Gå til innhold

Hvor often kjører dere oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari
Skrevet

Er litt nysgjerring, så da spør jeg dere:

- Omtrent hvor ofte kjører dere oppvaskmaskinen?

- Hvor mange er dere i husholdningen?

- Tenker du på miljø og/eller økonomi i forhold til dette?

Mitt svar:

Vi er to personer, og kjører oppvaskmaskinen annenhver dag. Selv syns jeg det er litt mye, og hadde ikke trodde vi brukte så mye glass, kopper og fat, i hvertfall når vi ikke har hatt gjester. Er nøye på at den skal være full, men noen ganger er det overfylt i en etasje, og kanskje ikke maks utnyttet i den andre, men noelunde fullt (og gjerne tomt for rent bestikk) er det alltid.

Tenker mer på miljø enn på økonomi i forhold til å ikke ville kjøre den oftere enn nødvendig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Prøver å tenke så miljøvennlig som mulig, men siden jeg er så dårlig i formen så har dessverre maskinen gått nesten hver eneste dag/annenhver dag for å avlaste meg. Vi er bare to stykker også :sjenert:

Men i det siste så har vi klart å bli flinkere da jeg og mannen har blitt enige om at han skal hjelpe mer til på det området, så nå kjører vi bare maskinen hver 4. dag sånn ca. Kan hende det blir oftere dersom det er noe spesielt.

Mangler vi en tallerken eller et glass nå, så vasker vi det for hånd istedenfor å kjøre en maskin halvfull.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, vi er to og kjører ofte oppvaskmaskinen annenhver dag. Det kan bli flere dager enn det mellom hver gang, men da spiser det seg gjerne utover benken fordi ingen har husket å kjøre maskinen.

Eneste tiltak jeg kan komme på er å skylle glass og bruke de samme gjennom en hel dag, samt å håndvaske ting når man har tid i matlagingen og når maten koker/steker. Det har fått vaskefrekvensen ned hos oss de gangene jeg husker det, hvertfall.

Skrevet

Vi er to voksne og oppvaskmaskinen går vel i snitt ca 2 ganger i uken. Setter den på når den er full, uten å tenke særlig på hverken miljø eller økonomi.

Skrevet

En gang i uken ca, og det er bare meg i husholdningen akkurat nå. Husker ikke hvor ofte det var når typen var der, men det var nok litt oftere. Jeg tenker på miljøet og bruker tallerkener, glass og kniver om igjen flere ganger, så lenge de ikke er veldig skitne. I tillegg vasker jeg opp en del for hånd. Spesielt etter middagen, når jeg vet at maskinen ikke blir satt på den dagen, men jeg kommer til å bruke noe dagen etter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene og her går oppvaskmaskinen ca en gang i uka.

Da vi bodde flere sammen så gikk den oftere. Det jeg gjorde var å vaske store kjeler/ildfaste former for hånd. Altså det som tar ekstra stor plass.

Jeg tenker overhode ikke økonomi.

Skrevet (endret)

2 ganger pr uke og vi er 4stk. Kjeler /større ting går ikke oppvaskmaskinen.

Miljø? Nei økonomisk? Vi kjører ikke halvtomme/fulle maskiner

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

2 stk. Setter den på maks 1 gang pr. uke.

Gjest Silvermist
Skrevet

Vi er to, og oppvaskmaskinen settes på ca hver tredje dag, alt ettersom hvor mye som er skittent.

Kjører kun full maskin. Strømmen har vi inkludert i leien, så det er ikke økonomi som ligger bak å kun kjøre full maskin, men jeg vet ikke om jeg kan skryte på meg at det er miljø heller :klo:

Er rett og slett oppdratt til å ikke sløse med ting, strøm inkludert, så da blir det sånn.

Skrevet

Minst en gang om dagen, men av og til to ganger (kommer an på hva slags middag som har vært laget, feks). Vi er seks personer (tre voksne, tre barn) som bor her fast, men til middag er vi oftest 7-8 personer.

Kjører alltid full maskin, og noen av pannene går i maskina ganske ofte.

Skrevet

Setter den på når den er fra alt fra 70 til 100% full. Vi er to som bruker veldig mye tallerkner, glass etc, den går ca 3 ganger i uka. Tenker litt på miljø og mye på "komfort", og ikke så mye økonomi. Mener å ha lest at man bruker mindre vann når man bruker oppvaskmaskin nemlig. Men det er kanskje litt hjernevasking fra oppvaskmaskin- og oppvaskmaskinpulverprodusenter? :)

Skrevet

Vi er to stykker.. setter den på 1-2 ganger i uken, kommer an på om vi har hatt gjester eller ikke.

Tenker både økonomisk og miljø, både når det gjelder den og vaskemaskinen...

Skrevet

Vi er to stykker, og her går den hver dag/ annenhver dag... Jeg tar absolutt alt i maskinen, men kjører den alltid på økonomiprogram. Da bruker den TI LITER VANN, og den vasker på 50 grader...

Det er mye mer økonomisk enn å vaske opp for hånd...

Vår maskin er riktignok i energiklasse A, men jeg gidder overhodet ikke stå med oppvaska når vi sparer både tid og penger på å ta den i maskina.

Nå har vi også ganske mye oppvask fordi jeg lager all mat fra bunnen av, så det er jo en faktor som spiller inn.

På økonomiprogram så anbefaler jeg forsåvidt pulver i stedet for tabletter, synes det blir mye bedre av det! :)

Her er forresten en link som sier noe om økonomi med vaskemaskin (og dermed også miljø):

http://www.dinside.no/865633/saa-mye-koster-oppvasken

• Liker 1
Skrevet

Tenker ikke miljø eller økonomi, den går 1-2 om dagen. Vi er 5 stk.

Sjelden den går full, har fått det for meg at om den er stappfull så blir det ikke rent nok.

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mer økonomisk/miljøvennlig å kjøre oppvaskmaskinen enn å vaske opp for hånd. Derfor har vi nesten alt i maskinen, gryter, fjøler osv... Det eneste vi ikke har i maskinen er stekepanner og trefjøler..

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive hvor ofte vi kjører maskinen. Vi kjører maskinen ca. annen hver dag og vi er to voksne..

Skrevet

Vi er to, og oppvaskmaskinen settes på ca hver tredje dag, alt ettersom hvor mye som er skittent.

Kjører kun full maskin. Strømmen har vi inkludert i leien, så det er ikke økonomi som ligger bak å kun kjøre full maskin, men jeg vet ikke om jeg kan skryte på meg at det er miljø heller :klo:

Er rett og slett oppdratt til å ikke sløse med ting, strøm inkludert, så da blir det sånn.

Det samme siger jeg :(

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 voksne og oppvaskmaskinen settes på 1 gang i uka. Panner og gryter vaskes for hånd, maskinen kjøres full på økonomiprogramm. Jeg tenker både miljø og økonomi. Har oppvaskmaskin merket AAA.

Skrevet

Jeg skyller i kaldt vann og kjører oppvaskmaskinen ca en gang pr uke, oftere hvis jeg har gjester.

Skrevet

Det varierer veldig tror jeg. Den kan gå 3 dager etter hverandre, eller 1 gang i løpet av ei uke. Vi er to stk i husholdninga.

Kaffekoppene brukes til vi husker å vaske de. Glass like så (drikker ikke melk, så det blir ikke noe sur lukt) Asjetter som blir brukt til tørre ting som skive eller knekkebrød brukes flere ganger.

Her lages og det meste av middag fra bunnen. Prøver å vaske stekepanner, gryter og bakeboller for hånd, men det er ikke alltid vi gidder :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...