det ikke var min egen feil da.

Forrige gang jeg var hos frisøren ba jeg om en lang bob til under kragebena og hadde til og med bilde som viste. Hun klippet håret mitt til midten av halsen og sa "den må vokse seg ut, det er da den blir pen".

-det forventet jeg ikke!

Skrevet

Jeg "tomlet" i grunnen smiiiley jeg, men velger legge til at det er svært vanskelig å rote farge ned på klærne om frisøren tar på deg kappe før de farger håret :gjeiper:

Til TS - jeg ville garantert snudd i det øyeblikk jeg ble obs på skaden og gått tilbake, i ettertid kan det være litt kleint å komme med klage på farging av klær... Det med at de klipte for mye syns jeg kanskje du får ta litt av skylden for siden du ikke sa KLART ifra at du IKKE ønsket en klipp etter at håret var glattet så den er jeg mer usikker på...

Ja jeg vet det er vanskelig å rote farge ned når man har kappe på. Derfor det kun har skjedd 1 gang hos oss, å jeg har nå jobba der i 9 år. Det som er viktig for oss frisører er å SKYLLE GODT når man skyller farge. Hvis ikke kan det smitte farge på krager ETTER at kappen er tatt av.

Det var iallefall det som skjedde oss da kunden vår fikk farge på genseren (polo). Hun hadde klødd med pinne, å fått litt farge på. (Hun sa iallefall det selv at det kunne være hennes feil også, men vi erstatta iallefall genseren, selv om det kunne likså godt være hennes feil som vår feil)

Skrevet

@ Rosalie

jeg syns holdningen din sier alt..

En "kjellerfrisør" på et sted med 100 innbyggere er selvsagt ikke en "motefrisør" men takke meg til en som oppdaterer seg i takt med tiden fremfor en som jobber som om det fortsatt var 1970

• Liker 1
Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg går inn, setter meg og forklarer hva jeg vil ha og hva jeg IKKE vil ha.

Er ikke redd for frisører, det er da tross alt bare hår, og det vokser ut igjen ;)

Blir litt snurt om de har klart å gjøre noe jeg IKKE ville ha (Og gav beskjed om dette på forhånd) Men da går jeg tilbake og klager om det er noe som plager meg veldig. (feil farge, feil fasong eller rett og slett bare dårlig)

Men det jeg FORVENTER er at frisøren:

-lytter til hva JEG sier

-gir sine råd og tips, men JEG bestemmer hva som faktisk skal gjøres

-er dyktig og klipper en skikkelig klipp (Har kommet hjem med skjevt hår flere ganger! )

-har peiling på hva som passer til de forskjellige ansiktsformene

Verste frisørtimen min, var vel den gangen jeg skulle klippe meg kort. (hadde hår ca ned til bh-stroppen)

Hadde noen striper i håret fra forrige sommer, og frisøren (en utenlandsk dame med gebrokkent Norsk) klaget sin nød for at håret mitt var så vanskelig å gre! Jeg sa jeg ikke pleier å ha noe problemer med det, men hun åkket og stønnet seg og var sur som fy!

"Tja, sikkert stripene som gjør det, og så er det sikkert veldig slitt i tuppene nå siden det er lenge siden sist klipp" sier jeg og drar litt på skuldrene..

Nei, DET skulle ikke gi så umulig hår mente hun... Hun hadde oppi spraybalsam og fikk nå til slutt gredd igjennom håret etter mange minutter og mange gloser på enten russisk eller polsk........ :gjeiper:

Kjære vene, håret mitt er da virkelig ikke så ikke å gre igjennom, men uansett har man da pålegg om å vere professjonell!

