Cata Skrevet 5. mai 2011 #1 Del Skrevet 5. mai 2011 Det har vel alltid hersket en viss forvirring om når man skal bruke "da" og når man skal bruke "når", særlig for de av oss som har en dialekt der "når" ofte brukes i begge tilfeller. Nå har jeg imidlertid begynt å se svært mange tilfeller der det er feil den andre veien, dvs. folk bruker "da" der det garantert skulle vært brukt "når". Kunne klippet og limt flere eksempler fra KG, men har ikke lyst til å henge ut noen, så jeg lar være. Det er en feil jeg sjelden la merke til før, så jeg begynner faktisk å lure på om den er ny? Og hva er det i tilfelle som gjør at en slik "ny" feil dannes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 5. mai 2011 #2 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg har lagt merke til det jeg også, og har lurt på akkurat det samme. Hvordan i allverden har denne "trenden" oppstått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #3 Del Skrevet 5. mai 2011 Den gang DA og hver gang NÅR ikke sant? Ble plutselig usikker:) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 5. mai 2011 Den gang DA og hver gang NÅR ikke sant? Ble plutselig usikker:) Det stemmer på en prikk. Det er derfor jeg synes det ser litt merkelig ut når jeg ser setninger som denne: "blablabla, da jeg legger barnet" og ut fra sammenhengen går det helt klart frem at dette blablabla'et er noe som skjer hver gang barnet blir lagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smørbukk Skrevet 21. mai 2011 #5 Del Skrevet 21. mai 2011 Den gang DA og hver gang NÅR Den gang DA, hver gang NÅR og NÅR om det som skjer i fremtiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. mai 2011 #6 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Det har vel alltid hersket en viss forvirring om når man skal bruke "da" og når man skal bruke "når", særlig for de av oss som har en dialekt der "når" ofte brukes i begge tilfeller. Nå har jeg imidlertid begynt å se svært mange tilfeller der det er feil den andre veien, dvs. folk bruker "da" der det garantert skulle vært brukt "når". Kunne klippet og limt flere eksempler fra KG, men har ikke lyst til å henge ut noen, så jeg lar være. Det er en feil jeg sjelden la merke til før, så jeg begynner faktisk å lure på om den er ny? Og hva er det i tilfelle som gjør at en slik "ny" feil dannes? Dette er det allerede en tråd om, bare litt lenger ned, tell 5 overskrifter nedover. Her tenkte jeg ikke klart. Plasseringen kan selvsagt bli forandret . Endret 21. mai 2011 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 21. mai 2011 #7 Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Jeg har også lagt merke til dette fenomenet. Jeg vet ikke hva det kommer av, men kan det kanskje være en form for hyperkorreksjon? Altså at folk vet at de ofte bruker "når" i tilfeller hvor man egentlig skal bruke "da", og at de dermed overkompenserer gjennom å bruke "da" i mange tilfeller hvor "når" er korrekt? Endret 21. mai 2011 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 21. mai 2011 Her tenkte jeg ikke klart. Plasseringen kan selvsagt bli forandret . Dessuten var jeg først - æda-bæda. Bare se på datoen på førsteinnlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. mai 2011 #9 Del Skrevet 21. mai 2011 Dessuten var jeg først - æda-bæda. Bare se på datoen på førsteinnlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå