Sunshine Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Jeg er gradert sykemeldt og skal i tillegg avvikle noen feriedager innimellom i sykemeldingsperioden. Hvordan skal det da gjøres? (Jeg står fritt til å styre arbeidstiden min selv). I utgangspunktet tenkte jeg være borte en dag, og fordele de resterende timene på resten av uka for å få kortere dager. Hvordan gjør jeg det den uka der jeg har satt meg opp på fridag 16 mai og vi har fri 17 mai? Skal jeg ta enda en fridag, og så spre de resterende timene på de siste to dagene, eller skal jeg late som om jeg har spredd timene på 16 og 17 mai også?
Nalla Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Hvis du normalt skulle jobbe 17. mai vil du jo få lønn for denne dagen uansett, så jeg ville ikke tatt ut den dagen som ferie (=null lønn).
Sunshine Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2011 Nei selvsagt bruker jeg ikke feriedag 17 mai, men 16 mai. Det jeg lurer på er om sykemeldingen min skal fordeles på alle dagene hele uka, eller om helligdager og feriedager holdes utenom slik at jeg skal spre graderingen på de tre resterende dagene den uka.
Sissan9 Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Trodde man kunne friskmeldes for å ta ferie? Om man f.eks. er 40% sykemeldt, kan man i allefall ikke ta 3 feriedager for å få en uke fri. Har prøvd - funket dårlig.
Sunshine Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2011 Nei jeg tror det skal gå for legen min sa at det var bra jeg hadde satt opp noen feriedager her og der da jeg ikke ønsket å ta i mot så mye sykemelding som han ville gi meg
kaprifolen Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Trodde man kunne friskmeldes for å ta ferie? Om man f.eks. er 40% sykemeldt, kan man i allefall ikke ta 3 feriedager for å få en uke fri. Har prøvd - funket dårlig. Eeehhh.... Jeg var 80% sykemeldt, og tok ut et par feriedager slik at jeg ikke var der i det hele tatt i to-tre uker.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Det er i hvertfall ikke noe som heter "gradert ferie", du har enten ferie, eller ikke ferie. I hvertfall i følge NAVs retningslinjer.
Sissan9 Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Ja, det svaret fikk jeg også da jeg var sykemeldt og ønsket å bruke minimalt med feriedager om sommeren. Det godtok ikke nav. Skjønte det som at dersom jeg f.eks. var 60% sykemeldt - altså tre dager pr uke - kunne jeg ikke ta hele uka fri med to feriedager. For om jeg hadde to feriedager, skulle jeg jobbet 40% av de 3 dagene jeg ikke hadde ferie - 9 timer totalt den uka. Og det er jo egentlig logisk, selv om det virker urettferdig når man står oppe i det selv.
Sunshine Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2011 Ah, ja da skjønner jeg. Det virker logisk
kaprifolen Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 Hmmm... Hvorfor var det ingen som reagerte på dette da jeg gjorde det nå før jul? Jeg jobbet 20%. Da det var avtalt lenge i forveien at en annen ansatt skulle jobbe i min stilling i to uker, tok jeg ut 2 dager ferie. Skulle jobbet 7,5 timer i uken, men hadde da helt fri i to uker.
Sissan9 Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 Noen som ikke har fulgt med i timen. Skrev du det på sykemeldingsskjemaet ditt? Der skal du jo krysse av om du tar ferie i sykemeldingsperioden. Har du ikke krysset for det, er det ufullstendig informasjon til NAV som er grunnen til at ingen har reagert...
kaprifolen Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Noen som ikke har fulgt med i timen. Skrev du det på sykemeldingsskjemaet ditt? Der skal du jo krysse av om du tar ferie i sykemeldingsperioden. Har du ikke krysset for det, er det ufullstendig informasjon til NAV som er grunnen til at ingen har reagert... Jeg snakket med dem om det, ja. Og fikk beskjed om at den dagen jeg tok ferie var "utenom sykemeldingsperioden", som i praksis var de andre dagene den uken. Det samme gjorde jeg da jeg troppet opp med legeerklæring på at jeg kunne feire en rund dag i familien i utlandet en langhelg. NAV sa at de betaler meg uansett ikke for de dagene, så om jeg ville ta ferie fra jobben eller tape to vakter, så spilte det ingen rolle for dem. Tillegg: Jeg kunne altså ikke tatt ut ferie for de samme dagene jeg får sykepenger fra NAV. Da hadde jeg endt opp med dobbel betaling, og det er ikke ok. Men så lenge jeg bare fikk sykepenger av nav for 4 arbeidsdager den uken, så kunne jeg godt ta en betalt feriedag den 5. Endret 11. mai 2011 av kaprifolen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå