Gå til innhold

Da/når ?

Cata

Anbefalte innlegg

Det har vel alltid hersket en viss forvirring om når man skal bruke "da" og når man skal bruke "når", særlig for de av oss som har en dialekt der "når" ofte brukes i begge tilfeller.

Nå har jeg imidlertid begynt å se svært mange tilfeller der det er feil den andre veien, dvs. folk bruker "da" der det garantert skulle vært brukt "når". Kunne klippet og limt flere eksempler fra KG, men har ikke lyst til å henge ut noen, så jeg lar være. Det er en feil jeg sjelden la merke til før, så jeg begynner faktisk å lure på om den er ny? Og hva er det i tilfelle som gjør at en slik "ny" feil dannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt merke til det jeg også, og har lurt på akkurat det samme. Hvordan i allverden har denne "trenden" oppstått? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang DA og hver gang NÅR

ikke sant? Ble plutselig usikker:)

Det stemmer på en prikk. Det er derfor jeg synes det ser litt merkelig ut når jeg ser setninger som denne: "blablabla, da jeg legger barnet" og ut fra sammenhengen går det helt klart frem at dette blablabla'et er noe som skjer hver gang barnet blir lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Smørbukk

Den gang DA og hver gang NÅR

Den gang DA, hver gang NÅR og NÅR om det som skjer i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det har vel alltid hersket en viss forvirring om når man skal bruke "da" og når man skal bruke "når", særlig for de av oss som har en dialekt der "når" ofte brukes i begge tilfeller.

Nå har jeg imidlertid begynt å se svært mange tilfeller der det er feil den andre veien, dvs. folk bruker "da" der det garantert skulle vært brukt "når". Kunne klippet og limt flere eksempler fra KG, men har ikke lyst til å henge ut noen, så jeg lar være. Det er en feil jeg sjelden la merke til før, så jeg begynner faktisk å lure på om den er ny? Og hva er det i tilfelle som gjør at en slik "ny" feil dannes?

Dette er det allerede en tråd om, bare litt lenger ned, tell 5 overskrifter nedover.

Her tenkte jeg ikke klart. Plasseringen kan selvsagt bli forandret :fnise: .

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Jeg har også lagt merke til dette fenomenet. Jeg vet ikke hva det kommer av, men kan det kanskje være en form for hyperkorreksjon? Altså at folk vet at de ofte bruker "når" i tilfeller hvor man egentlig skal bruke "da", og at de dermed overkompenserer gjennom å bruke "da" i mange tilfeller hvor "når" er korrekt?

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg ikke klart. Plasseringen kan selvsagt bli forandret :fnise: .

Dessuten var jeg først - æda-bæda. Bare se på datoen på førsteinnlegget. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...