....Det jeg kom på når jeg gikk derifra, var at jeg hadde tatt permanent nesten 3 år tifligere, og det nok satt igjen i de nederste 10 cm av håret :fnise:

Ikke noe problem for meg å gre igjennom håret med børste, men hun slet noe innmari med metallkammen sin! :fnise:

Skrevet

Verste frisørtimen min, var vel den gangen jeg skulle klippe meg kort. (hadde hår ca ned til bh-stroppen)

Hadde noen striper i håret fra forrige sommer, og frisøren (en utenlandsk dame med gebrokkent Norsk) klaget sin nød for at håret mitt var så vanskelig å gre! Jeg sa jeg ikke pleier å ha noe problemer med det, men hun åkket og stønnet seg og var sur som fy!

"Tja, sikkert stripene som gjør det, og så er det sikkert veldig slitt i tuppene nå siden det er lenge siden sist klipp" sier jeg og drar litt på skuldrene..

Nei, DET skulle ikke gi så umulig hår mente hun... Hun hadde oppi spraybalsam og fikk nå til slutt gredd igjennom håret etter mange minutter og mange gloser på enten russisk eller polsk........ :gjeiper:

Kjære vene, håret mitt er da virkelig ikke så ikke å gre igjennom, men uansett har man da pålegg om å vere professjonell!

:fnise: og litt :kjefte:

Skrevet

Forventer fint lite, jeg har mange ganger bedt om en spesiell klipp som jeg vet kler meg godt og frisøren mener det skal de enkelt klare. Det klarer de aldri. Syns frisørtimer bare er skikkelig bortkasta penger.

• Liker 2
Skrevet

@ Rosalie

jeg syns holdningen din sier alt..

En "kjellerfrisør" på et sted med 100 innbyggere er selvsagt ikke en "motefrisør" men takke meg til en som oppdaterer seg i takt med tiden fremfor en som jobber som om det fortsatt var 1970

Og det seier mykje om dine haldningar. "Kjellerfrisørane" eg har gått til er på kurs kvart år, og er rett så oppdatert. Men dei er mer opptatt av fornøgde kundar og å finne firsyrar som faktisk kler den enkelte enn å vise kor flinke dei er til å herme etter det dei såg på sist hårshow og selgje motefargane av sesongen samma f**n kva kunden ønsker.

Gjest Ruccola
Skrevet

Tenker hovedforskjellen på "kjellerfrisører" og motefrisørene rett og slett er at kjellerfrisørene er avhengige av fornøyde kunder som kommer tilbake igjen og igjen, mens motefrisørene (spesiellt de i handlegatene i store byer)kan drite i det og gjøre som de vil fordi de alikevel stort sett har full salong med førstegangskunder :(

Så all ære til de som klarer å holde fokus på jobben sin - fornøyde kunder! :D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, når jeg leser denne tråden så husker jeg at jeg engang kom hjem fra frisøren med farge på genseren... Det var en lyselilla pologenser, som hadde fått farge bak fra nakken. Vasket den en gang jeg, så var fargen borte, og jeg tenkte ikke mer over det...

Har også hørt den om at håret må "vokse seg til".. Alle frisører jeg har vært hos har sagt til meg at når jeg skal ha håret kort så bør jeg klippe det rundt hver sjette uke. Så var det ei da, som faktisk sa at "nei, det stemmer ikke, det tar jo seks uker fra håret er klippet til det ligger skikkelig!" Littegrann motstridende, kan du si :fnise:

Gjest Raindrops
Skrevet

Og det seier mykje om dine haldningar. "Kjellerfrisørane" eg har gått til er på kurs kvart år, og er rett så oppdatert. Men dei er mer opptatt av fornøgde kundar og å finne firsyrar som faktisk kler den enkelte enn å vise kor flinke dei er til å herme etter det dei såg på sist hårshow og selgje motefargane av sesongen samma f**n kva kunden ønsker.

Jeg kan lett generalisere på samme måte som deg. For de bygdefrisørene jeg har vært hos har gitt totalt blanke i hva jeg har ønsket, og det virker ikke som om de eier yrkesstolthet for fem flate øre. Det eneste de har mestret er stussing eller guttekort.

Men jeg er igrunn ikke så glad i noen frisører i det hele tatt, først og fremst fordi det er fremmede mennesker som bryter intimsonen min :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...