Gå til innhold

Hvordan droppe godis i ukedagene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett før påsketider tenkte jeg at nå var det på tide for meg å gå ned i vekt! Er 20 år 1.65 høy og veier 80 kilo. Dette er ikke akkurat noen ønske situasjon for meg og jeg ønsker derfor å gå ned noen kilo.

Jeg trener minst 4 dager i uka, en fin blanding av kondisjon og styrke. Syns det er kjempe gøy og kan gjerne trene 2 timer hver gang. Jeg spiser normal norsk husmanskost nå i starten og prøver å kutte ut godisen i første omgang for å ikke få en for brå start på det hele. Unner meg selvfølgelig litt på lørdager =)

Jeg spiser ikke noe spesielt usunn mat, men problemet mitt er bare at jeg ikke klarer å la være å spise litt godis i ukedagene også. Får skikkelig cravings hvor jeg bare MÅ ha en sjokolade eller litt brus osv. Jeg prøver så hardt jeg bare kan, men likevell så får jeg denne lysten på godteri.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å klare å la være å spise dette i ukedagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La være å kjøpe godis. Rett og slett :) og på lørdager når du unner deg godis, så kjøper du kun nok til akkurat den dagen.

Du må rett og slett bare tvinge deg selv til å ikke handle snop.

AnonymBruker
Skrevet

Ja har tenkt på det, men er så vanskelig å la vær! Men noen som vet om noe annet som "tar vekk" det søtsuget?

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg sliter også med veldig søtsug, særlig etter middag. For min del fungerer det noelunde om jeg lager meg en kopp te (lakriste er for eksempel naturlig søt), eventuelt spiser jeg i perioder en kiwi til dessert. Tror spise-med-skje-konseptet gjør at kiwi føles mer som dessert enn et eple :jepp:

Ellers må du bare mobilisere viljestyrken alt du kan, og kanskje finne noe å distrahere deg med.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

prøvd å drikke mer vann ? kan ver at søtsuget ditt kommer fra at kroppen din trenger vann.eller så kan du jo kutte opp litt frukt og spise det i stede for godteri? :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine tips! Får jeg kjøpt lakriste på helsekosten? Og kutte opp frukt i stedenfor godis skal jeg prøve på! Sunt og godt! Smart =)

Skrevet

desto lenger du klarer å holde deg unna desto lettere blir det :)

jeg syns det letteste er å ikke ha i hus. For du reiser ikke på butikken på for godis, og spekker man å gjør det så skjer ikke det hver dag :P

ellers kan det hjelpe med chrom tabl :) fåes på helsekost!

Skrevet

Rett før påsketider tenkte jeg at nå var det på tide for meg å gå ned i vekt! Er 20 år 1.65 høy og veier 80 kilo. Dette er ikke akkurat noen ønske situasjon for meg og jeg ønsker derfor å gå ned noen kilo.

Jeg trener minst 4 dager i uka, en fin blanding av kondisjon og styrke. Syns det er kjempe gøy og kan gjerne trene 2 timer hver gang. Jeg spiser normal norsk husmanskost nå i starten og prøver å kutte ut godisen i første omgang for å ikke få en for brå start på det hele. Unner meg selvfølgelig litt på lørdager =)

Jeg spiser ikke noe spesielt usunn mat, men problemet mitt er bare at jeg ikke klarer å la være å spise litt godis i ukedagene også. Får skikkelig cravings hvor jeg bare MÅ ha en sjokolade eller litt brus osv. Jeg prøver så hardt jeg bare kan, men likevell så får jeg denne lysten på godteri.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å klare å la være å spise dette i ukedagene?

Ikke ha noe godis i huset.

Neste punkt er det viktigste:

Gå ALDRI i butikken sulten. ALDRI!

Det sies at sukkersuget forsvinner etterhvert. Jeg har ikke viljestyrke nok til å komme dit. Håper du har!

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kromtabletter demper søtsuget:)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips! Spørs om jeg ikke må ty til kromtabletter da. Får prøve meg litt til uten og se om viljestyrken er der. Lykke til, til dere andre som også prøver =)

Skrevet

Bestem deg for ikke å spise godis i 3 uker. Etter ca. så lang tid har kroppen vent seg til det, og du mister mesteparten av søtsuget.

AnonymBruker
Skrevet

Nå prøver jeg riktignok å kutte ut godiset i helga også, så mine tips er basert på fullstendig godtestopp (rett og slett fordi jeg overkompenserer med godteriet i helgene, og spiser gjerne en hel pose smågodt alene på en dag).

Det jeg prøver å gjøre, er å variere med frukt. Jeg blir veldig fort lei av mat, og har jeg eple én dag, klarer jeg ikke å spise det neste dag. Derfor kjøper jeg som regel én av hver favorittfrukt.

Noen frukttips:

- Fruktsalat! Bland favorittfruktene dine. I helga kan du unne deg litt ekstra, med f.eks. krem oppi eller finhakket, mørk sjokolade.

- En variasjon av fruktsalaten: hell oppi nøtter og tørket frukt, og kanskje litt kesam.

- Nå som jordbærene har begynt å dukke opp i butikkene, kan du jo unne deg jordbær med vaniljekesam eller skummet melk innimellom, og gjerne med sukrin for en litt søtere smak.

- Grønnsaker med dip!

Skrevet

Hvordan kutte ut godteri?

Selvdisiplin.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kutte ut godteri?

Selvdisiplin.

Lettere sagt enn gjort! :P

Skrevet

Jeg kjøper ofte en kurv blåbær, knaskerøtter og erterbelger fra BAMA. Fordi det er ting jeg synes er godt, og så krever det ikke noe skrelling, rensing etc for late meg. Det er bare å kaste det rett i kjeften. Det koster litt for disse blåbærkurvene, men så begynte jeg å se på hva en potetgullpose eller en pose godteri koster, og da er det jaggu ikke stor forskjell. Fruktte synes jeg også funker bra!

Det vanskelige er ofte å ikke kjøpe noe når man er på butikken. Da er hjernen slik at den overstyrer og får det til å virke svært så fortjent å kjøpe noe snop. Der er det dessverre bare selvdisiplin som hjelper, men det er bedre å ikke være skrubbsulten når man handler.

Jeg er ikke så sukkerhungrig, men er mer saltslave. Der sliter jeg mer med å finne gode substitutter... :popcorn: Å starte med å lese antall kalorier i en pose hjelper litt..

AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke noe problem å unne seg et par biter mørk sjokolade etter middag, som en del av vektnedgang.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Viljestyrke er stikkordet for min del. Belønner meg selv på lørdag, og da klarer jeg fint å styre unna i hverdagen.

Skrevet

Jeg og sliter veldig mye mer med saltbehovet mitt. Sukker går ganske greit å spise lite av, men tips for å unngå saltsuget? Absolutt værst om kvelden!

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette med salt/søtsug egentlig. Jeg er av den oppfatning at med riktig kostholod får man ikke sug. Det handler bare om å være bevisst på hva man dytter i munnen, når og hvor ofte.

• Liker 1
Skrevet

Det er de første dagene som er verst! Klarer du deg over kneika går det :) jeg kjøpte skyr naturell og hadde en skj syltetøy oppi, funka fint :) tok halve boksen bare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...