Gå til innhold

Typiske fornavn i Bronsealderen/Jernalderen?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg poster riktig her, men bær over med meg å eventuelt fortell hvor det skal flyttes.

Er ute etter typiske fornavn som ble brukt i Norge før i tiden, fra Bronsealderen/Jernalderen. Skulle ikke treo det skulle være så vanskelig å finne...:/

Har funnet disse:

Haraldr

Eirikr

Åse

Olav

Leiv

Rikke

Roger

Dagfinn

Eivind

...

Noen som kan gi meg en link eller flere...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du bommer litt her, de fleste av disse er fra vikingtiden eller seinere, tidligst belagt på 1100-1200-tallet. Og siden vi ikke har noen skriftlige kilder fra bronse/jernalderen har vi egentlig ikke mulighet til å vite om noen navn fra perioden. Dersom det er norrøne navn du er ute etter er det i så fall bare å google det, så finner du masse.

Roger er forøvrig brukt først fra 1800 og utover, og er fellesgermansk, ikke norsk. Rikke er en kortform som først ble tatt i bruk fra ca 1950 og utover

Endret av Rayanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronsealderen vet vi ca. null og niks om, siden det ikke finnes noen skriftlige kilder hverken her i landet eller utenlands.

Jernalderen har vi endel fra (vikingtiden er en del av jernalderen). Fra perioden finnes det runesteiner, runeinnskrifter på gjenstander, og utenlandske beretninger. Dessuten er det god grunn til å tro at endel skaldekvad er så og si uendret selv om de først ble skrevet ned i tidlig middelalder. Sagaene er også skrevet ned i middelalderen, men jeg kan liksom ikke se for meg at navnene skal ha blitt veldig endret på den tid.

Viking Answer Lady leier å være en ganske etterrettelig side, og har endel informasjon om norrøne navn her (men jeg ville styrt unna de "navnegeneratorene", de ser litt suspekte ut).

Arild Hauge har en oversikt over veldig mange runeinnskrifter her.

Her fant jeg en oversikt over både manns- og kvinnenavn fra islandske sagaer.

Også finner du sikkert mye mer om du googler "norrøne navn" som Rayanne foreslo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble jeg plutselig litt engasjert (jeg har studert både runologi, norrønt språk og litteratur, og oppdaget nettopp hvor mye jeg har glemt). Mulig jeg skriver for totalt uinteresserte ører nå, men jeg fant en liten oversikt over de tidligste innskriftene med navn i (alle dateringene er e.kr.). Navnene er "modernisert" litt i forhold til skrivemåte og språkutvikling:

Vodurid (mannsnavn) på Tunesteinen fra Norge, år 300-400

Gudgjest (mannsnavn) på Einangsteinen fra Norge, år 350-400

Thirbijar (mannsnavn) på Barmensteinen fra Norge, 400-tallet

Hagulstad og Hadulaik (mannsnavn) på Kjølviksteinen fra Norge, år 400-450

Legjest og Holte (mannsnavn) på gullhornene fra Gallehus i Danmark, år 400-500

Hjald og Kynmund (mannsnavn) på Tjurköbrakteaten fra Sverige, siste halvdel av 400-tallet

Vivja (kvinnenavn) på Eikelandspenna fra Norge, år 550 - 600

Hvis du er ute etter navn til barnet ditt eller noe sånt, så ser jeg kanskje at ikke alle er like gode kandidater. Men det er jo kule, da! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for flotte innlegg. :)

Nei, jeg er ferdig med navn på egne barn, men skal bruke det i undervisning på barnetrinnet.

Bronsealderen, Jernalderen og Vikingtiden er fra ca. 1500 fvt - ca 1050 evt.

De navnene jeg har funnet er navn fra et opplegg gitt på en leierskole og fra leksika på nett. Ingen av våre læreverk på skolen har opplysninger om navn på denne tiden og dette lurer barna på. :)

Har også sett på gamle kongerekker i Norden - der fant jeg bla noen av navnene...

Pingting! Dette gikk rett hjem hos meg og har du mere info tar jeg gjerne i mot - og du får oppfrisket hukommelsen din...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...